Comercianţii se plâng că noile restricţii le vor aduce pierderi masive. Economiştii avertizează că măsurile ar putea genera scumpiri
Noile restricţii privind programul magazinelor dau o lovitură economiei. Retailerii spun că vor avea vânzări mai mici chiar şi cu 60 la sută, iar multe magazine se vor închide. Iar economiştii spun că măsurile recent adoptate ar putea genera scumpiri.
De Redactia Observator la 30.03.2021, 09:56- Cele mai importante știri ale zilei sunt la Observator 19, Antena 1
Comercianţii spun că noile restricţii, printre care şi închiderea magazinelor de la ora 18.00, le vor aduce pierderi masive.
Dan Schwartz, analist economic: De un an de zile, atunci când observăm un număr crescut de cazuri de Covid, reacția oficială este interdicția. Măsuri restrictive, închidem, blocăm. Gândiți-vă la un meci de box. A primit o lovitură, dacă nu se protejează și primește încă o lovitură va ajunge la pământ. Și de la pământ nu știu cum se vor ridică.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, spune însă că noua oră de închidere a magazinelor este necesară.
Raed Arafat: Dacă circulația se interzice la ora 20 atunci cu două ore înainte magazinele se opresc pentru ca oamenii să poată să ajungă acasă. Decalarea programului poate să fie soluţia noastră pentru toți ca să nu aglomeram nici transportul public în comun nici magazinele nici nimic.
Dacă magazinele mari vor suporta mai uşor scăderea vânzărilor, pentru cele mici, de cartier, ar putea însemna falimentul.
Dan Schwartz, analist economic: Dacă va uitați prin oraș puteți să vedeți magazine care nu mai sunt, restaurante închise. Asta ce înseamnă? Risc de somaj.
Cu toate acestea, nici marile reţele de magazine nu se simt în siguranţă.
Adrian Câzu, director dezvoltare rețea magazine: Noi avem 55 de magazine în toată țara. Există deja carantina zonală la Timișoara, cu închiderea mallurilor în weekend și vânzările sunt cu 60 – 70 la sută mai mici față de luna martie.
Roxana Socaciu, director executiv RORETAIL: Trebuie să ținem cont de faptul că fiecare tip de activitate are cheltuielile ei. Faptul că vânzarea pe online poate crește cu un procent de 10 la sută, asta nu înseamnă că poate compensa cheltuielile din magazinele offline.
În aceste condiţii, spun economiştii, ne-am putea confrunta cu o serie de creşteri de preţuri în perioada următoare.
Iar veştile proaste continuă. În Capitală rata de infectare se apropie de 7,5 la mie, condiţii în care restricţiile vor fi impuse pe toată durata săptămânii, nu doar în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică.