Antena LIVE

Curs valutar

“Calea spre dezastru” - serie de reportaje Observator. Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România

20.077 km de linii are România. La fel de multe ca acum 100 de ani. 19.000 de vagoane ruginesc în triajele CFR Marfă, 200 de vagoane ale CFR Călători nu s-au clintit de un deceniu numai din depoul Basarab. Unealta de bază a angajatului CFR, chiar și în 2022, rămâne târnăcopul. Este un „monument al nepăsării naționale” pe care reporterii Observator l-au dezgropat. 

De la 18.04.2022, 15:41
WhatsApp
Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România Observator

CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior

Vagoanele care ar putea căra cereale şi alte mărfuri zac pline de rugină, iar triajul Valu lui Traian pur şi simplu nu mai există. După 30 de ani de nepăsare, autorităţile şi-au adus aminte că Portul Constanţa este un dezastru. Şi asta doar pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România. Asta dacă nu ne-am împiedica într-un sistem feroviar care pare din altă epocă. CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior - o arată, negru pe alb, un raport al Curţii de Conturi. Şi o întăreşte crunta realitate pe care o descoperi dacă mergi de-a lungul drumului de fier.

CFR Călători, „mamă” pentru un cimitir de fiare vechi

Un cimitir de fiare vechi al CFR Călători se află la doi pași de cea mai importantă gară din ţară - Gara de Nord din București. Peisajul e dezolant - gunoaie cât vezi cu ochii, vagoane incendiate și buruieni înalte cât fotoliile celor care s-au perindat pe la conducerea companiei.

Pe acelaşi subiect

Infrastructura CFR, ca „după război”

Unealta de bază a angajatului CFR este, şi în 2022, tot târnăcopul. Pe şine mâncate de rugină, cu traverse rupte şi şuruburi lipsă circulă trenuri de-o seamă cu noi. Cu viteza melcului, că siguranţa e mai importantă decât respectarea unui grafic. "80-90 la sută dintre gările şi haltele din România arată ca după război" decretează ministrul Transporturilor. Să pună un diagnostic ştie orice român. Să găsească o soluţie, însă, e o cu totul altă poveste. Cam aşa şi cu gările CFR, pe care ministrul se gândeşte acum să le transfere către autorităţile locale, poate au ele bani de investiţii.

Reporterii Observator, despre dezastrul CFR

„Rugina, degradarea și nepăsarea sunt, de câteva decenii, parte din peisajul CFR. Infrastructura feroviară și trenurile de călători s-au transformat în monumente ale nepăsării naționale.” - Greta Neagu, reporter Observator

“Dezastrul din Portul Constanţa, pe care autorităţile se chinuie, după 30 de ani de nepăsare, să îl repare, pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România e doar prima verigă dintr-un lung lanţ al slăbiciunilor. Promisiunile șefilor din transporturi nu se pot transforma în realitate, iar lucrul acesta este întărit de imaginea cruntă din teren. Sute de vagoane abandonate, care nu pot fi clintite, zac și blochează calea ferată. Și asta nu e tot. O altă realitate, cea pe care miniștrii par că nu o văd de zeci de ani, este că și următoarea <<stație>> este șubredă. Toate stațiile tehnice ale CFR sunt la pământ, la propriu.” - Andreea Filip, reporter Observator

„Am făcut solicitări la CFR pentru că încercam să aflăm ce e cu miile de vagoane lăsate în paragină la Craiova, Brașov și București. Am descoperit un raport al Curții de Conturi în care se arată că, în timp ce CFR Marfă își lasă vagoanele de izbeliște, e nevoită să închirieze, de la privați, vagoane. Pe ale ei nu le repară. Vechimea medie a parcului rulant al CFR Marfa e de 32 de ani. Durata de viață a unui vagon poate fi prelungită, prin revizii tehnice, până la 40 de ani.” - Cristina Oprea, reporter Observator.

„Am luat la pas calea ferată și am văzut atâta ignoranță de-a lungul și de-a latul șinelor și atâta rugină care se scurge dintr-un sistem feroviar obosit încât nici nu-i de mirare că glasul roților de tren nu-l mai aude nimeni. Oficialii CFR sau cei de la Transporturi sunt mai mereu în vreun demers de imagine. Reparații serioase pe magistrala București - Timișoara nu s-au făcut în ultimele decenii, iar restricțiile de viteză sunt singura soluție pentru a evita o tragedie.” - Iulia Pop, reporter Observator.

“E dezolant cum sunt lăsate în paragină sute de vagoane. E dezolant cum un punct pitoresc de pe harta feroviară a României, așa cum e cel mai lung tunel feroviar, cel dintre Teliu şi Întorsura Buzăului zace nefolosit de ani de zile după ce un pod a fost luat de viitură. Și, în patru ani, abia abia se văd pilonii de la viitorul pod. Oamenii simpli din aceste locuri se luptă mai mult decât autoritățile pentru ca șuieratul locomotivei să se audă din nou." - Claudiu Loghin, reporter Observator     

Seria de reportaje a fost difuzata de Observator, Antena 1, în perioada 15-17 aprilie. Vedeți materialele aici:

OBSERVATOR. Despre oameni. Știrile așa cum trebuie să fie

Redactia Observator

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...

reportaj cfr tren
Întrebarea zilei
Aţi fost vreodată victima unei înşelătorii pe WhatsApp?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Stiri Sportive Citește și
Singura propoziție din limba română care se citește la fel din ambele capete....
Fanatik.ro
Publicat 16.02.2025
Momentul în care un canoist a fost prins în gură și apoi scuipat de o balenă...
spotmedia.ro
Publicat 14.02.2025
Zelenski: Rusia se pregătește să trimită 100.000 de soldați în Belarus,...
spotmedia.ro
Publicat 13.02.2025
Iluzie optică virală | În această imagine sunt 4 lei, nu doar 2. Găsiți-i pe...
Gandul
Publicat 16.02.2025
Care este probabilitatea ca asteroidul Bennu să lovească Pământul şi să...
Adevărul
Publicat 16.02.2025
Laurențiu Reghecampf a cerut-o în căsătorie Corina Caciuc! Cum a reacționat...
A1
Publicat 16.02.2025
Horoscopul zilei de 17 februarie 2025. Racii sunt sfătuiți să gândească...
CaTine
Publicat 16.02.2025
Ce ținute poartă Alexandru Papadopol și Cristiana Luca la nunta lor! Actorul...
spynews.ro
Publicat 14.02.2025
Începe procesul Simonei Halep la New York! Avocații româncei au obținut o...
GSP
Publicat 11.02.2025
Care sunt cele mai „inutile” facultăți din România. Cu greu îți găsești...
Click.ro
Publicat 15.02.2025
Singurul mamifer cu sânge rece a uimit experții. Creatura neobișnuită a...
Useit
Publicat 16.02.2025
O celebră influenceriță a murit la doar 28 de ani. Fanii, în stare de șoc
Redacţia.ro
Publicat 13.02.2025
Schema banală prin care contabila și casiera au furat 360.000 de lei din bugetul...
libertatea.ro
Publicat 16.02.2025
Sam Asghari a vorbit despre relația lui cu Britney Spears. Cei doi s-au cunoscut...
ZU
Publicat 16.02.2025
Rulouri de pui cu mozzarella, șuncă și ceapă verde
Hello taste
Publicat 12.02.2025
Cum să sprijini copilul prin validarea emoțiilor sale
Deparinti
Publicat 15.02.2025
Fiica regretatei Lorena Rojas are 11 ani. Cum a crescut Lucianna alături de sora...
Happy
Publicat 14.02.2025
Cine este și cum arată iubita lui Ilie Bolojan: Ce salariu are președintele...
BZI
Publicat 12.02.2025
Nouria Nouri, fosta soție a lui Daniel Iordăchioaie, și-a cunoscut actualul...
DIVA
Publicat 23.09.2024
Rinita alergică sau „febra fânului”. Cauze, simptome și tratament
Medicool
Publicat 16.02.2025