China investighează "barierele comerciale'' impuse de UE companiilor chineze. Cum vrea să se răzbune Beijingul
Ministerul Comerţului din China a anunţat miercuri demararea unei investigaţii formale privind "barierele comerciale" impuse de Uniunea Europeană companiilor chineze, relatează Agerpres, citând EFE.
De Redactia Observator la 10.07.2024, 14:59Investigaţia, care se va întinde până în data de 10 ianuarie 2025 (cu posibilitatea de extindere până în aprilie anul viitor), se va centra pe practicile UE în investigaţiile sale privind companiile chineze, în baza "Regulamentului privind subvenţiile străine care distorsionează piaţa internă a Uniunii Europene" şi a normelor de implementare.
China va analiza în detaliu impactul măsurilor UE
Comunicatul publicat miercuri de instituţia chineză subliniază că investigaţia va analiza în detaliu impactul măsurilor UE în sectoare specifice, precum cel feroviar, al energiei fotovoltaice, energiei eoliene şi echipamentelor de inspecţie de securitate. bAutorităţile chineze vor utiliza diferite metode pentru a colecta informaţii, inclusiv sondaje, audieri publice sau inspecţii la faţa locului.
Ministerul Comerţului a creat canale de comunicare pentru ca părţile interesate să prezinte comentarii şi să aibă acces la informaţii relevante privind investigaţia, stabilind un termen de 20 de zile pentru transmiterea comentariilor iniţiale. Această decizie vine ca răspuns la recenta aplicare de taxe compensatorii de către UE pentru autovehiculele electrice din China, o măsură pe care gigantul asiatic o consideră nejustificată şi protecţionistă.
- Acord de un miliard de dolari. BYD, principalul concurent al Tesla din China va avea o fabrică în Turcia
- Xi Jinping cere dialog direct între Ucraina şi Rusia, facilitat de comunitatea internaţională, după întâlnirea...
- China a înconjurat Taiwanul cu 35 de avioane militare. Beijingul spune că nu va renunţa niciodată la forţă...
Cum vrea să se răzbune Beijingul
Purtătorul de cuvânt al Cancelariei chineze, Mao Ning, a transmis săptămâna trecută "puternica opoziţie" a Beijingului faţă de taxele provizorii ale Uniunii Europene pentru autovehiculele provenite din China, care au intrat în vigoare de la 5 iulie, şi a declarat, într-o conferinţă de presă, că "problemele comerciale ar trebui rezolvate prin intermediul dialogului şi al consultărilor".
Dat fiind faptul că mai sunt patru luni până când taxele vor intra în vigoare definitiv, Beijingul speră ca blocul comunitar să facă un pas înapoi, motiv pentru care a crescut presiunea comercială.
În ultimele săptămâni, autorităţile chineze au contracarat cu o investigaţie privind "porcul european", care afectează în special Spania, principalul furnizor, şi avansând taxe pentru autovehiculele cu capacitate cilindrică mare, sau investigaţii antidumping pentru produsele lactate provenite din blocul comunitar.
UE a impus taxe vamale la vehiculele electrice pe baterii din China
Comisia Europeană a impus pe 4 iulie, după nouă luni de la lansarea investigaţiei antisubvenţii, taxe vamale provizorii la importurile de vehicule electrice pe baterii (BEV) din China, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Pe baza investigaţiei, Comisia Europeană a concluzionat că lanţul de producţie BEV din China beneficiază de subvenţii incorecte, reprezentând o ameninţare economică pentru producătorii de vehiculele electrice pe baterii din UE. De asemenea, ancheta a analizat posibilele consecinţe şi impactul acestor măsuri asupra importatorilor, utilizatorilor şi consumatorilor de BEV din blocul comunitar.
Tarifele vamale suplimentare care se vor aplica celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC. Alţi producători BEV din China, care au cooperat în timpul investigaţiei şi nu au fost incluşi în eşantion, se vor confrunta în medie cu tarifele vamale de 20,8%, iar firmelor care nu au cooperat li se vor impune tarife de 37,6%.
Taxele vamale provizorii se vor aplica din 5 iulie 2024, pentru o durată maximă de patru luni. În acest interval va fi luată o decizie finală privind taxe vamale definitive, în urma votului statelor membre UE. Când va fi adoptată, această decizie va face taxe vamale definitive pentru o perioadă de cinci ani, a precizat Comisia Europeană.
China a răspuns abia săptămâna trecută la solicitarea UE de a discuta despre tarifele automobilelor electrice
China a răspuns doar recent la solicitarea Uniunii Europene de a purta discuţii pe tema investigaţiei demarate de blocul comunitar asupra subvenţiilor acordate producătorilor chinezi de automobile electrice, în pofida faptului că Bruxelles-ul încearcă de câteva luni să poarte negocieri cu partea chineză cu privire la acest dosar, a declarat, duminică, ambasadorul UE la Beijing, Jorge Toledo, potrivit Bloomberg.
"Timp de câteva luni am oferit guvernului chinez posibilitatea de a avea consultări cu privire la acest dosar", a declarat Jorge Toledo la o conferinţă organizată duminică la Beijing, adăugând că "doar în urmă cu nouă zile" vicepreşedintele Comisiei Europene Valdis Dombrovskis a fost sunat la telefon de ministrul chinez al Comerţului, Wang Wentao, pentru a începe consultările. "Am trimis o scrisoare în urmă cu patru luni în care spuneam că vrem să discutăm acest subiect şi alte aspecte", a mai spus Jorge Toledo.
Comentariile diplomatului oferă noi indicii cu privire la ancheta, care a durat mai multe luni, demarată de UE asupra subvenţiilor oferite de guvernul chinez pentru producătorii de automobile electrice, pe care Bruxelles-ul le-a considerat dăunătoare pentru constructorii din blocul comunitar. Zilele trecute, UE a impus tarife vamale provizorii asupra importurilor de automobile electrice chineze, iar o decizie finală urmează să fie luată în luna noiembrie.
Apelul telefonic al ministrului chinez al Comerţului, Wang Wentao, a venit numai după ce vicecancelarul german Robert Habeck l-a presat să facă asta, cu prilejul unei recente vizite la Beijing, a dezvăluit ambasadorul belgian al Beijing, Bruno Angelet, prezent la aceeaşi conferinţă organizată duminică.
Atât Jorge Toledo, cât şi Bruno Angelet au subliniat faptul că autorităţile de la Beijing au criticat în mod public acţiunile europenilor dar au rămas tăcute, sau au avut reacţii modeste, când a fost vorba de deciziile similare ale altor state. De exemplu, SUA au impus tarife vamale suplimentare în valoare de 100% pentru automobilele electrice chineze, iar Brazilia şi China au introdus şi ele taxe împotriva acestor importuri din China, a spus Toledo.
"Am ajuns la o decizie care este una rezonabilă, tarife mici care sunt corelate cu nivelul subvenţiilor. A fost o decizie obiectivă şi bazată pe fapte şi noi suntem singurii care sunt criticaţi", a subliniat ambasadorul UE la Beijing.