"Statutul Elevului 2.0". Drepturile pe care le cer elevii în noul statut depus la ministerul Educaţiei
Elevii spun că primesc sarcini școlare exagerate în timpul liber și îşi doresc "timp pentru odihnă" şi 2 săptămâni de vacanţă după 7 săptămâni consecutive de cursuri. Acestea sunt câteva dintre cerinţele exprimate într-un proiect de statut al elevului pe care reprezentanţii elevilor din România l-au depus la ministerul Educației.
De Cristina Niță la 02.02.2024, 10:21Elevii mai cer asigurarea accesului gratuit la internet în şcoli, să primească tablete sau laptopuri în vederea asigurării cursurilor online. De asemenea, vor dreptul la propria ţinută vestimentară, dar şi desfiinţarea intrărilor separate pentru elevi şi profesori în şcoli, iar solicitările lor nu se opresc aici.
Elevii vor să aibă acces la sistemul de supraveghere audio / video și reclamă sarcini școlare exagerate
Vor să aibă acces la sistemul de supraveghere audio / video, în vederea dovedirii anumitor abateri disciplinare ale cadrelor didactice, ale elevilor sau în vederea dovedirii anumitor infracțiuni care ar putea avea loc în școli. Mai cer protecție pentru momentele în care doresc să sesizeze nereguli în unitățile de învățământ.
Elevii care au participat la această consultare au spus că nu au timp pentru activități recreative, culturale sau sportive, din cauza sarcinilor școlare exagerate pe care le primesc în timpul liber.
- Un nou capitol pentru 10 biblioteci din România. Ce primesc câștigătorii concursului „10 biblioteci de nota 10”
- Tehnologia poate schimba complet faţa educaţiei. Ideea care a prins deja contur în Spania
- Simulare Evaluare Naţională 2024. Toate lucrările de la examen vor fi scanate digital, în premieră
Redăm mai jos, solicitările depuse de elevi la ministerul Educaţiei:
Elevii solicită drepturi noi, cum ar fi cel la odihnă și timp liber, precum și o reglementare clară a temelor astfel încât acestea să fie date în sprijinul elevilor, nicidecum pentru evaluarea acestora. Astfel, majoritatea elevilor care au participat la o amplă consultare a Salvați Copiii România au afirmat că nu au suficient timp pentru activități recreative, culturale și sportive din cauza sarcinilor școlare exagerate care le sunt trasate în afara programului școlar. Urmare a consultării, un grup de reprezentanți ai copiilor, voluntari ai Organizației Salvați Copiii România, precum și reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, Asociației Elevilor din București-Ilfov și Asociației Vâlcene a Elevilor au depus, joi, la registratura Ministerului Educației un proiect al “Statutului Elevului 2.0”. Proiectul de act normativ a fost redactat în urma unor consultări și dezbateri care au adunat în ultimele săptămâni peste 1.100 de elevi și reprezentanți ai acestora din toate județele țării, în cadrul unui proces coordonat de Salvați Copiii România. Organizațiile semnatare cer Ministerului Educației să includă în noul statut dreptul de a primi un dispozitiv electronic cu acces la internet pentru învățământul online și pentru resursele educaționale virtuale, respectiv reglementarea tratamentului egal și nediscriminatoriu în școală pe baza practicii administrativ-jurisdicționale a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării și a cazurilor semnalate în ultimii ani la nivelul Organizației Salvați Copiii. Accesul nediscriminatoriu în școală este definit în proiect astfel încât elevii să folosească toate căile de acces și totodată să nu li se mai încalce dreptul fundamental la educație pe motive precum întârzierile sau lipsa unor semne distinctive. În plus, proiectul introduce o procedură pentru protecția elevilor care formulează diverse sesizări în interes public, astfel încât aceștia să nu mai fie pedepsiți când semnalează nereguli și abuzuri din sistemul de învățământ. Este prevăzut și un mecanism de sesizare și de adresare a încălcărilor punctuale ale drepturilor elevilor în funcție de nivelul la care se produc acestea: școlar, local, național. Nu în cele din urmă, documentul vine să îmbunătățească regulile privind răspunderea disciplinară a elevilor, corelată cu prevederile Codului civil astfel încât să înceapă odată cu vârsta de 14 ani. Exmatricularea elevilor se va putea face doar pentru infracțiuni și doar după luarea unor măsuri privative de libertate. Proiectul depus armonizează drepturile și îndatoririle elevilor cu noile dispoziții din Legea învățământului preuniversitar, le clarifică și le face mai ușor de înțeles și aplicat atât de către elevi, cât și de către cadrele didactice.
Proiectul preia din alte acte normative reglementările minimale despre igienă și sănătate care trebuie asigurate în unitățile de învățământ și integrează atât normele dedicate prevenirii și combaterii bullyingului și cyberbullyingului, cât și pe cele referitoare la acordarea de către elevi a feedback-ului pentru activitatea cadrelor didactice. Statutul Elevului ar trebui transpus într-un ghid online interactiv pentru informarea elevilor și va trebui adus la cunoștința acestora la începutul fiecărui ciclu de studiu prin grija conducerii unității de învățământ. Alt element de noutate constă în înființarea forumurilor elevilor la nivelul localităților urbane pentru prezentarea și dezbaterea problemelor locale ale elevilor. Acesta se va întruni cel puțin trimestrial, va reuni elevii reprezentanți dintr-o localitate și va stabili soluții și măsuri la problemele identificate alături de reprezentanții autorităților locale. În vederea implementării noului statut al elevului, capitolul de dispoziții finale introduce obligații de monitorizare a aplicării statutului trasate în sarcina Ministerului Educației și direcțiilor de învățământ preuniversitar din teritoriu. Direcțiile județene și cea a municipiului București vor monitoriza respectarea statutului la nivelul fiecărei unități de învățământ, în timp ce ministerul va agrega datele din județe, urmând ca acestea să prezinte anual un raport privind aplicarea statutului elevului la nivel național, respectiv la nivel local. Rapoartele anuale vor cuprinde planuri de acțiune pentru anul școlar următor în vederea rezolvării problemelor constatate la nivel instituțional sau sesizate de reprezentanții elevilor. Elevii solicită Ministerului Educației să preia propunerea prezentată și să formeze un grup de lucru pentru stabilirea unei forme care să fie supusă consultării publice.
“Statutul Elevului 2.0” este susținut de către: Organizația Salvați Copiii România, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București-Ilfov, Asociația Elevilor din Maramureș, Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Vâlceană a Elevilor, Uniunea Liceenilor Maghiari (Makosz), precum și Federația Coaliția pentru Educație.