Testul care poate rezolva una din cele mai mari dileme ale tinerilor români. "Mi-a fost foarte greu în ultimii ani"
Zeci de mii de elevi sunt măcinaţi de întrebări la care şcoala românească îi lasă fără răspuns. Jumătate dintre tineri nu ştiu ce facultate li se potriveşte. Consilierea vocaţională lipeşte complet în România. Dovadă, avem cei mai mulţi angajaţi care nu lucrează în domeniul pe care l-au studiat. Legea prevede un consilier şcolar la 500 de copii, dar sistemul nu poate îndeplini această condiţie.
De Mădălina Iacob la 10.10.2023, 12:24- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
- Reporter: La ce meserii te-ai gândit tu?
- Nectaria Butnariu, elevă: La arhitectură şi inginerie spaţială. Acum începe testul, să te întrebe tot soiul de lucruri şi tu spui adevărat sau fals. Să repar obiecte mecanice, fals, sa fac obiecte din lemn, fals, să urmez un curs de desen tehnic, da, să lucrez în aer liber, cred că da...
Este primul test de interese pe care Nectaria Butnariu îl rezolvă. Are 16 ani şi încearcă să îşi afle vocaţia. Pentru că şi colegii ei de la liceu sunt la fel de dezorientati când vine vorba despre facultatea pe care să o urmeze, este hotărâtă să facă un club de consiliere în şcoala ei.
"Mie mi-a fost foarte greu în ultimii trei ani să îmi dau seama măcar în ce direcţie vreau să o apuc. În clasa a opta, când trebuia să dau la profilul de la liceu, nu ştiam unde să mă duc. Profesoara mea de română zicea să mă duc pe uman, părinţii mei îmi ziceau pe real. La şcoală nu prea se face nimic în legătură cu conslierea în carieră", spune Nectaria Butnariu, elevă.
Cum îşi aleg elevii viitorul
Sistemul de învăţământ îi împarte pe elevi în două tabere - buni sau nu la matematică. Atât. În funcţie de asta îşi aleg şi profilul la liceu, spun profesorii. Potenţialul, însă, poate fi dincolo de această clasificare simplistă.
"Ei când fac opţiunea pentru liceu acum, o fac că se duc la uman pentru că fug de matematică, de fizică, de chimie, nu că sunt orientaţi către uman. Ar trebui clasele a noua şi a zecea să facă acelaşi lucru, să nu mai fie diferenţiaţi pe profil şi specializare, să facă de toate, urmând ca într-a unspezecea, când ei au o oarecare maturitate, să poată să decidă de ce vreau eu domeniul ăsta şi zona asta", crede Ionela Neagoe, director Colegiul Gheorghe Lazăr.
"Ar fi foarte bine să existe opţionale, cursuri, consilieri educaţionale, să vorbească cu tinerii. Sunt teste de carieră, dacă ar fi realizate în şcoli ar fi mai bine pentru noi", este de părere o elevă.
"Cine ar trebui să îi ajute pe elevi să îşi descopere potenţialul? Dincolo de profesorii dedicaţi din şcoală, consilierul şcolar are acest rol. România are un astfel de specialist arondat unui număr de 1.200 de elevi. Practic, uneori nu apucă să îi cunoască pe toţi într-un an şcolar. Legea prevede un specialist la 500 de elevi", transmite Mădălina Iacob, reporter Observator.
Mulţi elevi îşi aleg greşit cariera
Lipsiţi de sfaturi în şcolile de stat, mulţi elevi ajung pe drumul greşit al carierei dacă părinţii nu îşi permit şedinţe particulare de consiliere. Cererea pentru asemenea servicii a crescut la începutul anului şcolar.
"Ce o să îmi aducă bani pe viitor, ce o să îmi aducă siguranţă, dar ce o să mă facă excited, la ce ma pricep, ce pot eu să ofer lumii. Îşi pun o mulţime de întrebări. Testul de interese nu o să îţi spună Mădălina, felicitări, eşti jurnalist, o să spună Mădălina, ai putea fi 20 de chestii. Iar testul de personalitate îţi creează o bază mai solidă. Cum îţi iei energia, cum interacţionezi cu ceilalţi, cât de mult vrei să faci leadership", spune Sînziana Medvetchi, consilier educaţional.