Ucraina ar putea primi avioane F-16 în iulie, însă doar 6 din 45 promise. De ce nu au început piloţii ucraineni antrenamentele la Feteşti
Război în Ucraina. Ucrainenii ar putea primi mult doritele avioane F-16 încă din luna iulie, însă doar șase din cele aproape 45 de aparate promise de ţările aliate. Livrarea aeronavelor și instruirea piloților s-au dovedit a fi mai complicate decât era anticipat, dezvăluie The New York Times.
De Redactia Observator la 11.03.2024, 19:09Avioanele F-16 sunt gata, iar instructorii de zbor așteaptă la centrul de instruire din România, dar există o problemă: piloții ucraineni nu au sosit încă, în ciuda declarațiilor de vara trecută că centrul va juca un rol crucial pentru a-i pregăti, relatează The New York Times (NYT).
Piloții ucraineni nu au sosit încă la centrul de pregătire de la Feteşti
Nu este clar când piloții ucraineni vor începe antrenamentele la baza aeriană de la Fetești folosită la antrenamente şi de piloţii NATO. Întârzierea arată confuzia și haosul cu care se confruntă alianţa în graba de a furniza Ucrainei avioane F-16, observă sursa citată.
Totuşi asta nu înseamnă că piloții Ucrainei nu sunt pregătiți. Până acum, 12 piloți, sub o escadrilă completă, ar urma să fie gata să piloteze avioane F-16 până în vară, după 10 luni de antrenamente în Danemarca, Marea Britanie și Statele Unite. Dar, până când aceşti piloți se vor întoarce în Ucraina, vor fi livrate doar șase avioane F-16 din aproximativ 45 de avioane de luptă promise de aliații europeni
- Încă 6 avioane F-16 olandeze vor sosi la Centrul European de Pregătire din România. Sunt destinate instruirii...
- "Există veşti importante din România". De ce îi este Zelenski recunoscător preşedintelui Iohannis: Trebuie să...
- Primul centru de instruire din România pentru avioane F-16, inaugurat la Feteşti. Primii 7 piloţi români au...
- Primele 5 aeronave ale Centrului European de Instruire F-16 au aterizat la Feteşti. Centrul va asigura pregătirea...
Sosirea lor pe câmpul de luptă, deşi foarte așteptată, nu se va produce prea curând. În ultimele săptămâni, Rusia a folosit mai agresiv forţele aeriene pentru a câștiga teren în estul Ucrainei: a trimis avioane mai aproape de linia frontului pentru a lansa bombe cu planare.
Avioanele F-16 ar urma să sosească în iulie, cel mai probabil înarmate
Ucraina este disperată după mai multe arme, de orice fel, în condiţiile în care are un deficit de obuze de artilerie. Avioanele F-16 ar urma să sosească, cel mai probabil, înarmate cu rachete și bombe cu rază scurtă și medie de acțiune, pentru a compensaa parțial deficitul de muniție de la sol.
"Noi avioane de luptă vor fi pe cerul nostru în această vară și trebuie să facem din acest an unul eficient pentru a ne apăra de bombele rusești cu planare, de aeronavele rusești și de rachetele acestora", a declarat președintele Volodimir Zelenski pe 1 martie.
Rămân incerte momentul în care fiecare țară își va trimite avioanele, câte vor fi trimise şi cât de repede pot fi antrenați piloții, precum şi cum va obține Ucraina suficienți oameni care pot întreține avioanele în mod corespunzător. Conform standardelor, pregătirea piloților ucraineni pe avioanele sofisticate occidentale a decurs cu viteza fulgerului, comprimând ani de studiu, simulări și exerciții de zbor în câteva luni de zile.
Chiar și așa, lucrurile se mișcă mai încet decât au sperat ucrainenii şi aliații lor, deoarece piloții antrenați pe avioane din epoca sovietică au fost nevoiţi să înveţe limba engleză și practicile militare occidentale pentru a utiliza eficient avioanele F-16.
Ministrul danez al Apărării, Troels Lund Poulsen, a spus că "antrenamentul decurge bine" și a remarcat că piloții ucraineni au început deja să survoleze spațiul aerian danez. Dar la final, durata antrenamentului va fi decisă de cât de repede învaţă.
Potrivit oficialilor, ucrainenii au fost trimiși în Danemarca, şi nu la centrul de antrenament din România, deoarece acesta nu era încă deschis când piloții erau gata să înceapă. Crearea centrului de la Feteşti a fost anunțată în iulie anul trecut iar în noiembrie instructorii au început aici pregătirea piloților români pentru escadrila de F-16 a României, scrie NYT.
Săptămâna trecută, piloți români și turci au simulat aici interceptarea unui avion cargo militar pentru a testa capacitatea de protejare a spațiului aerian NATO. Au zburat cu avioane F-16 prin spațiul aerian românesc la aproximativ 20 de km de Marea Neagră. Apoi au efectuat manevre dramatice sub privirile jurnaliştilor adunaţi la baza de la Feteşti.
Spre deosebire de ucraineni, piloții români vorbeau deja engleza
La fel ca piloții ucraineni, românii care au început aici cursurile occidentale în noiembrie, au fost instruiţi iniţial să zboare cu avioane de fabricație sovietică și rusă. Dar spre deosebire de ucraineni, piloții români vorbeau deja engleza și erau familiarizați cu standardele operaționale ale NATO.
"Deci tranziția pentru noi nu a fost chiar atât de dificilă. Suntem încântați să continuăm să zburăm", a spus pentru NYT unul dintre piloții români pregătiți la Feteşti. Următoarea clasă de opt piloți ucraineni este programată să sosească în Danemarca la sfârșitul verii, dar nu este clar când vor începe ucrainenii antrenamentele la Fetești.
"Acest lucru depinde de guverne și de contractele implicate. Încă așteptăm toate aprobările", a spus colonelul Bill Thomas, fost ofițer al Forțelor Aeriene ale SUA, care supraveghează programul de instruire al Lockheed Martin pentru piloții români de la Feteşti.
Ucraina va primi iniţial doar șase din cele 45 de avioane promise
O altă problemă este cea a avioanelor F-16 propriu-zise. Până acum, Danemarca, Olanda, Norvegia și Belgia s-au angajat să trimită aproximativ 45 de avioane în Ucraina, suficient pentru trei mici escadrile. Danemarca ar urma să trimită primele șase la sfârșitul primăverii, alte 13 urmând să sosească în restul anului și în 2025.
Celelalte țări nu au stabilit o dată de livrare pentru avioanele lor. Olanda, care a promis 24, le va păstra până când Ucraina va fi gata să le primească, a declarat Jurriaan Esser, purtătorul de cuvânt al Ministerului olandez al Apărării.
Aproximativ 50 de tehnicieni ucraineni sunt instruiți în Danemarca pentru a repara avioanele și a le gestiona pachetele cu arme. Avioanele F-16 sunt atât de complexe încât este nevoie, în general, de 8-14 persoane doar pentru mentenanţa unei aeronave.
Alături de avioane în Ucraina trebuie să ajungă şi contractori occidentali
Potrivit oficialilor, alături de avioane în Ucraina trebuie să ajungă și să rămână cu ele contractori occidentali până când vor exista suficiente echipaje ucrainene pentru a le întreține în mod corespunzător, un proces care ar putea dura ani. Iar folosirea efectivă în luptă a avioanelor F-16 ar putea fi întârzia și mai mult de necesitatea de a repara pistele militare îmbătrânite și deteriorate de război ale Ucrainei. Liderii ucraineni sunt nerăbdători nu doar să primească avioanele F-16, ci şi mai multă artilerie și muniție.
"Nu cred că F-16, în sine, vor schimba soarta războiului, datorită caracteristicilor tehnice și a echipajelor care vor veni. Dar cred că împreună cu alte muniții și rachete cu rază lungă de acțiune o vor putea face",a explicat Evghenia Gaber, fost diplomat ucrainean și consilier de politică externă.