Pregătirea intensă de care ai nevoie pentru o carieră de pilot pe avioane de luptă
Ambiţie, pasiune şi o sănătate de fier. Dar şi aptitudini pe care puţini dintre noi le au. Vorbim despre piloţii militari de supersonice. Cu toţii urmează teste şi evaluări riguroase la Institutul Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială din Capitală.
De Redactia Observator la 03.08.2019, 12:21Ambiţie, pasiune şi o sănătate de fier. Dar şi aptitudini pe care puţini dintre noi le au. Vorbim despre piloţii militari de supersonice. Cu toţii urmează teste şi evaluări riguroase la Institutul Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială din Capitală.
Filtrele stricte sunt impuse de experienţa anterioară. Aproape fiecare parametru evaluat are în spate o aripă care s-a frânt.
Sunt probe de orientare în spaţiu, de rezistenţă în camera barometrică. Iar orice test picat poate însemna pentru ei şi încheierea carierei de pilot pe avion de luptă.
Aceste avioane pot atinge o viteză mai mare ca cea a sunetului, iar la mii de metri altitudine piloţii îşi simt corpul şi de 9 ori mai greu. Ştiu, cu toţii, că, în aer, NU e loc de greşeală. O ştiu şi cei care îi examinează.
Zilnic, pe holurile Institutului Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială trec sute de piloţi sau personal din aviaţie. Probele sunt la polul exigenţei.
Starea de vomă sau ameţeală nu au ce să caute la manşa unui avion supersonic, acolo unde orice milisecundă poate face diferenţa. Urmează, apoi, probele oftalmologice. Mai multe aparate, un singur rezultat: claritate.
Piloţii continuă cu testele de rezistenţă ale coloanei vertebrale şi barocamera: una dintre cele mai dificile probe. În cutia de câţiva metri pătraţi, îşi testează rezistenţa la presiunea simţită când avionul urcă cu 200 de metri pe secundă. Iar medicii nu pot fi păcăliţi.
Ilie Capanu- medic INMAS: Având în vedere responsabilitatea, trebuie să-i testăm riguros pe toţi. Dacă nu te-ai alimentat corespunzător, dacă nu eşti odihnit pot să apară simptome grave lipotimie pierderea conştiinţei, stop cardio respirator.
Un candidat din 10 trece probele şi ajunge pilot de supersonic. Mulţi cedează la testul psihologic.
Doina Trandafir-medic psiholog INMAS: Evaluarea psihologică este una din cele mai complexe evaluări psihologice, la piloţii militari ea durează două zile 10 ore în urma căreia rata de admitere este undeva la 30%.
Cei care reuşesc revin pentru controale anuale şi antrenamente.
Col. Dragoş Vlad- medic INMAS: În momentul în care pilotul se uită afară şi norii sunt înclinaţi există un conflict între ceea ce vede aici şi norii înclinaţi. Asta îi învăţăm, că aparatura de zbor este sfântă orice ar simţi, orice ar vedea.
Col. dr. Răsvan Hristea - director INMAS: Misiunea noastră nu este numai de selecţie şi expertiză ci şi de recuperarea personalului navigant, respectiv a piloţilor militari. Un pilot militar poate să coste până la un milion de dolari de euro. Încercăm să integrăm sau să prevenim orice fel de pierdere în decursul carierei.
Anul viitor, institutul împlineşte 100 de ani de la înfiinţare. Este singurul din ţară unde se fac aceste teste de către militari dar şi de către civili, personal aeronautic atât din România cât şi din străinătate.