România, nepregătită deşi joacă un rol decisiv în criza alimentară mondială. "Misiune imposibilă" de îndeplinit în 3 luni
Lumea întreagă e la un pas de o criză alimentară fără precedent. Războiul declanşat de Rusia a blocat zeci de milioane de tone de cereale în Ucraina. Ţara are nevoie disperată să scoată cantitatea uriaşă pentru a face faţă noii recolte. Iar un rol important îl joacă România, doar că, infrastructura nu ne ajută. Portul Sulina este deja sufocat, iar Constanţa lucrează la capacitate maximă.
De Andreea Filip la 17.05.2022, 22:27În portul Constanţa este un furnicar. Se lucrează la foc continuu şi se descarcă non stop cereale. În ultimele două luni, peste un milion de tone de grâu şi porumb din Ucraina au ajuns la noi în ţară. "Tocmai am terminat de operat una dintre navele pe care le avem la rând. Imediat intră următoarea navă care are porumb Ucraina", spune Dan Dolghin, director operaţiuni cereale. "Deja, mai mult de 120.000 de tone de cereale din Ucraina au plecat din Constanța spre alte destinații din întreaga lume. Este foarte important să combatem o criză alimentară, care se întrevede la orizont pentru multe state", a declarat ministrul Bogdan Aurescu.
România trebuie să aducă 10 milioane de tone de cereale din Ucraina în 3 luni
30 de milioane de tone de cereale, în valoare de peste 15 miliarde dolari, sunt acum în Ucraina. Cum porturile sunt blocate total din cauza războiului, ţara a fost nevoită să-şi schimbe total strategia de export. Vasele mari au fost înlocuite cu barje mai mici iar traficul pe calea ferată a explodat. Iar pentru România, ce e mai greu abia acum începe. Avem trei luni la dispoziţie să aducem peste zece milioane de tone de grâne din mijlocul războiului. Adică o cantitate dublă faţă de ceea ce produce România într-un an cu recoltă bună. O provocare uriaşă. Terminalele portului sunt sufocate, iar infrastructura nu ne ajută. Comisia europeană promite coridoare de solidaritate.
"Vom coordona şi lucra cu transportatori, autorităţi naţionale. Măsurile propuse sunt: de la eficientizarea controalelor vamale, la mobilizarea de echipamente şi vehicule, acolo unde este nevoie de ele. De la identificarea de noi rute, la prioritizarea transporturilor pe anumite coridoare", spune Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi.
- Cutremur pe piața grâului. Creșteri alarmante de preț după decizia Indiei de a interzice exporturile....
- O navă rusească, încărcată cu cereale furate din Ucraina, pozată din satelit. A ajuns din Crimeea în portul...
- Ucraina impune restricţii la exporturile pe calea ferată către România și Moldova. Sunt vizate transporturile de...
"Avem nevoie de 400 de mii de vagoane, ceea ce este imens şi putem avea la dispozitie maxim 4-5000 de vagoane, deci ue trebuie să trimită până la 7000 de vagoane. Infrastructura din România nu va suporta atâta trafic. Vine canicula, sunt restricţii de trafic. Trebuie să-ţi faci căi ferate, şosele", crede Cezar Gheorghe, consultant pentru comerţul cu cereale.
Ţara noastră nu e pregătită pentru acest rol major
Căile ferate româneşti arată cât de nepregătiţi suntem. Iar dezastrul se vede cel mai bine de sus. Un cimitir de vagoane abandonate. Preluarea cerealelor din Ucraina este îngreunată şi de infrastructura care conectează portul Constanţa. Dacă la începutul anului aici erau 700 de vagoane care zăceau ruginite, acum reprezentanţii ministerului transportului spun că jumătate au fost ridicate. Cealaltă jumătate pare a fi partea cea mai grea. Ele nu pot fi urnite şi trebuie tăiate bucată cu bucată.
Operatorii din portul Constanţa au nevoie şi ei de ajutor. "Pentru partea de barje am demarat construirea unui punct nou de descărcare, iar pentru trenuri luăm în calcul să luam echipamente care să descarce cerealelel în gară. Vedem în ce măsură şi UE poate susţine aceste investiţii", afirmă Dan Dolghin, director operaţiuni cereale.
Şi Canada se oferă să trimită nave în România pentru a ajuta la transportul mărfurilor blocate. De reuşita acestei operaţiuni depinde o lume întreagă. Există state africane sau asiatice dependente de cerealele ucrainene în proporție de peste 90%. Rusia și Ucraina produc împreună 30% din exporturile de grâu din lume.