Noua generație de fermieri care pun agricultura românească pe harta Europei
În județul Ialomița, la Gheorghe Doja, o cooperativă agricolă fondată de câțiva tineri localnici a devenit un exemplu de succes în agricultura românească. Cu investiții în tehnologie, certificări internaționale și parteneriate solide, producătorii reușesc nu doar să aducă pepeni românești la raft, ci să și exporte pe piețe europene.
Sub soarele care arde cu putere, ogoarele cooperativei agricole Gheorghe Doja din județul Ialomița sunt pline de pepeni în rod. La început, în 2013, au fost 5 prieteni din sat.
Florin Ion - Președintele Cooperativei Agricole Gheorghe Doja: ”Suntem agricultori de mici, să zicem așa, părinții noștri tot cu asta s-au ocupat. Este un bazin destul de renumit pentru pepeni, la un moment dat am zis să ne asociem, pentru a reuși să vindem mai centralizat, să ne vindem producțiile.”
Azi, sunt deja 10 parteneri, tineri care au ales să rămână la țară și să facă ce au văzut în copilărie la părinții și bunicii lor: agricultură sănătoasă, însă pe stil modern. Au început cu pepeni.
Florin Ion - Președintele Cooperativei Agricole Gheorghe Doja: ”Ne uităm la cârcelul pe care l-am rupt eu acum, uitați-l aici, cârcelul, lingurița și un pic de pată spre galbenă. Deja este copt, ajuns la maturitate. ”
Au transformat astfel o cooperativă într-un business modern, profitabil și în acord cu tot ce înseamnă lumea zilelor noastre. Florin și partenerii lui au investit în tehnologizare și au cumpărat o linie de spălare, curățare și sortare, unică în România, pentru o calitate mai bună a celor 20.000 de tone de pepeni pe care le produc anual. Și au dezvoltat an de an partea de recoltat, trasabilitate și transport către magazine.
Florin Ion - Președintele Cooperativei Agricole Gheorghe Doja: ”Tehnologizarea înseamnă de la răsad altoit, după aceea încep lucrările de pregătire a terenului, întinsul foliei cu picurarea, aprovizionarea cu îngrășământ a solului, după care începem plantarea, venim cu mini-tunel peste și începem practic cultura de pepeni. Aem majoritatea hibrizilor care există de pepeni pe piață, cel puțin la pepene verde: pepenii fără semințe, cel vărgat, cel cu coajă neagră, Sugar Baby. Mai avem tot la fel fără semințe cu pulpă galbenă, ce este un produs de nișă. ”
De 8 ani deja, Cooperativa livrează în fiecare zi din săptămână produsele către Lidl, retailer care pune un mare accent pe achiziția de fructe și legume proaspete de la producători locali. Mai întâi pepeni de toate soiurile, acum și conopidă și varză.
Florin Ion - Președintele Cooperativei Agricole Gheorghe Doja: ”Într-un sezon, Lidl este principalul nostru partener. Principalul beneficiu ar fi că livrăm centralizat, adică avem o estimare făcută săptămânal către platformele lor regionale din țară.”
Iar asta dă siguranță în gestionarea produselor. În plus, retailerul i-a ajutat să și exporte, astfel că livrează pepeni în magazinele lor din Cehia, Slovacia și Polonia.
Totul e posibil doar pentru că au cea mai importantă certificare care atestă calitatea produselor, GLOBAL G.A.P. , pe care Cooperativa a obținut-o cu sprjinul Lidl. Este un standard internațional care atestă practici agricole sigure și sustenabile.
Florin Ion - Președintele Cooperativei Agricole Gheorghe Doja: ”Certificarea Global G.A.P. asigură, în primul rând, trasabilitatea produsului, ceea ce înseamnă de la plantare până la recoltare, chiar la vânzarea în magazin, ca și produs finit. De la tratamentele care se fac în cultură, timpii de pauză și analizele de reziduuri și pesticide pe care le facem la produs, înainte de livrare. ”
Florin dar și ceilalți producători români care livrează către Lidl, trebuie să respecte și alte standarde impuse de retailer.
Florin Ion - Președintele Cooperativei Agricole Gheorghe Doja: ”Limita legală este limita admisă de reziduuri, de nitriți, nitrați din legume, fructe, iar Lidl a impus ca ceea ce se comercializează către Lidl să fie sub o treime din limita legală admisă. Asta reprezintă practic o certitudine că produsele sunt mult mai sănătoase. ”
Ca să dezvolți frumos un business, e important să ai alături un cumpărător pe care îl interesează mai mult decât doar produsul tău: vrea să îți meargă bine, să crești, să ai parte de know how când întâmpini provocări precum clima sau tratamentele cele mai potrivite pentru cultura ta. Să fie acolo, la bine și la greu.
Iar tinerii din Cooperativa Gheorghe Doja demonstrează că agricultura românească are viitor: poate fi modernă, sustenabilă, ancorată în tehnologie, dar cu rădăcini în tradiție. Iar rezultatele muncii lor se văd deja la raft, în România și în Europa.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰