Interviu cu Ioana Ciocan, curator şi organizator Art Safari
Bucureştiul a ajuns pe harta mondială a oraşelor vizitate expres pentru expoziţiile de artă, iar asta înseamnă că traseele care aduc operele din diverse părţi ale lumii către Capitală sunt parte din trasee secrete, păzite de forţe de ordine şi organizate la minut. O astfel de expoziţie care reuneşte arta contemporană - arta făcută de generaţia Z pentru generaţia Z, impresionişti spanioli şi o retrospectivă Ion Theodorescu-Sion s-a deschis în centrul Capitalei. Zeci de milioane de euro e valoarea acestei noi ediţii Art Safari.
De Marius Pancu la 14.02.2023, 14:19Marius Pancu: Ce vedem noi concret, pentru că până acum au fost ediţii în care am văzut Picasso.... acum ne centrăm pe această zonă mult mai tânără, ce fel de artă?
Ioana Ciocan, curator şi organizator Art Safari: Artă de toate felurile. Cuprinde două pavilioane contemporane. Vezi foarte multe lucruri diferite, instalaţii cu oglinzi, sculpturi, picturi, cusături, lucruri la care nu te aştepţi se transformă în artă contemporană. Ca de exemplu, în aripa franceză... pantofi sport plini de pământ din care cresc nişte plante, iar aceste plante o să crească... şi vizitatorii văd cum trece timpul până în mai, când închidem porţile. Arta contemporană poate fi foarte poetică.
Marius Pancu: Şi-a făcut deja tranziţia către modă, pentru că am văzut foarte recent o colecţie în care exista acelaşi pantof sport cu aceeaşi idee. Ioana, în urma acestor ediţii, simţi că Bucureştiul s-a conectat la arta europeană?
Ioana Ciocan, curator şi organizator Art Safari: E o întrebare foarte bună şi cumva şi o capcană. De fiecare dată trebuie să recunosc că datorită echipei, Bucureştiul poate să fie pe harta europeană. Până acum, evenimentele se opreau la Budapesta, cu expoziţia pe care chiar ai menţionat-o. În sfârşit suntem şi noi pe hartă. Am primit câteva mailuri de la colecţionari care au zic că n-am fost niciodată la Bucureşti şi uite ne-am gândit să venim să vedem Art Safari. Şi mi se pare foarte important, de fapt, turismul cultural ridică un oraş. E important că Art Safari are un sediu temporar aici, la Palatul Dacia, de pe Lipscani.
Marius Pancu: Care sunt naţionalităţile care au vizitat Art Safari?
Ioana Ciocan, curator şi organizator Art Safari: Danezi, olandezi, Israelul a venit chiar în ultimele două ediţii şi chiar au fost foarte interesaţi de Irina Dragomir şi Mihai Mureşan, doi tineri artişti cărora Art Safari le-a făcut două retrospective. Şi cu siguranţă că arta franceză o să prezinte extrem de mult interes la Bucureşti. Ştiu că am vorbit de contemporan, dar pot să vadă Theodorescu-Sion. Artist foarte special, foarte român, care a străbătut toate proviciile româneşti. Lucrări simboliste, realiste... Ne arată cât de diversă e România.
Marius Pancu: Aduceţi opere de peste tot. Ce e în spate? Cum ajung aici în Bucureşti?
Ioana Ciocan, curator şi organizator Art Safari: Am vorbit de ediţia cu numărul 11, dar aş vrea să menţionez ediţia cu numărul 12. Se fac asigurări, partea londoneză se asigură de partea de conservare, noi ne asigurăm că ele pot să ajungă din Londra până la Bucureşti pe drumurile europene. Să asigurăm că luminile au o anumită intensitate şi toate condiţiile.
Marius Pancu: Şi când spui că vă asiguraţi să vină pe drumurile europene, cum arată deplasarea asta, e ca în filme?
Ioana Ciocan, curator şi organizator Art Safari: Da, e fix ca-n filme, vorbim de sume foarte mari. Nu pot să treacă pe la ce oră vor ele prin Europa, nu ştim traseul. Traseul e secret. E secret tocmai ca să nu fie atacate...În România se transportă la fel, la noi sunt însoţite de jandarmerie. Muzeul de artă de fiecare dată transportă cu jandarmeria. Opere importante există şi în România, iar muzeele se asigură că sunt transportate în siguranţă.
Marius Pancu: La ştiri în general, telespectatorii văd război, văd toate dramele umanităţii. Cum se mai încadrează arta?
Ioana Ciocan, curator şi organizator Art Safari: Arta de fiecare dată a avut un cuvânt de spus. Artiştii au fost acolo...Şi în cazul războiului din Ucraina, artiştii au simţit imediat nevoia să pună în operă marile tragedii. E un răspuns firesc pe care toate formele de artă îl au.