Lotul de autostradă care trebuia să fie gata înainte de termen a ajuns acum părăsit complet
Impas pentru singura bucată din Autostrada Transilvania finanţată prin fonduri europene. Cel mai mare constructor de drumuri din ţara noastră ameninţă că va opri lucrările. Pentru că preţurile materialelor au explodat de când au fost semnate contractele, firma românească vrea să primească bani în plus de la stat. Probleme asemănătoare sunt pe mai multe şantiere.
De Alex Prunean la 05.07.2022, 19:45Este modul în care la începutul anului trecut, constructorul dădea în forţă startul lucrărilor la Autostrada Transilvania, între Cluj si Sălaj. Sunt singurele loturi din acest drum de mare viteză finanţate prin PNRR şi totul trebuie să fie gata la începutul lui 2024.
Autostrada Transilvania a intrat în impas
Alex Prunean, reporter Observator: Constructorul a vrut să marcheze o premieră pentru ţara noastră şi să finalizeze cele două loturi înainte de termenul din contract. Tocmai de aceea a adus pe santier peste o mie de muncitori şi 400 de utilaje, care în doar un an au reuşit să ajungă cu stadiul de execuţie la peste 34%.
Totul a mers bine o perioadă, însă apoi au apărut problemele legate de plăţi.
- Nervi de oţel pentru şoferii care tranzitează Valea Oltului în această vară. Lucrările pe autostradă...
- Românii privesc, ungurii investesc. Cum profită Budapesta de fiecare monument pe care l-a putut recupera în...
- Lucrările s-au terminat, restricțiile au rămas. Muncitorii care au lucrat pe Autostrada Soarelui au uitat să ia...
Alex Prunean, reporter Observator: 1,4 miliarde lei este preţul de realizare al celor două loturi în lungime de 30 de kilometri, sau mai exact - 9,4 milioane euro pentru fiecare kilometru. Pe tot traseul vor fi construite 26 de poduri şi viaducte, dar în anumite locuri, pentru ca autostrada să meargă drept, se va săpa chiar şi 30 de metri sub nivelul actual al terenului.
Costurile materialelor precum bitumul şi fier betonul au explodat, iar Guvernul întarzie Ordonanţa de Urgenţă prin care ar ajusta la zi preţurile negociate iniţial pentru proiectele de infrastructură. Din acest motiv, antreprenorul ameninţă cu oprirea lucrărilor pe cele 7 şantiere, adica peste 140 km de autostradă şi drumuri expres. Compania de drumuri, în schimb, spune că se lucrează deja la aceste măsuri, dar nu se ştie când vor intra în vigoare.
Alin Şerbănescu, CNAIR: Facem tot ce ţine de noi, legal şi contractual pentru a-i sprijini pe constructori. Dar, deocamdată suntem în faza în care căutăm toţi soluţii.
Săptămâna aceasta, muncitorii de pe santier sunt în pauza de odihnă, pentru că au lucrat trei săptămâni fără libere. Dacă situaţia nu se va rezolva rapid, începând cu 11 iulie, constructorul susţine că nu-şi va mai chema oamenii la muncă.
În Gorj, aceeaşi situaţie.
Diana Speretoiu, reporter Observator: În comuna Bumbești-Pițic, primăria a dat în judecată constructorii și speră ca instanța să-i oblige să se întoarcă pe șantier și să termine două drumuri comunale pentru care s-au cheltuit peste 7 milioane de lei, fonduri obținute prin Programul Național de Dezvoltare Locală.
Irina Cojocaru, primar Bumbești-Pițic: Drumurile s-au deteriorat, adică au fost niște lucrări de proastă calitate. Greșeala, după mine, este și la Ministerul Dezvoltării fiindcă nu trebuia să facă acele acte adiționale și să le dea termene de prelungire a lucrărilor.
Pe șantierul centurii orașului Târgu Jiu nu se poate turna asfalt. Constructorul nu are bani și așteaptă de la Guvern.
Sorin Georgescu, reprezentant firmă construcții: Prețul anumitor articole au crescut spectaculos. Cum este fierul. Crescuse la un moment dat cu 400%. Creșterea bitumului duce la imposibilitatea utilizării în acest moment a acestor materiale.
1,7 miliarde de lei a alocat statul pentru continuarea lucrărilor afectate de scumpirile fără precedent ale materialelor de construcții, însă autoritățile susțin că nu e suficient.