Tot mai mulţi pasageri români loviţi de politica de overbooking a companiilor aeriene
Doi pasageri, acelaşi loc în avion. Cine ajunge primul, pleacă în călătorie. Tot mai des, pasageri români se plâng că au fost refuzaţi la îmbarcare. Nu cunoşteau politica de overbooking.
De Redactia Observator la 20.01.2020, 21:12- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Alegeri prezidențiale 2024 LIVE TEXT. A început votul în diaspora. Primii români au votat în Noua Zeelandă
Doi pasageri, acelaşi loc în avion. Cine ajunge primul, pleacă în călătorie. Tot mai des, pasageri români se plâng că au fost refuzaţi la îmbarcare. Nu cunoşteau politica de overbooking. Companiile au voie să vândă mai multe bilete decât numărul de locuri, doar că cei care rămân la sol trebuie să primească despăgubiri. Avem însă mărturii care arată că pe aeroporturi situaţia poate fi diferită.
"Cum să pierzi un zbor dacă ajung din timp la aeroport?!". Răspunsul vine de la Andrei. Ieri dimineaţă, nu s-a îmbulzit cu ceilalţi călători la poarta de îmbarcare. S-a aşezat la coadă când mai erau doar câţiva oameni. Atunci a aflat că nu mai e loc pentru el.
Andrei Dăscălescu, pasager: Înainte ca poarta să se închidă, ei au oferit locul meu altcuiva, fără ca ei să strige numele meu, fără ca să se asigure că eu nu sunt acolo și eu cred că fac asta cu bună știință. Am mers împreună cu ceilalți trei pasageri de pe zborul meu, am ieșit din zona de securitate, am mers la biroul de ticketing, unde ni s-a spus foarte senin că noi nu ne-am prezentat la boarding. Evident că am fost consternați să ni se spună așa ceva în față
Compania i-a spus că îi poate oferi un loc într-un avion care va decola spre Treviso abia peste trei zile. Alţi călători care nu îşi rezervaseră locurile în aeronavă au primit cazare şi masă, până la următorul zbor. Până în acest moment, Wizz Air nu a venit cu o poziție în acest caz.
Printr-o situaţie similară a trecut şi Alexandra, în urmă cu o lună, când trebuia să zboare cu o altă companie low cost.
Alexandra Nae, pasager: Luna trecută, în perioada sărbătorilor, la un city break spre Barcelona, plecam cu prietenele mele şi, la îmbarcare, mi s-a spus că locul meu a fost oferit altcuiva şi că îşi cer scuze
Ea a fost mai norocoasă. A făcut plângere chiar în aeroport și i-a fost oferit un alt zbor la doar o oră distanță.
Despre practica de a vinde mai multe bilete decât numărul de locuri existente în aeronavă trebuie să ştiţi că nu este doar des întâlnită, ci şi legală, reglementată la nivel european. De ce? Pentru că, statistic, între 5 şi 15% dintre pasageri nu se prezintă la aeroport pentru zbor.
Dacă toţi pasagerii care şi-au cumpărat un bilet se prezintă totuşi la aeroport, atunci compania trebuie să le ofere celor care nu mai încap în aeronavă fie despăgubiri, fie un alt zbor.
În cazul în care pasagerul renunţă de bună voie la cursă, trebuie să primească între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţă. Dacă acest lucru nu se întâmplă...
Roxana Ilinca, specialist în turism: Pasagerii trebuie să se îndrepte legal împotriva companiei. Este practica ultimului venit, ultimului îmbarcat. Din păcate, așa se practică
Ieri, pe Otopeni, 14 oameni din doar două avioane au rămas fără locul plătit. Puţini sunt cei care fac reclamaţii, deşi există mai multe instituţii care îi pot apăra.
Sorin Mierlea, preşedinte INFOCONS: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor, chiar şi Autoritatea Aeronautică Română. Din păcate, sesizările pe care noi le-am cuantificat în ultimele şase luni au fost de nici măcar 36 de sesizări
Politica de overbooking se aplică pentru diminuarea pierderilor. Indiferent de numărul de pasageri, o companie va plăti la fel pentru combustibil sau angajaţi.