Scenariştii de la Hollywood ameninţă cu greva dacă nu vor primi mai mulţi bani de la giganţii de streaming
Scenariştii din Cetatea Filmului negociază la sânge pentru a evita o grevă generată din cauza nemulţumirilor legate de platformele de streaming precum Walt Disney și Netflix. Aceştia au cerut salarii mai mari şi o cotă mai mare din beneficiile generate de streaming. Aceasta ar fi prima grevă din ultimii 15 de ani. Ultima mişcare socială majoră de la Hollywood datează de la greva scenariştilor care a paralizat industria audiovizualului american în 2007-2008, un conflict de 100 de zile care a costat sectorul două miliarde de dolari, scrie AFP.
De Redactia Observator la 01.05.2023, 14:46Scenariștii sunt nemulțumiți deoarece au suferit pierderi financiare în urma dezvoltării rapide a rețelelor de streaming. Ei cer creșteri salariale și alte modificări ale contractelor.
Jumătate dintre scenariștii de seriale TV lucrează acum cu salariul minim, comparativ cu o treime în sezonul 2013-14, potrivit statisticilor sindicaliștilor. Salariul mediu pentru scenariști a scăzut cu 4% în ultimul deceniu, mai arată cifrele.
Inteligența artificială este o altă problemă la masa negocierilor. Sindicaliștii doresc măsuri de protecție pentru a împiedica studiourile să utilizeze AI pentru a genera noi scenarii folosindu-se de lucrările anterioare ale scenariștilor.
Negocieri de ultim moment la Hollywood
- Veşti proaste pentru românii care îşi petrec în Grecia mini-vacanţa de 1 Mai. Sindicatele au anunţat o grevă...
- Controversă legată de transportul elevilor la şcoală. Marele risc: pierderea gratuităţii
- Alertă de călătorie în Franţa. Este anunţat un nou protest de amploare; transporturile vor fi afectate
„Toată lumea simte că va avea loc o grevă”, a spus un scenarist de televiziune din Los Angeles, care a vrut să-şi păstreze anonimatul. În joc este „un acord care va determina modul în care suntem plătiţi” pentru streaming, atât astăzi, cât şi în viitor, a adăugat el.
Scenariştii spun că se luptă să-şi câştige existenţa din meseria lor, cu salariile care stagnează sau chiar scad din cauza inflaţiei, în timp ce angajatorii lor fac profituri şi măresc salariile directorilor lor. Ei cred că nu au fost niciodată atât de mulţi care să lucreze cu salariul minim stabilit de sindicate, în timp ce reţelele de televiziune angajează mai puţini oameni pentru a scrie seriale din ce în ce mai scurte.
Unul dintre principalele dezacorduri este cu privire la modul în care scenariştii sunt plătiţi pentru serialele difuzate pe platformele de streaming, precum Netflix, care rămân adesea vizibile ani de zile după ce au fost scrise. De zeci de ani, scenariştii încasează „drepturi reziduale” pentru reutilizarea operelor lor, de exemplu în reluări TV sau vânzări de DVD-uri. Este fie un procent din veniturile realizate de studiouri pentru film sau emisiune, fie o sumă fixă plătită pentru fiecare reluare a unui episod.
Prin streaming, autorii primesc o sumă fixă în fiecare an, chiar şi în cazul în care creaţiile lor au succes la nivel global, cum ar fi serialul „Bridgerton” sau „Stranger Things”, care au fost văzute de sute de milioane de telespectatori din întreaga lume.
WGA solicită astăzi reevaluarea acestor sume „mult prea mici, având în vedere reutilizarea masivă la nivel internaţional” a acestora. De asemenea, doreşte să discute despre impactul viitor al inteligenţei artificiale asupra profesiei de scenarist.
Problema scenariştilor: streamingul
Studiourile, reprezentate de Alianţa Producătorilor de Film şi Televiziune (AMPTP) subliniază că „drepturile reziduale” plătite scenariştilor au atins un nivel record de 494 milioane de dolari în 2021, faţă de 333 milioane de dolari în urmă cu zece ani, în mare parte datorită cererii mari de scenarişti în streaming.
În contextul în care radiodifuzorii concurenţi au căutat să crească numărul de abonaţi cu orice preţ, patronii spun că acum sunt supuşi unei presiuni din partea investitorilor pentru a reduce cheltuielile şi a face profituri.
„Credeţi că Disney ar concedia 7.000 de oameni doar pentru distracţie?”, a spus o sursă apropiată AMPTP. Potrivit acesteia, „există o singură platformă care este profitabilă în acest moment şi aceasta este Netflix”. Industria cinematografică „este, de asemenea, un sector foarte competitiv”.