Traficul de pe Autostrada Soarelui, blocat din nou de sute de oi
Autostrada Soarelui s-a transformat din nou în drumul oilor! La prima oră a dimineţii, podul de la Cernavodă a fost ocupat de o turmă de sute de oi. Iar şoferii au rămas blocaţi în cozi interminabile. Reprezentanţii CNAIR spun că nu au ce să facă.
De Redactia Observator la 03.10.2019, 20:42Autostrada Soarelui s-a transformat din nou în drumul oilor! La prima oră a dimineţii, podul de la Cernavodă a fost ocupat de o turmă de sute de oi. Iar şoferii au rămas blocaţi în cozi interminabile. Reprezentanţii CNAIR spun că nu au ce să facă. La fel şi ciobanii. O soluţie vine însă de la asociaţiile din agricultură. O subvenţie pentru transportul animalelor care, de altfel, se acordă deja în mai multe state europene.
Ora 7 dimineaţa. Autostrada spre mare este ocupată de sute de oi. Brusc, la podul de la Cernavodă, şoferii s-au trezit prinşi în turma de mioare care tranzitează zona de două ori pe an.
Ciobanul a reuşit cu greu să-şi ţină măgarii şi turma de mioare pe prima bandă a autostrăzii.
Şoseaua de mare viteză este singura cale de a traversa Dunărea în transhumanţă, spun ciobanii. În plus, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sunt înţelegători.
Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: Până când va exista o altă cale de acces pentru turme special, se va întâmpla permanent acest fenomen. Încercăm şi noi şi poliţia să îi facem să treacă noaptea, să nu treacă în timpul zilei, dar în acelaşi timp nici nu poţi să le interzici să treacă cu turmele
Legea le interzice ciobanilor să îşi lase animalele pe autostrăzi, drumuri naționale sau în oraşe. În urmă cu două săptămâni, alţi trei ciobani au fost amendaţi cu 3.600 de lei după ce au intrat noaptea cu turma pe acelaşi pod.
Aşa apar alte restricţii de viteză pe autostrada pe care oricum se circulă mai greu decât pe drumurile naţionale.
Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: E un fenomen pe care trebuie să îl acceptăm. Altă soluţie, dacă mă întrebi pe mine, nu poate să vină de la Drumurile Naţionale pentru că tronsoanele de păstorit şi de oierit şi de tranhumanţă nu intră în atribuţiile Drumurilor Naţionale
Asociaţiile din agricultură spun că în alte ţări europene precum Franţa şi Spania, Ministerul Agriculturii dă subvenţii fermierilor ca să poată transporta animalele în siguranţă. Astfel se păstrează şi tradiţia transhumanţei. La Cernavodă, ciobanii ar avea varianta barjelor şi a tirurilor speciale pentru transportul animalelor vii.