România, pe primul loc în Europa la abandonul şcolar. Cum visează ministerul Educaţiei să pună pe picioare învăţământul din ţara noastră
Cu o programă învechită şi dascăli de multe ori depăşiţi, Ministerul Educaţiei visează la super elevi care să fie preocupaţi de schimbările climatice, să se implice în comunitate şi să nu cedeze la primul eşec. Specialiştii spun că planul autorităţilor pentru tineri seamană mai degrabă cu fişa postului unui manager şi nu reflectă realitatea din şcoala românească.
De Mădălina Iacob la 20.10.2023, 20:41Ministerul Educaţiei are planuri mari pentru elevi. Absolvenţii de liceu trebuie să fie comunicativi, creativi, reflexivi şi rezilienţi. Să aibă încredere în capacitatea de a gestiona situații de criză, de a lua decizii corecte și să se implice în proiecte de dezvoltare durabilă.
Ligia Deca, ministrul Educaţiei: Profilul absolventului este instrumentul care va stă la baza reformei curriculare, este un instrument ale căror principii se vor reflectă în planurile cadru și ale programei școlare.
Cum văd elevii învăţământul din România
De pe băncile şcolii, lucrurile se văd complet diferit.
Ruxandra, elevă: Învaţământul românesc nu ne oferă toate aceste atribute, foarte mulți terminăm clasa a douăsprezecea și nu reușim să legăm o frază.
Elev: Mi se pare puțin cam complex, sunt multe caracteristici și pare mai mult o fișa de post decât... par calități pe care le am că să mă angajez undeva.
Elev: Să fie interesat de problemele sistematice de mediu, nu prea... noi nu suntem așa de interesați de ce se întâmplă în jurul nostru, ne concentrăm pe propria noastră persoană.
România, pe primul loc în Europa la rata abandonului școlar
Profesorii sunt de aceeaşi părere. Mai e mult până departe.
Viorel Dorobanţu, director şcoală din Curcani: Cheia stă în mâna celor care vor crea planurile cadru și programele școlare. Să sperăm că aceste planuri cadru vor fi adaptate secolului 21 să avem conținuturi relevante pentru ei.
Mădălina Iacob, reporter Observator: Dincolo de aceste planuri pe care le are Ministerul Educației pentru elevi, România este în acest moment pe primul loc în Europa la rata abandonului școlar. 16% față de 10%, cât e media europeană. Și pe lângă asta, aproape 90% dintre elevii de gimnaziu sunt analfabeți sau semianalfabeți funcţionali. Asta înseamnă că foarte puțini dintre ei reușesc să înțeleagă un text citit și să extragă o informație din el.
Consilul Elevilor a venit cu altă propunere - introducerea cursurilor de inteligenţă emoţională. Adică tinerii să fie învăţaţi să aibă capacitatea de a înțelege și gestiona atât propriile emoții, cât și pe ale celorlalți. Astfel ar creşte capacitatea lor de concentrare şi le-ar reduce depresia sau anxietatea.