Dosarul cu şină ar putea deveni istorie. Funcţionarilor publici li s-ar putea interzice să mai ceară copii ale documentelor emise de alte instituţii
Adio dosare cu şină şi teancuri de hârtii plimbate între ghişee. Un parlamentar vrea să le interzică funcţionarilor publici să ne mai ceară copii ale documentelor emise de alte instituţii. Aceştia ar urma să solicite actele direct de la cei care le-au emis.
De Redactia Observator la 23.05.2021, 09:31Vlad Niculescu, director administrativ: Sunt fel de fel de avize, extrase de carte funciară, dovadă de deţinere a spaţiilor şi actele de identificare, buletinul...
Reporter: Şi sunt, o bună bucată, acte deja emise de alte instituţii?
Vlad Niculescu, director administrativ: Da, da.
E doar unul dintre cele peste un milion de dosare din arhiva unei primării de sector din Bucureşti. Fiecare mapă conţine documente obţinute cu greu şi cu alergătură de la ghişeu la ghişeu, de către cei care au avut nevoie de avize sau autorizaţii de la primărie.
Localnic: Câte o copie de fiecare. Talonul, contractul de vânzare cumpărare, copie după buletine.
Reporter: E multă birocraţie la noi?
Localnic: Este.
Reporter: Câte apăsări pe buton la imprimantă?
Localnic: Câteva... mai multe.
S-ar putea schimba totul de anul viitor
În loc să ne ceară nouă actele, funcţionarii ar urma să le solicite on-line direct de la instituţia care le-a emis.
George Tuţă, deputat: Proiectul de lege este despre eliminarea copiilor repetitive, agasante, şi de cele mai multe ori inutile. Copii cerute de stat pentru acte emise de aceleaşi instituţii publice sau de alte instituţii. Într-un dosar, 30% sunt copii inutile.
Dacă legea va fi votată şi promulgată, ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2022.
George Tuţă, deputat: Am 100 de semnături de la colegii mei parlamentari
Florin Cîţu, premierul României: Digitalizarea se poate face rapid. Am făcut paşi semnificativ anii trecuţi: sistemul de popriri, plata taxelor prin ghişeul.ro, lucrul cu trezoreria se face la distanţă, eu cred că putem să scăpăm de dosarul cu şine mai devreme
Până atunci, continuă dansul tradiţional al românilor cu... birocraţia. Uneori, actele necesare sunt atât de multe încât funcţionarii nici nu se mai obosesc să le enumere.
Pentru a înmatricula un autovehicul nou, spre exemplu, avem nevoie de un dosar cu cel puţin 9 documente. Mai bine de jumătate dintre acestea sunt fie copii ale unor acte, fie documente în original, însă pe care alte instituţii le au deja în arhivă.
Cum, în forma actuală, proiectul nu prevede sancţiuni, e greu de prevăzut în ce măsură va fi el respectat de funcţionarii obişnuiţi să ceară teancuri de hârtii doar ca să nu caute în arhivă sau ca să evite colaborarea cu alte instituţii.