Spaniolii nu pot construi 3 km de șosea în Giurgiu, la 3 ani de la începerea lucrărilor
După modelul grecilor şi al românilor cărora le-a luat trei ani să construiască singura autostradă urbană din ţară, şi spaniolii au probleme pe o şosea de centură a unui orăşel aflat la 20 de kilometri de Bucureşti. Au trecut trei ani, iar cei trei kilometri tot nu sunt gata.
De Redactia Observator la 26.03.2019, 21:53Construim România cu viteza întâi. În ritm lent, din tot felul de motive. Autostrăzile sunt blocate de apariţia liliecilor, urşilor sau descoperirea sit-urilor arheologice. Culmea, multe dintre firmele de construcţii vin din ţări cu mii de kilometri de autostradă. La noi, şantierele nu se închid cu anii. După modelul grecilor şi al românilor cărora le-a luat trei ani să construiască singura autostradă urbană din ţară, şi spaniolii au probleme pe o şosea de centură a unui orăşel aflat la 20 de kilometri de Bucureşti. Au trecut trei ani, iar cei trei kilometri tot nu sunt gata. Un reportaj marca Observator.
Suntem în Mihăileşti, judeţul Giurgiu. Locuitorii de aici ar fi trebuit să aibă, încă din 2017, o variantă ocolitoare a oraşului. Un drum de trei kilometri pe care constructorul ar fi trebuit să îl termine în mai puţin de 12 luni.
Constructorul este o firmă spaniolă, aceeaşi care a întârziat lucrările şi pe alte şantiere din ţară.
Pe lângă grămezile de pietriş pe care le-a găsit de-a lungul celor trei kilometri de şantier sunt şi utilaje care au rămas, efectiv, înţepenite în mijlocul drumului. Şi semn că nu se mai întâmplă nimic este chiar faptul că muncitorii le protejează de ploaie.
Muncitor: Nu aveţi voie să intraţi, pentru că aici poate să dea un utilaj peste dumneavoastră.
Reporter: Păi care utilaj? Că nu se lucrează.
Muncitor: Păi se lucrează, nu vedeţi dumneavoastră că se lucrează.
În ce ritm se lucrează încercăm să aflăm chiar de la şeful de şantier.
Astăzi, de exemplu, lucrăm la rigolă, să facem o rigolă carosabilă în parcări - Dragos Ionașcu, șef de șantier
Compania de Drumuri, depăşită de situaţie
Progresul lor fizic din 2016 până undeva acum este de 30%. Progresul financiar este de 34%. Şi-au luat şi avans, deci nu se pune problema cu plăţile. Cu această firmă am avut probleme şi pe centura Târgu Mureş. Intenţionăm rezilierea şi încercăm să o facem în regie proprie - Narcis Neaga, directorul CNAIR
Datele CNAIR arată clar că tronsoane pe care lucrează în prezent firme străine au întârzieri şi de câţiva ani. Spaniolii, italienii şi grecii bat cel mai mult pasul pe loc pe sectoare importante. De altfel, firmele străine sunt de două ori mai multe decât cele româneşti.
Soluţia este una simplă: cât timp unele firme reuşesc să se mobilizeze şi aici vorbesc de firme româneşti care lucrează foarte bine şi se mobilizează foarte bine, ceilalţi nu au scuză. Și atunci vom rezilia contractul. Este singura soluţie pe care o avem la îndemână. Legal - Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor
Statul însă nu are pârghiile necesare pentru a le interzice constructorilor să participe din nou la licitaţii. Unde în documente promit multe, dar în realitate bat pasul pe loc.
Iar România pierde în fiecare an. Avem doar 800 de kilometri de autostrăzi. De 20 de ori mai puţini decât spaniolii. Cei care la noi nu pot construi nici 3 kilometri de drum în 3 ani.