Aerul de la metrou îi îmbolnăveşte pe bucureşteni
Aerul poluat din Bucureşti se simte cel mai bine, culmea, în subteran, la metrou. Fluxul de călători este atât de mare la orele de vârf, încât sistemele de ventilaţie nu fac faţă. În plus, aparatele sunt foarte vechi. Doar şase au fost schimbate din întreaga reţea, în ultimii 40 de ani.
De Redactia Observator la 26.09.2019, 19:55Aerul poluat din Bucureşti se simte cel mai bine, culmea, în subteran, la metrou. Fluxul de călători este atât de mare la orele de vârf, încât sistemele de ventilaţie nu fac faţă. În plus, aparatele sunt foarte vechi. Doar şase au fost schimbate din întreaga reţea, în ultimii 40 de ani. Ce substanţe inhalează zilnic sute de mii de oameni care circulă cu metroul descoperim într-un experiment Observator.
Urmează o călătorie sufocantă pe una dintre cele mai aglomerate magistrale ale metroului: Berceni-Pipera. Înghesuiţi, oamenii profită de fiecare gură de aer care vine de la geamurile deschise în permanenţă.
Pe lângă aerul sufocant şi mirosul permanent de mucegai, iată cu ce se mai confruntă zecile de mii de călători care tranzitează zilnic Capitala cu metroul!
Soluţii nu există, explică reprezentanţii Metrorex.
În metrou nu se poate filtra aerul care se aduce de afară pentru că se vehiculează nişte debite foarte mari de aer. Şi chiar dacă s-ar găsi un sistem de a monta nişte filtre, după două zile filtrele astea trebuie schimbate.
Constantin Diaconescu, şef secţie electromecanică Metrorex: Când este foarte mare aglomeraţie la orele de după-masă, foarte mulţi călători, există această senzaţie că nu există venilaţie. Dar nu e adevărat, pentru că el trăieşte în jurul lui sau merge, se deplasează în staţie cu alţi oameni. Şi fiecare îi vine de acolo respiraţia. Noi ventilăm de sus. Dacă ar exista posibilitatea să mărim viteza lui sau debitul, pe urmă lumea s-ar plânge de curent
Doar şase sisteme de ventilaţie au fost schimbate în 40 de ani de funcţionare din toată reţeaua de 53 de staţii a metroului.
Noxe degajate de zeci de mii de autoturisme, praf, dar şi alte impurităţi- toate ajung în aceste guri de ventilaţie şi ulterior în subteran, unde sunt inhalate de călătorii de la metrou.
Ăsta este praful care vine de afară. Ori că vine prin ventilator, ori că vine prin accesul staţiei de metrou din cauza efectului de pistol, tot ăla este. Pe ăsta îl găsiţi şi acasă. Şi ajunge, practic, şi în staţii, inevitabil.
Lumea trebuie să înţeleagă că metroul nu este o sală de operaţie.
Ruxandra Ulmeanu, preşedinte Societatea Română de Pneumologie: Duşmanul cel mai mare este însă ce nu vedem: aceste particule de materie, pentru că aceste particule sunt atât de mici, încât pot fi detectate numai cu ajutorul unui microscop electronic. Agenţia de Cercetare pentru cancer a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii a declarat aceste particule ca fiind cancinogene pentru oameni, deci ca determinând riscul apariţiei cancerului
Staţia Aurel Vlaicu a înregistrat cele mai multe validări anul acesta, peste cinci milioane, urmată de Piaţa Sudului şi Pipera.