Plafonarea prețurilor la energie a determinat o creștere a costului reglementat de achiziție de 5,85 de ori, precum și o creștere a costului de furnizare, costuri cu piețele și profit de 324 de ori. Analiză
Plafonarea prețurilor la energie a determinat o creștere a costului reglementat de achiziție de 5,85 de ori, precum și o creștere a costului de furnizare, costuri cu piețele și profit de 324 de ori, potrivit unei analize realizată de Asociația Energia Inteligentă.
De Redactia Observator la 22.08.2022, 18:07Dumitru Chisaliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, explică într-o analiză despre evoluția prețurilor pe piața de gaze naturale în ultimul an de ce trebuie să plătească statul atât de mult pentru plafonarea prețului la gaze. Dumitru Chisăliță susine că a ales să analizeze prețurile din FUI (Furnizor de ultimă instanță) având în vedere că este singura modalitate de a obține date exacte privind prețurile de vânzare a gazelor naturale ale unui furnizor.
Potrivit acestuia, ”plafonarea” a determinat o creștere a costului de furnizare, costuri cu piețele și profit de 324 de ori. Costului reglementat de achiziție a crescut de 5,85 de ori. Prețul final pentru un produs reglementat de ANRE a crescut în ultimele 18 luni de 38,77 ori, diferența care trebuie achitată de stat între prețul facturat și prețul plafonat a crescut în ultimele 10 luni de 6,4 ori, profitul înregistrat de furnizorul cu capital 100% de stat care vinde gaze în regim reglementat de FUI a crescut în ultimele 18 luni de cca 144 ori.
Redăm analiza completă:
"Am realizat o analiză a situației evoluției prețurilor pe piața de gaze naturale în ultimul an și modul în care un furnizor de gaze cu capital 100% de stat a procedat pentru cazul prețurilor impuse consumatorilor preluați în FUI (am ales să analizăm prețurile din FUI având în vedere că este singura modalitate de a obține date exacte privind prețurile de vânzare a gazelor naturale ale unui furnizor).
- Ciolacu acuză “jocuri subterane” prin care producătorii de energie plătesc taxe prea mici. USR: PNL şi PSD se...
- Deciziile pentru plafonarea preţurilor la energie și gaze, amânate pentru că ministrul Energiei este în concediu
- Marcel Ciolacu atacă PNL: Fac ședințe pe la Sinaia unde hotărăsc ca vinovații să fie ANRE și Ciolacu....
În conformitate cu art 100, pct 45 legea 123/2012 actualizată, ”furnizor de ultimă instanţă – furnizorul desemnat de autoritatea competentă pentru a presta serviciul de furnizare în conditii specifice reglementate”. Conform ART. 144 din legea 123 / 2012 ” Furnizorul de ultimă instanţă are obligaţia de a asigura furnizarea gazelor naturale clienţilor finali, în conformitate cu reglementările ANRE, la preturi reglementate de ANRE.”
Astfel, aflăm că activitatea de stabilire a prețurilor gazelor pentru consumatorii de gaze din FUI este reglementată (reglementare dorită în momentul de față pe piață). În conformitate cu reglementările ANRE prețul se compune din următoarele componente:
Tariful de distribuție care se stabilește de către ANRE în funcție de operatorul de distribuție unde este comectat consumatorul. Furnizorul FUI a stabilit pentru consumatorii lui un tarif de 28,45 lei/MWh. Atașat se prezintă datele extrase de pe pagina furnizorului 100% cu capital de stat pentru prețurile oferite consumatorilor intrați în FUI în ultimele 18 luni. Analizând tabelul constatăm că prețul final pentru un produs reglementat de ANRE a crescut în ultimele 18 luni de 38,77 ori (!!!)
În tabelul alăturat (vezi aici) se prezintă diferența care trebuie achitată de stat între prețul facturat și prețul plafonat pentru consumatorii unui furnizor cu capital 100% de stat, care vinde în regim de FUI. Analizând tabelul anterior constatam că diferența care trebuie achitată de stat între prețul facturat și prețul plafonat a crescut în ultimele 10 luni de 6,4 ori (!!!), respectiv s-a ajuns în doar 10 luni să se achite acestui furnizor cu capital 100% de stat, pentru gazele vândute în regim de FUI de la 995,29 lei/MWh, la 6355,61 lei/MWh.
În tabelul de mai jos se prezintă diferența între prețul final furnizor 100% capital de stat în regim FUI și preţ mediu ponderat pentru toate produsele tranzactionate conform Rapoartelor ANRE. Analizând tabelul anterior constatăm că între prețul final furnizor 100% capital de stat în regim FUI și preț mediu ponderat pentru toate produsele tranzacționate conform Rapoartelor ANRE a crescut în ultimele 18 luni de 144 ori (!!!).
Analizând tabelul anterior constatăm că în situația în care nu ar fi existat aceste ”exagerării de creșteri ale prețului” într-o piață reglementată cum este cea a FUI, acoperite de instituțile statului, plățile care ar fi fost teoretic necesare a fi achitate de stat ar fi fost de până la 40 de ori mai mici decât ceea ce se solicită să se achite în prezent de furnizorul de gaze cu capital 100% de stat care furnizează gaze în regim de FUI. Acesta este unul din motivele pentru care statul ”gâfâie” că nu mai poate plăti diferența între prețul plafonat și prețul din piață.
Halucinant (!!!) Calculând profitul teoretic înregistrat de furnizorul cu capital 100% de stat care vinde gaze în regim reglementat de FUI, constatăm ca acesta a crescut în ultimele 18 luni de cca 144 ori. Golăneala de pe piața energiei, coroborată cu păcălirea opiniei publice, transpusă în inventarea continuă a salvatorilor care rezolvă problema creată de ei înșiși, este problema care-i afectează pe români."