Noi etichete la alimente. Pe produse trebuie să apară ţara de provenienţă
Mâncăm şi nu ştim ce. Prin urmare, se schimbă din nou etichetele. Un regulament european le impune procesatorilor să menţioneze clar, pe toate etichetele produselor, ţara de provenienţă a materiei prime.
De Redactia Observator la 23.11.2018, 21:17Mâncăm şi nu ştim ce. Prin urmare, se schimbă din nou etichetele. Un regulament european le impune procesatorilor să menţioneze clar, pe toate etichetele produselor, ţara de provenienţă a materiei prime.
Mâncăm din import şi nici măcar nu ştim cât, fie vorba de cârnaţi ţărăneşti, după reţete 100% româneşti cu carne 100% din Polonia sau, pâine tradiţională, cu făină din Ungaria.
În doi ani, un nou regulament european îi va obliga pe procesatori să schimbe etichetele. Astfel, vom şti inclusiv că ciocolata belgiană e făcută cu boabe de cacao din Venezuela.
De exemplu, cumpărăm muşchi file procesat într-o fabrică românească, dar cu materie primă din import. Potrivit noului regulament, pe etichetă se va regăsi ţara de provenienţă a ingredientului cu cea mai mare pondere, adică, în acest caz, cotletul de porc.
Pe rafturile magazinelor se găsesc o sumedenie de produse alimentare fabricate cu ingrediente din afară. Asta pentru că importăm, spre exemplu, peste jumtate din carnea de porc de pe piaţă şi aproape un sfert din cea de lapte, pentru că producţia internă este mai mică decât necesarul de consum.
DANA TĂNASE, director executiv Asociaţia Română a Cărnii: Va fi un lucru destul de greu de implementat în condiţiile în care industria procesatoare din România aduce o cantitate mare de carne din ţările membre. Cu părere de rău trebuie să spun că nu am fost consultaţi.
Odată cu schimbarea etichetelor, am putea asista la un val de scumpiri, ameninţă cei din industrie. Mai ales că un precedent există. O lege similară e în vigoare deja şi se aplică în cazul produselor lactate.
DORIN COJOCARU, preşedinte APRIL: Nimeni nu vine cu bani de acasă, orice cost suplimentar este trecut în preţ. De obicei, ambalajul are undeva la 25-30% din costurile de producţie.
Produsele cu indicaţie geografică protejată, cum sunt salamul de Sibiu sau magiunul de Topoloveni, nu vor avea etichete noi pentru că reţetele conţin numai ingrediente româneşti.