Forţele lui Porter sau cum să dezvolţi o afacere de succes. Guda: Majoritatea antreprenorilor fac două greşeli esenţiale
Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, ne explică astăzi, în cadrul rubricii IQ Financiar, despre dezvoltarea afacerilor de succes, cum evităm erorile care duc la eșecul companiilor.
De Iancu Guda la 22.01.2025, 08:11- Primarul cu castel în Franţa, chemat la DNA. De ce este acuzat Vlad Oprea de la Sinaia. DETALII la Observator 12:00, la Antena 1
- Crin Antonescu îl numeşte pe Călin Georgescu "o fantomă": "E ca un drog ieftin, dar eficient şi distrugător"
Am analizat 100.000 de companii insolvente în ultimul deceniu, am văzut şi știu care sunt greșelile lor. Ciclul dezvoltării unei companii cam așa este, să știți. Un startup, o afacere la început de drum, trece, sună cum sună, morbid, pesimist, prin valea morții. Statistica nu ne minte.
Iancu Guda, despre companiile din România: 6 din 10 mor în primul an
Din păcate, la început, 6 din 10 companii în România mor în primul an. Ele iau bani de la cei 3F în engleză, Family, Fools, Friends, adică familie, prieteni și, să zicem prin traducere, în context, naivi.
Dar după aceea, dacă cu acești bani nu reușești să ajungi la pragul minim de rentabilitate, adică să ai niște venituri care să-ți acopere cheltuielile, e foarte greu să o ții la nesfârșit, cu pierderi după pierderi după pierderi. Dacă reușești să treci pe profit, apoi încep lucrurile mai ușoare. Dacă știi cum să scalezi, adică să-ți crești cifra de afaceri, dublu-triplu, fără să mai investești, dublu-triplu. Și asta ține de modelul de afaceri. De aici încolo, dacă ai așa ceva, poți să atragi fonduri de investiții, bănci, furnizorii îți vând marfă cu plată la termen.
Ai finanțare, te dezvolți și poți să te duci foarte sus cu profitul și cu toate acestea.
Haideți să vedem mai departe care sunt elementele care te presează pe acest parcurs. Pot fi și presiuni pozitive, dar, în general, sunt presiuni negative. De exemplu, avem, în primul rând, furnizorii. Ce credeți? Ei nu vor să-ți vândă ieftin, ei vor să-ți vândă mai scump. Apoi avem partea de clienți. Ce credeți? Ei vor să cumpere ieftin de la tine și să te plătească târziu, nu invers. Mai avem partea de concurență actuală. Credeți că te lasă în pace? Nu, te atacă, vor să-ți fure clienții, angajații și așa mai departe. Avem bariere de intrare și produse substitut, care pot reprezenta o problemă, pentru că practic, din cauza produselor care se inovează și înlocuiesc produsele tale, pot să fii în afara pieței. Practic, aceste cinci elemente importante pun presiune, în general, pe afaceri și pot duce la scăderea profitului sau a industriei pe termen lung.
Cele 5 forţe ale lui Porter
Cele cinci forțe sunt renumite în literatura de specialitate, drept forțele PORTER, deci concurență. Furnizor, clienți, produse substitut și bariere de intrare.
Haideți să vedem cum reușim să dezvoltăm afacerile, deși avem acest context în foarte multe industrii şi care sunt două erori esențiale pe care le fac, din păcate, mulți antreprenori.
Văd mulți investitori care se duc în acele afaceri care generează profit foarte mare. Dacă te uiți pe o axa a timpului, să zicem ultimii zece ani într-un sector, foarte rar vei găsi sectoare unde profitul este maximum sus mereu. Sunt sectoare care au profit foarte mare la un moment dat și, ce credeți, asta atrage multe investiții. De ce? Pentru că, din păcate, investitorii se duc după profit. Dar dacă se aglomerează piața, ce se întâmplă? Scade profitul, poate chiar se duce pe pierdere, după care ies acei investitori care-i speculează și, pentru că scade concurența, profitul crește.
Adevărul, dragilor, m-am uitat la toate companiile din România pe ultimii 20 de ani. Eu am văzut toate astea, nu cred, le-am constatat. Profitabilitatea nu e niciodată stabilă. Ea crește, ea scade, crește și tot așa. De aceea, niciodată să nu te duci doar după profit, precum albina la miere, pentru că mănâncă toată mierea sau șoricelul mănâncă toată brânza. E chiar o lectură pe care o recomand. În engleză, Who Stole My Cheese? Cine mi-a furat brânza? Despre șoricelul sau antreprenorul care se duce doar după brânză, doar după profit și ce credeți? Eșuează. Vedem în cele ce urmează cele cinci ingrediente esențiale. Nu profitul contează. Contează să fii pasionat de acel domeniu, să ai expertiză, să ai reputație, să ai o independență financiară și o planificare. Eu spun PERIP. Pasiune, expertiză, reputație, independență și planificare.