Mașinile care își forțează șoferii să-și achite leasingul. Treptat își opresc din funcții, iar dacă sunt autonome se vor duce singure la reprezentanţele auto
Şoferii care nu îşi respectă contractele de leasing şi nu îşi achită ratele la maşină vor avea parte de surprize neplăcute. În viitorul apropiat, automobilul îi va lăsa fără radio, aer condiţionat sau chiar nu va mai porni. Iar vehiculele autonome ar putea să se întoarcă singure la dealer.
De Cristina Oprea la 06.03.2023, 07:06Pentru a determina şoferul să îşi respecte contractul de leasing, autoturismul viitorului îşi va opri rând pe rând toate opţiunile.
Cristina Oprea, reporter Observator: "În primă fază, utilizatorul va fi notificat printr-un mesaj afişat pe displayul de bord că şi-a depăşit termenul de plată. Dacă notificările sunt ignorate, în timp, vehiculul va trece la alte măsuri, cum ar fi blocarea radioului sau a aerului condiţionat. Iar în cazuri extreme motorul nu va mai porni."
Tehnologia a fost inventată de constructorul american Ford şi se află acum în faza de patentare. În cazul maşinilor cu motor clasic, se poate ajunge până la blocarea accesului proprietarului rău-platnic. Iar, în cazul celor autonome, acestea se pot chiar întoarce singure la dealer.
Explicațiile oferite de Ford pentru Observator
Într-un răspuns oferit pentru Observator, compania Ford Otosan spune că avansul tehnologic este firesc.
"Depunem solicitări de obținere a brevetelor pentru cele mai noi invenții ale noastre ca parte firească a activității noastre, fără ca acestea să rezulte neapărat în demararea unui nou business sau noi planuri în legătură cu produsele noastre".
Întreaga industrie se îndreaptă şi spre personalizarea vehiculelor, cotra cost. BMW a anunţat că încălzirea în scaune, farurile adaptabile sau parcarea automată vor fi disponibile în baza unor abonamente în unele state. Lexus sau Toyota permit șoferilor să pornească sau să oprească mașinile cu ajutorul unei aplicații care nu e gratuită. Iar Tesla vinde şi ea abonamente pentru încărcarea maşinii sau acceleraţie suplimentară. Un lucru cu care mai ales clienţii din SUA s-au obişnuit, dar care pe piaţa de la noi încă nu au fost introduse.
"Nu e normal să poţi să îţi cumperi o maşină, dar, de fapt, tu să nu fii proprietarul ei. Dai o căruţă de bani pe ea, o plăteşti după care ei vin şi îţi spun să plăteşti alt abonament pentru alte funcţii: aer condiţionat, călzire în scaun sau mai ştiu eu ce."
Specialiştii auto spun că noile tehnologii au fost gândite în favoarea utilizatorilor şi nu împotriva lor. Iar avantajul este acela că permit unei categorii de clienţi să le acceseze doar la nevoie.
Adrian Mărăşescu, dealer auto: "Nu ne putem opune tehnologiei. Cred că în viitor, aceste maşini autonome vor veni şi cu multe abonamente diverse: ba pentru aer condiţionat, ba pentru scaune încălzite, ba pentru telefonie, ba pentru înregistrarea datelor pe GPS şi, de ce nu, şi aceste returnări autonome."
Estimările sunt că în SUA aproximativ 4 milioane de posesori de vehicule produse de General Motors, de exemplu, plătesc abonamente lunare pentru a folosi diverse opțiuni.