Ce înseamnă "anxietatea climatică", expresia cu creştere dramatică în căutări pe Google în ultimii 5 ani
Căutările online legate de "anxietatea climatică" au crescut dramatic, potrivit datelor colectate de Google, citate de BBC. Femeile sunt mai afectate de anxietatea climatică decât bărbații, arată studiile.
De Redactia Observator la 22.11.2023, 12:07Creșterea numărului de incendii de vegetație, inundații și secete din întreaga lume sunt doar câteva dintre semnele foarte vizibile ale schimbărilor climatice. Ceea ce este raportat mai puțin este impactul schimbărilor climatice asupra minții umane.
Anxietatea climatică - definită ca sentiment de anxietate cu privire la impactul schimbărilor climatice - a fost raportată la nivel mondial, în special în rândul copiilor și al tinerilor. Datele de la Google Trends arată că numărul de căutări legate de "anxietatea climatică" a crescut dramatic.
"Climate anxiety": căutări de 27 de ori mai mari în 2023 decât în 2017
Căutările în limba engleză legate de "climate anxiety" în primele 10 luni ale anului 2023 sunt de 27 de ori mai mari decât în aceeași perioadă din 2017.
În aceeași perioadă, au existat creșteri legate de anxietatea legată de climă în alte limbi ale lumii: căutările în portugheză au crescut de 73 de ori, în limba chineză de opt ori și jumătate, în arabă au crescut cu o cincime. Datele Google Trends combină căutările pentru "anxietate climatică" și "eco-anxietate", termeni care sunt adesea utilizați în același mod, dar care au semnificații ușor diferite.
Ce sunt anxietatea climatică şi eco-anxietatea
Anxietatea climatică este anxietatea asociată în mod specific cu conștientizarea schimbărilor climatice. Eco-anxietatea este o anxietate mai generală asociată cu conștientizarea amenințărilor la adresa sănătății mediului, inclusiv poluarea și pierderea biodiversității.
Google Trends nu măsoară pur și simplu volumul total de căutări, ci analizează un eșantion de căutări pentru a identifica tendințele din întreaga lume. Acesta utilizează o măsură numită "interes de căutare", pentru a analiza popularitatea relativă a căutărilor în timp.
Ţările nordice, cea mai mare pondere în căutările globale legate de anxietatea climatică
În ultimii cinci ani, țările nordice au avut cea mai mare pondere în căutările globale legate de anxietatea climatică. Finlanda, Suedia, Danemarca și Norvegia au reprezentat peste 40% din căutările legate de "anxietatea climatică".
Țările din Sudul Global - cum ar fi Chile, Filipine și Africa de Sud - au reprezentat cote mai mici de căutări. Google spune că a observat, de asemenea, o creștere globală a căutărilor despre viitorul planetei și despre mediul înconjurător în ultimele 12 luni.
"Când te uiți la tipul de interogări pe care le caută oamenii, este evident că aceștia caută să înțeleagă, dar și să acționeze", a declarat un purtător de cuvânt. "De exemplu, "cum să rezolvăm problema schimbărilor climatice" a fost una dintre cele mai populare interogări despre schimbările climatice la nivel mondial în ultimii doi ani".
Femeile au raportat "niveluri mai mari de îngrijorare și emoții negative"
Datele Google arată o creștere a interogărilor despre viitor alături de schimbările climatice (cu 120%), adaptare (cu 120%), durabilitate (cu 40%) și emisiile de gaze cu efect de seră (cu 120%) în ultimele 12 luni.
Concluziile unui studiu din 2023 publicat în revista academică „Sustainability” au arătat că femeile din întreaga lume au raportat "niveluri mai mari de îngrijorare și emoții negative" cu privire la schimbările climatice. Bărbații, pe de altă parte, au fost "mai optimiști și și-au exprimat o mai mare încredere în guvern".
Studiul s-a bazat pe un sondaj online realizat în 2021 pe 10.000 de persoane cu vârste cuprinse între 16 și 25 de ani din 10 țări.