Scandalul oilor moarte în portul Constanța a ajuns până la Bruxelles. Oficialii europeni critică România
Oficialii europeni critică România pentru transporturile barbare cu animale şi cer explicaţii oficiale. Dezbaterea, plină de reproşuri şi revoltă, a ţinut până seara târziu. În ţară, problema autorităţilor este alta.
De Redactia Observator la 19.12.2019, 11:03Oficialii europeni critică România pentru transporturile barbare cu animale şi cer explicaţii oficiale. Dezbaterea, plină de reproşuri şi revoltă, a ţinut până seara târziu. În ţară, problema autorităţilor este alta.
Trebuie să aleagă o firmă care să aducă nava la cheu, dar procedurile sunt greoaie.
Tytti Tuppurainen, ministrul finlandez al Afacerilor Europene: Toţi am fost şocaţi de ştirea de acum trei săptămâni a înecării a peste 14.000 de oi.
Herbert Dorfmann, eurodeputat: Mă aștept ca autorităţile române să spună de ce s-a răsturnat nava. Era adecvată nava să transporte atât de multe animale. Era supraîncărcată?
Sunt doar câteva dintre întrebările la care ţara noastră trebuie să răspundă.
Au fost multi cei care au spus că nu doar în România se întâmplă astfel de incudente şi că e important, odate identificate astfel de situaţii, să se modifice legislaţia. Pentru că ea fie nu e suficientă, fie nu e bine aplicată.
Actuala lege europeană interzice transportul animalelor vii vara, când sunt temperaturi de peste 30 de grade. Pe trasee lungi, acestea nu trebuie să stea înghesuite, iar la bordul navei trebuie să existe medic veterinar.
După moartea celor peste 14 mii de oi, oficialii europeni au dezbătut interzicerea transportului de animale vii către ţări din afara Uniunii. O idee respinsă de reprezentanţii României, în condiţiile în care ţara noastră trimite cele mai multe oi vii spre ţările arabe.
Rareş Bogdan, europarlamentar: În primul rând, aceasta ar însemna foamete în anumite zone ale lumii. Iar pe de altă parte înseamnă falimentul fermierilor care nu ar mai avea pieţe de desfacere.
Carmen Avram, europarlamentar: Soluţia nu este deci stoparea de animale vii, ci încurajarea sacrificării animalelor în ţara de origine.
Între timp, în ţară, aducerea vaporului la cheu întârzie, deşi au trecut mai bine de trei săptămâni de când s-a răsturnat. Procedurile sunt complicate şi abia de Crăciun ar putea fi aleasă firma care să preia operaţiunea.
Daniela Şerban, director general CN APM S.A. Constanţa: Am primit cinci oferte. Urmând în urma analizelor să desemnăm câştigătorul şi să încheiem contractul.
Pe măsură ce trece timpul, există riscul ca vremea să se schimbe, iar o furtună puternică pe mare să modifice poziţia navei care acum este într-un echilibru fragil, înfiptă într-un banc de nisip. Vaporul ar putea să incomodeze traficul, dar şi să polueze apa în zonă.