Celulă de criză la nivelul MAE şi al ANSVSA în sprijinul a peste 130.000 de oi din România blocate în Canalul Suez
Blocajul din canalul Suez, care durează deja de cinci zile, poate duce la moartea a peste 130 de mii de oi. Unsprezece vapoare care transportă animelele din România nu pot ajunge la destinaţie pentru că cea mai mare navă cargo din lume este poziţionată de-a latul canalului. Până acum, toate eforturile de a îndrepta mastodontul au eşuat. Dacă situaţia nu va fi rezolvată curând, oile pot muri de foame.
De Redactia Observator la 28.03.2021, 21:22- Libia pare a fi singura şansă unde vapoarele plecate din Portul Constanţa să poată descărca animalele.
Vasele încărcate cu ovine în Portul Constanţa sunt acum blocate în Marea Egee şi Marea Mediterană. Destinaţia finală ar fi trebuit să fie mai multe ţări din Orientul Mijlociu. Nu pot tranzita însă canalul Suez, la fel ca multe alte sute de nave care aşteatpă la rând. Pe două dintre vapoare, mâncarea animalelor este pe sfârşite.
Gabriel Păun reprezentant Agent Green: ”Ultima speranţă pentru ca animalele să ajungă la destinaţie în timp util, înainte să rămână fără hrană pe vapor, s-a spulberat azi noapte, când încercările de a repune nava pe linia de plutire s-au spulberat”.
Statul român caută soluții pentru a împiedica o nouă tragedie
Câteva soluţii sunt analizate acum de autorităţile din România care vor să împiedice o nouă tragedie. Libia pare a fi singura şansă unde vapoarele plecate din portul Constanţa să poată descărca animalele. Iar de aici, oile încărcate în camioane să poată fi duse spre destinaţia iniţială.
Gabriel Păun reprezentant Agent Green: ”Animalele nu se pot lăsa în Egipt, pentru că România şi Egiptul nu au acord bilateral. Nu se pot duce nici în Siria, pentru transport mai departe cu camionul, pentru că Siria este sub embargou. Israelul are condiţii stricte pentru a primi animale şi nu o va face”.
În România o celulă de criză deschisă la nivelul Ministerului de Externe şi al Autorităţii Sanitar Veterinare caută soluţii. Fie navele se vor întoarce în portul Constanţa dar riscă să rămână fără hrană pentru oi, fie alte vapoare pot transporta în zona blocată mâncare.
Câţiva exportatori au agreat deja această din urmă variantă.
Viorel Chioveanu, director ANSVSA: ”Am intrat în contact cu agenţiile de shipping şi contractorii, inclusiv căpitanii. Am identificat posibilitatea suplimentării hranei. Hrana se duce prin grija exportatorului, pur şi simplu, se transbordează. Se duce cu o navă, până la nava respectivă”.
Pe lângă navele româneşti, alte peste 300 de vapoare din întreaga lume sunt blocate la cele două intrări ale canalului care leagă Marea Mediterană şi Marea Roşie.
O nouă încercare eșuată de a debloca Canalul Suez
Ieri, o nouă încercare de a repune pe linia de plutire cargoul gigant, care blochează Suezul, a eşuat.
Lt. Gen. Ossama Rabei, şeful Autorităţii Canalului Suez: ”Nu putem estima când se va rezolva această problemă. Cum am mai spus, este o navă cargo cu o încărcătură grea, eşuată într-o zonă cu o adâncime mică a apei.”
Cea mai mare criză din transportul maritim internaţional are costuri uriaşe pentru întreaga lume. Analiştii se aşteaptă ca preţurile să crească în perioada următoare, dacă nava nu este deblocată rapid. Preţul petrolului a urcat deja în ultimele zile cu 4%, şi ne putem aştepta la o criză mondială a cafelei şi hârtiei igienice. În acest moment, pierderile estimate sunt de 10 miliarde cu fiecare zi în care Canalul Suez rămâne blocat.