Antena Meniu Search
x

Jocurile se schimbă și în România. Cu ce amenințări se confruntă firmele din domeniul maritim

Firmele din domeniul maritim, inclusiv companiile din România, se confruntă cu amenințări din ce în ce mai mari, iar siguranța economică și informațională a devenit o problemă globală

Firmele din domeniul maritim, inclusiv companiile din România, se confruntă cu amenințări din ce în ce  mai mari, iar siguranța economică și informațională a devenit o problemă globală.
Conform  bazei  de  date  a  Depozitului  pentru  Incidente  de  Securitate  Industrială  al  SUA,  industriile maritime s-au confruntat cu un numar din ce în ce mai mare de amenințări cibernetice în ultimii ani. În cazul transportului maritim, amenințările au crescut cu 160%.
Acesta este principalul motiv pentru  care din  ce în  ce mai multe  companii  care activează în domeniul maritim încearcă să găsească noi modalități de a crește nivelul de siguranță al activităților desfășurate. Spre exemplu, companiile din România, Bulgaria și Turcia apelează tot mai frecvent la astfel de soluții de siguranță. 
Poate ucide terorismul cibernetic?
Terorismul cibernetic reprezintă cea mai mare amenințare pentru companii în 2016. Vestea bună este că  probabilitatea ca acest tip de terorism să cauzeze pierderea unor vieți omenești este foarte mică.
Vestea  proastă  este,  însă,  faptul  că  terorismul  cibernetic  a  cauzat,  în  ultimii  ani,  mari  întreruperi  în  funcționarea sistemelor industriale, precum și pagube de miliarde de dolari. Deoarece majoritatea sistemelor industriale se regăsesc în sectorul privat, ele nu sunt privite ca fiind în sfera  securității  naționale  și  sunt  mult  mai  vulnerabile  decât  sistemele  militare,  în  particular,  și guvernamentale, în general, conform bayplanningcoalition.org.
Sistemele industriale sunt vulnerabile
Deși rețelele electrice, conductele de petrol, barajele și sistemele de furnizare a apei nu prezintă la fel de multe  oportunități  pentru teroriștii  cibernetici  precum  armele  nucleare,  ele sunt  capabile să  producă dezastre masive care s-ar putea solda cu zeci de mii de morți.
Acesta  este  și  motivul  pentru  care  companiile  folosesc  din  ce  în  ce  mai  mult  internetul  pentru  a manageria procese precum fluxul din  conductele  petroliere și nivelul  apei din baraje prin  intermediul unor sisteme de „control, supraveghere și achiziții de date”. Aceste sisteme oferă acces de la distanță la informații vitale pentru siguranța proceselor industriale.
Care sunt țintele principale
Principalele ținte  ale  atacurilor  au fost  companiile  energetice,  iar  atacatorii  au  încercat să  găsească o modalitate de a obține accesul la sistemele de procesare.
Atacurile asupra companiilor energetice sunt constante. Cu toate acestea, autoritățile statelor lumii nu reușesc  să  afle  dacă  atacurile  sunt  sponsorizate  de  alte  state  sau  sunt  un  rezultat  al  activităților grupărilor independente de hackeri.

De la spionaj la sabotaj
De-a  lungul  ultimilor  ani, scopurile teroriștilor  cibernetici  au  evoluat  de  la spionaj  la sabotaj. Dacă  în trecut  atacurile se  concentrau  pe  obținerea  de  informații și  pe  căutarea  unor modalități  de  a  obține controlul  asupra sistemelor  de  procesare,  atacurile recente  demonstrează  existența  unui  nou  „trend terorist”.
Hackerii încearcă, din ce în ce mai frecvent, să distrugă date și să închidă în totalitate rețelele vizate. Un exemplu elocvent este atacul asupra companiei Saudi Aramco, care a preluat controlul asupra a 30.000 de computere în timpul unui singur atac.

Porturile sunt vulnerabile în fața atacurilor
Vulnerabilitatea porturilor în fața atacurilor cibernetice teroriste a fost subliniată într-un raport întocmit de Institutul Brookings din SUA.
În cadrul raportului, specialiștii au privit porturile ca fiind entități industriale independente. Un port este, astfel, un sistem de sisteme care funcționează împreună și include vapoare de transport și de pasageri, poduri, șosele, căi ferate, utilaje de mare tonaj și terminali. Un atac asupra oricărui sistem poate genera pagube economice imense.

Au avut loc atacuri asupra sistemelor din porturi?
Un cartel de droguri cu baza în Olanda a pătruns informațional, recent, în sistemele de operare din doi terminali pentru a schimba timpul de livrare și locația unor containere care conțineau droguri.Acesta nu a fost primul astfel de atac care a vizat un port și cu siguranță nu va fi ultimul. Spre exemplu, dacă  hackerii  ar  reuși  să  pătrundă  în  sistemele  tuturor  terminalilor  și  să  schimbe  datele  și  locațiile tuturor containerelor, ar reuși să blocheze, practic, activitatea unui port întreg pentru un timp greu de estimat, fapt ce ar genera pagube de sute de milioane sau chiar de miliarde de dolari.

Cine este implicat în terorismul cibernetic
Terorismul  cibernetic este înspăimântător, deoarece este sponsorizat de state, de grupări non-statale, de grupări dizidente, dar și de persoane cu interese în anumite domenii legate de comerțul maritim.
Atacurile pot fi purtate de la mii de kilometri distanță, iar unele dintre ele sunt executate de persoane care nu au alt interes decât să‐și testeze priceperea în astfel de acțiuni considerate ca fiind teroriste.
Pe măsură ce tehnologia evoluează, sistemele informaționale din domeniul maritim sunt din ce în ce mai vulnerabile, iar securitatea cibernetică și asigurările de bunuri din partea companiilor par să devină un adevărat trend în în următorii ani.
Foto: Wikimedia Commons

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Veţi participa la Slujba de Înviere?

Observator » Stiri economice » Jocurile se schimbă și în România. Cu ce amenințări se confruntă firmele din domeniul maritim