Antena LIVE

“Calea spre dezastru” - serie de reportaje Observator. Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România

20.077 km de linii are România. La fel de multe ca acum 100 de ani. 19.000 de vagoane ruginesc în triajele CFR Marfă, 200 de vagoane ale CFR Călători nu s-au clintit de un deceniu numai din depoul Basarab. Unealta de bază a angajatului CFR, chiar și în 2022, rămâne târnăcopul. Este un „monument al nepăsării naționale” pe care reporterii Observator l-au dezgropat. 

De la 18.04.2022, 15:41
Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România Observator

CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior

Vagoanele care ar putea căra cereale şi alte mărfuri zac pline de rugină, iar triajul Valu lui Traian pur şi simplu nu mai există. După 30 de ani de nepăsare, autorităţile şi-au adus aminte că Portul Constanţa este un dezastru. Şi asta doar pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România. Asta dacă nu ne-am împiedica într-un sistem feroviar care pare din altă epocă. CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior - o arată, negru pe alb, un raport al Curţii de Conturi. Şi o întăreşte crunta realitate pe care o descoperi dacă mergi de-a lungul drumului de fier.

CFR Călători, „mamă” pentru un cimitir de fiare vechi

Un cimitir de fiare vechi al CFR Călători se află la doi pași de cea mai importantă gară din ţară - Gara de Nord din București. Peisajul e dezolant - gunoaie cât vezi cu ochii, vagoane incendiate și buruieni înalte cât fotoliile celor care s-au perindat pe la conducerea companiei.

Pe acelaşi subiect

Infrastructura CFR, ca „după război”

Unealta de bază a angajatului CFR este, şi în 2022, tot târnăcopul. Pe şine mâncate de rugină, cu traverse rupte şi şuruburi lipsă circulă trenuri de-o seamă cu noi. Cu viteza melcului, că siguranţa e mai importantă decât respectarea unui grafic. "80-90 la sută dintre gările şi haltele din România arată ca după război" decretează ministrul Transporturilor. Să pună un diagnostic ştie orice român. Să găsească o soluţie, însă, e o cu totul altă poveste. Cam aşa şi cu gările CFR, pe care ministrul se gândeşte acum să le transfere către autorităţile locale, poate au ele bani de investiţii.

Reporterii Observator, despre dezastrul CFR

„Rugina, degradarea și nepăsarea sunt, de câteva decenii, parte din peisajul CFR. Infrastructura feroviară și trenurile de călători s-au transformat în monumente ale nepăsării naționale.” - Greta Neagu, reporter Observator

“Dezastrul din Portul Constanţa, pe care autorităţile se chinuie, după 30 de ani de nepăsare, să îl repare, pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România e doar prima verigă dintr-un lung lanţ al slăbiciunilor. Promisiunile șefilor din transporturi nu se pot transforma în realitate, iar lucrul acesta este întărit de imaginea cruntă din teren. Sute de vagoane abandonate, care nu pot fi clintite, zac și blochează calea ferată. Și asta nu e tot. O altă realitate, cea pe care miniștrii par că nu o văd de zeci de ani, este că și următoarea <<stație>> este șubredă. Toate stațiile tehnice ale CFR sunt la pământ, la propriu.” - Andreea Filip, reporter Observator

„Am făcut solicitări la CFR pentru că încercam să aflăm ce e cu miile de vagoane lăsate în paragină la Craiova, Brașov și București. Am descoperit un raport al Curții de Conturi în care se arată că, în timp ce CFR Marfă își lasă vagoanele de izbeliște, e nevoită să închirieze, de la privați, vagoane. Pe ale ei nu le repară. Vechimea medie a parcului rulant al CFR Marfa e de 32 de ani. Durata de viață a unui vagon poate fi prelungită, prin revizii tehnice, până la 40 de ani.” - Cristina Oprea, reporter Observator.

„Am luat la pas calea ferată și am văzut atâta ignoranță de-a lungul și de-a latul șinelor și atâta rugină care se scurge dintr-un sistem feroviar obosit încât nici nu-i de mirare că glasul roților de tren nu-l mai aude nimeni. Oficialii CFR sau cei de la Transporturi sunt mai mereu în vreun demers de imagine. Reparații serioase pe magistrala București - Timișoara nu s-au făcut în ultimele decenii, iar restricțiile de viteză sunt singura soluție pentru a evita o tragedie.” - Iulia Pop, reporter Observator.

“E dezolant cum sunt lăsate în paragină sute de vagoane. E dezolant cum un punct pitoresc de pe harta feroviară a României, așa cum e cel mai lung tunel feroviar, cel dintre Teliu şi Întorsura Buzăului zace nefolosit de ani de zile după ce un pod a fost luat de viitură. Și, în patru ani, abia abia se văd pilonii de la viitorul pod. Oamenii simpli din aceste locuri se luptă mai mult decât autoritățile pentru ca șuieratul locomotivei să se audă din nou." - Claudiu Loghin, reporter Observator     

Seria de reportaje a fost difuzata de Observator, Antena 1, în perioada 15-17 aprilie. Vedeți materialele aici:

OBSERVATOR. Despre oameni. Știrile așa cum trebuie să fie

Ți-a plăcut acest articol?

reportaj cfr tren
Întrebarea zilei
Când ţineţi post negru, renunţaţi inclusiv la apă?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Facebook WhatsApp LinkedIn Twitter Email
Stiri Sportive Citește și
Animalul din România pe care suntem obligați să-l vindem la export. Îl...
Fanatik.ro
Publicat 03.05.2024
Fabrica din România care a uimit întreaga lume. A inventat un sistem pentru care...
Fanatik.ro
Publicat 03.05.2024
Un nou test de sânge poate detecta osteoartrita cu până la opt ani înainte ca...
spotmedia.ro
Publicat 03.05.2024
HOROSCOP FINANCIAR Mai 2024: Zodiile care vor face avere și zodiile care riscă...
Gandul
Publicat 02.05.2024
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Adevărul
Publicat 03.05.2024
Ce a putut să găsească un tâmplar atunci când a dărâmat un perete în...
A1
Publicat 01.05.2024
Horoscopul zilei de 4 mai 2024. Gemenii sunt sfătuiți să nu mai amâne...
CaTine
Publicat 03.05.2024
Ele sunt fetița de patru ani și bunica ei, care au murit în Călărași, după...
spynews.ro
Publicat 03.05.2024
„Eram pedepsită constant”. Teodora Stoica spune cum a fost adolescența ei,...
GSP
Publicat 30.04.2024
Eroul român care a lansat celebra deviză „Pe aici nu se trece!”. Povestea...
Click.ro
Publicat 01.05.2024
Averea lui Bill Gates nu a mai fost atât de mică în 34 de ani. Ce a ajuns...
Useit
Publicat 03.05.2024
1 mai pe litoral 2024! Marile festivaluri și concerte ce deschid noul sezon estival
Money.ro
Publicat 23.04.2024
Tradiții și obiceiuri în Joia Mare. Ce este interzis să faci astăzi când...
Redacţia.ro
Publicat 02.05.2024
Politicianul care a schimbat cinci partide în zece ani. Plutonul candidaților...
libertatea.ro
Publicat 03.05.2024
Doja Cat a purtat o ținută îndrăzneață la o cină în New York....
ZU
Publicat 03.05.2024
Ouă umplute cu cremă de sfeclă roșie, cu hrean și nuci sau fistic
Hello taste
Publicat 03.05.2024
Deshidratarea la copiii mici: cum se manifestă și ce poți face
Deparinti
Publicat 03.05.2024
O femeie care a cumpărat o valiză pierdută în aeroport a dezvăluit tot...
ziare.com
Publicat 02.05.2024
Luis Fonsi nu-și mai dorește să vorbească despre fosta căsnicie cu Adamari...
Happy
Publicat 03.05.2024
Cum apar afecțiunile gastrointestinale. Cauze, simptome, metode de prevenție și...
Medicool
Publicat 03.05.2024
Florinel Coman l-a contactat pe Gigi Becali cu o cerere inadmisibilă! "Eşti...
orangesport.ro
Publicat 28.04.2024