Un român a plătit o sumă uriaşă pentru a-şi recupera maşina ridicată cu 9 luni în urmă
Aproape 5.000 de maşini abandonate pe străzile din Bucureşti măresc criza locurilor de parcare. Primăriile au început războiul cu rablele care încurcă pe toată lumea şi le ridică zilnic. Automobilele ajung să umple depozitele - zac cu anii pentru că puţini şoferi se mai întorc după ele. Un proprietar a plătit, însă mai mult decât făcea maşina, ca să o ia înapoi.
De Andreea Milea la 20.09.2024, 19:37- Premiera noului sezon Chefi la cuțite din 17 Noiembrie, Duminică 20:00, Luni, Marți și Miercuri 20:30 pe Antena 1 și AntenaPLAY
- El este şoferul care şi-a condus spre moarte propriul copil. Daniel ar fi vrut să se sinucidă, dar în gestul lui nebun a luat încă patru vieţi nevinovate
Periferia Capitalei este plină de cimitire de maşini. Fiecare primărie de sector are în depozite sute de automobile ridicate de pe străzi - abandonate de proprietari sau parcate ilegal. Multe nu sunt recuperate niciodată.
Capitala maşinilor abandonate
Cele 180 de maşini din acest depozit sunt pline de pânză de paianjen şi rugină. Împreună au acumulat 90 de ani de când aşteaptă să fie revendicate de proprietari şi cum acest lucru nu s-a întâmplat, o bună parte dintre ele vor fi scoase la licitaţie.
Şoferul care vrea să îşi recupereze maşina are la dispoziţie şase luni, după care primăria o duce la fier vechi sau o vinde la licitaţie. Ca să îşi salveze automobilul, proprietarul trebuie să plătească 500 de lei - ridicare şi tractare până la depozit - plus 50 de lei pe zi, taxă de depozitare.
Suma plătită de un şofer după 9 luni
Uneori, nota de plată ajunge cât o maşină la mâna a doua. "O maşină avariată era. Fusese implicată într-un eveniment rutier, ridicată prin 2023 în noiembrie şi a fost restituită în august cu o taxă de 11.750 de lei, adică mult mai mult decât valora efectiv autovehiculul la data respectivă", spune Mirela Hohriac, şef serviciu Protecţia Mediului Sector 3.
Alte vehicule rămân însă în depozit ani la rând. Pentru o maşină adusă de poliţişti în depozit, în noiembrie anul trecut, dacă proprietarul ar vrea să o recupereze astăzi, ar trebui să plătească pentru ea mai bine de 15.000 de lei. Însă acest lucru nu este posibil pentru că maşina a fost furată înainte de a fi abandonată, aşa că a devenit probă într-un dosar în instanţă. Până ce cauza nu va fi soluţionată, maşina nu poate fi recuperată sau vândută de primărie.
Cel puţin 60 - 70 de automobile sunt ridicate în fiecare zi de pe străzile din Bucureşti. Cel din imagini zăcea de mult într-o intersecţie. Proprietarul a ignorat somaţiile Poliţiei, aşa că acum vehiculul lui îl aşteaptă într-un depozit.
Ce sancţiuni riscă proprietarii maşinilor
"Până la momentul ridicării avem o gradualitate, se aplică avertismente pe o perioadă de două, trei săptămâni în funcţie de zone si de intensitatea traficului din zona respectivă, după care somaţii. Dacă nu se răspunde, se consideră că e rea intenţie. Amenzi în valoare minim 660 de lei pentru staţionare, maxim 825 lei, între 4-5 puncte amenda, 3 puncte penalizare permis", arată Marius Puşcar, superior serviciul de Circulaţie Sector 3.
Alţi şoferi au învăţat să fenteze legea. "Acum, în ultimul timp, după atâţia ani de ridicări, cetăţenii au învăţat şi mută maşina de pe un loc pe altul sau în spatele blocului în ideea că scapă de aplicarea prevederilor legale", adaugă Mirela Hohriac, şef serviciu Protecţia Mediului Sector 3.
Cimitirele de maşini sunt arhipline peste tot în lume, nu doar în Bucureşti. În oraşul Ji'nan din China, camioane şi automobile acoperă o zonă imensă, iar în Dubai, cimitirul de maşini arată ca un salon auto, cu sute de Ferrari, Rolls Royce, Bentley şi Lamborghini.