Rusia pompează mai mult petrol în Europa ca înainte de război - The Economist
O analiză realizată de specialiștii The Economist arată că eforturile Uniunii Europene de a reduce cu 90% importurile de petrol rusesc se confruntă cu un obstacol major, apărut de la începutul războiului. Statisticile arată că între ianuarie și aprilie 2022, Rusia a vândut europenilor cu 14% mai mult țiței, de la 740.000 la 857.000 barili pe zi.
De Adrian Popovici la 10.06.2022, 16:36Embargoul se aplică numai pentru țițeiul brut și produsele petroliere aduse pe mare, care acoperă în prezent doar 75% din importurile din Rusia. În ceea ce privește țițeiul care ajunge în Europa Centrală prin conducte, liderii europeni au ajuns la un compromis în favoarea Ungariei. Trebuie precizat că de această situație profită rafinăriile din aceste țări care, în acest fel, au acces la materii prime la un preț mult mai mic față de cel practicat pe piața internațională.
Conducta Druzhba (nr. cuvântul rusesc pentru "prietenie") aprovizionează rafinăriile din Republica Cehă, Germania, Ungaria, Polonia și Slovacia. Germania și Polonia, cei mai mari doi destinatari, au fost de acord să oprească importurile până la sfârșitul anului. Embargoul va acoperi aproximativ 90% din petrolul rusesc, dar nu este clar în ce condiții se va renunța la restul. Ceilalți destinatari, toate țările fără ieșire la mare, spun că ar fi costisitor să se treacă la alte surse de țiței. Slovacia s-a bazat pe Rusia pentru 92% din petrolul său în noiembrie 2021; iar Ungaria obține pentru 65%.
În mod surprinzător, Germania, principalul beneficiar al conductei Druzhba, este singura țară care și-a redus importurile de țiței de la începutul războiului din Ucraina. Astfel, în luna ianuarie a cumpărat jumătate din cantitatea transportată, iar patru luni mai târziu doar o treime. În același, timp, Polonia și Ungaria au acționat în sens contrar, cumpărând o cantitate mai mare de petrol.
Rafinăriile din țările Europei Centrale au puține stimulente financiare să renunțe la materia primă din Rusia și asta deoarece petrolul Ural se tranzacționează la un preț mult mai mic decât cel Brent, iar în raport cu hidrocarburile din Marea Nordului, prețul poate fi și cu 40 de dolari mai mic.
Republica Cehă și Slovacia declară că susțin o eventuală interdicție a importurilor prin Druzhba, dar doresc o perioadă de ajustare de doi până la trei ani. Ungaria este un obstacol și mai mare. Grupul Mol, o companie maghiară de petrol și gaze, a declarat anterior că ar putea înlocui petrolul rusesc folosind materia primă adusă din Croația. Acum declară că că va dura patru ani pentru a construi infrastructura necesară.
Premierul Ungariei, Viktor Orban, nu pare dispus să renunțe la opoziția sa față de o interdicție totală asupra importurilor de petrol din Rusia. El susține că ar arunca o „bombă atomică” asupra economiei țării sale.
E posibil ca Rusia să genereze azi venituri mai mari din vânzarea de petrol și gaze comparativ cu cele de dinaintea invaziei Ucrainei
Rusia ar putea obține venituri mai mari din combustibilii fosili acum decât cu puțin timp înainte de invazia Ucrainei, pe măsură ce creșterea prețurilor la nivel mondial a compensat impactul eforturilor occidentale de a-i limita vânzările, a declarat reprezentantul american pentru securitate energetică, Amos Hochstein, în timpul unei audieri, citat de Reuters.
Măsurile luate de occidentali s-au reflectat și asupra pieții mondiale a petrolului, declanșând o creștere semnificativă a prețurilor pentru gaze și petrol. În cursul acestei săptămâni a ajuns în apropierea unui record al ultimelor trei luni: 123 dolari pe baril.
Hochstein a declarat că creșterea cererii globale de petrol de la consumatorii care au ieșit din pandemia COVID-19 a fost "mult mai mare, mai puternică decât a putut prezice cineva". În același timp, Rusia a reușit să vândă cantități mai mari consumatorilor de energie din China și India, oferindu-le reduceri semnificative. Oficialul a mai subliniat că, deși Rusia a vândut o cantitate mai mică față de anii trecuți, creșterea generalizată a prețurilor a dus la o marjă de profit mai mare.