Au primit cardurile de energie, dar nu pot plăti facturile cu ele. Cazul lui Laurenţiu, client la Hidroelectrica
Au primit carduri de energie degeaba. Vorbim de clienţii cărora abia acum le vin facturile pe anul trecut şi pe care nu le pot plăti. Sistemul nu acceptă ca perioada de facturare să fie mai veche de octombrie 2022, iar autorităţile ridică din umeri: spun că n-au luat în calcul situaţia în care furnizorii întârzie cu lunile emiterea facturilor.
De Mădălina Chiţac la 06.04.2023, 21:00Mai mulţi beneficiari ai cardului de energie au avut o surpriză neplăcută atunci când au încercat să plătească facturile. E şi cazul lui Laurenţiu care a vrut să plătească facturile părinţilor, dar nu a reuşit. "Facturile au fost emise abia anul acesta. Noi cu ce suntem de vină pentru faptul că Hidroelectrica nu a reuşit să le emită la timp?", se întreabă Laurenţiu Mocanu, client.
Cardul de energie nu plăteşte toate facturile
Sute de mii de clienţi ai celui mai mare producător de energie electrică nu şi-au primit facturile încă din august anul trecut. Aşa că, pentru ei, cardul e inutil. "Trebuie să fie cel mai târziu pentru perioada începând cu 1 octombrie 2022. Altfel nu putem accepta plata", declară Valentin Ştefan, director Poşta Română.
"Toate consumurile înregistrate înainte de data de 1 octombrie 2022 nu sunt eligibile pentru plata prin cardul de energie, conform metodologiei actuale", a precizat Adrian Vintilă, FEL România. "Noi, când am făcut ordonanţa de urgenţă, nu ne-am gândit că o să existe astfel de situaţii în care furnizorii de energie să aibă perioade de timp decalate", susţine Marcel Boloş, ministrul Fondurilor Europene.
Procedura de plată, cu multă birocraţie
Probleme nu sunt doar cu facturile care n-au fost emise la timp. Procedura de plată e oricum una greoaie. "Am venit luni. Mi-a zis să vin astăzi pentru formula de protocol", spune un român. "Nu mă prea pricep. Copii, atâtea hârtii... Trebuie să-mi iau o geantă din aia mare să bag hârtiile", oftează un altul.
"N-am avut copii, m-au trimis să fac copii după toate cele", se plânge cineva. "Eu nu pot să mai operez nimic. Plătesc de la mine", zice un român. "Am plătit lemnele. Cu banii mei. Acum vor ştampilă. Firma asta e pe centură. Eu sunt şi infirm... Şi vin înapoi", povesteşte un bărbat.
70.000 de cereri de plată au fost respinse
70.000 de cereri de plată depuse online au fost respinse de Poşta Română. Datele nu erau complete sau oamenii trimiteau alte poze decât cele cu facturi. "De la poze luate în vacanţă, şi care n-aveau nimic de a face cu documentele necesare, până la fotografii blurate, care nu puteau fi citite", spune Valentin Ştefan, director Poşta Română.
"Documentele pe care le încărcăm să fie lizibile. Adresa de pe factura de energie să coincidă cu adresa din buletin. Dacă în factura noastră de energie avem o componentă de abonament pentru servicii suplimentare, trebuie să ştim că această componentă nu e deductibilă prin cardul de energie", a explicat Adrian Vintilă, FEL România.
Până acum, prin cardurile de energie, au fost făcute peste 1,5 milioane de plăţi în valoare de 350 de milioane de lei.