Ce se întâmplă cu bagajul într-o călătorie cu avionul, de la check-in, la destinație
În lume, în fiecare an, 22 de milioane de bagaje se pierd, iar 5% dintre acestea nu mai ajung niciodată la destinaţie. În România, cifra este mai mică decât media internaţională, dar chiar şi-aşa, frustrarea pasagerului care nu-şi găseşte valiza e aceeaşi.
De Redactia Observator la 26.03.2019, 15:06În lume, în fiecare an, 22 de milioane de bagaje se pierd, iar 5% dintre acestea nu mai ajung niciodată la destinaţie. În România, cifra este mai mică decât media internaţională, dar chiar şi-aşa, frustrarea pasagerului care nu-şi găseşte valiza e aceeaşi. Motivele pentru care bagajele se duc în altă parte decât. pasagerul sunt multe. Colegul nostru, Cosmin Stan, a reuşit să intre acolo unde niciun pasager nu are acces, în labirintul prin care trec bagajele noastre la aeroport şi a aflat de ce se pierd.
Bucureşti, Aeroportul Henri Coandă. Aici se sfârșește, de cele mai multe ori, calatoria dumneavoastră, în momentul în care va regăsiti bagajul. Sunteti norocosi pentru că, în lume, 6 pasageri dintr-o mie nu prea isi mai gasesc bagajul la destinatie. Cifra a scazut cu aproape 70% în ultimii 10 ani si totusi ca sa nu fiti unul dintre ei.
Atenție, înainte să împachetați! Ar trebui să vă alegeți o valiză de bună calitate, pe care să și o personalizați, adică să-i adăugați o etichetă cu numele, numărul de telefon și adresa. De-abia după aceea puteți să plecați la check-in. Nu vă lăsați niciodată valiza nesupravegheată în aeroport.
Un bagaj stingher poate declanşa o alertă teroristă, iar asta ar da peste cap zborurile şi planurile a mii de oameni. Despărţirea de valiză se face abia la check-in.
VALENTIN IORDACHE, purtător de cuvânt al Aeroportului Henri Coandă: Orice bagaj de cală este etichetat la check-in. Primeste o astfel de eticheta care contine numarul cursei, contine un cod al bagajului, daca e vorba de mai multe curse, le contine pe toate destinatiile pana la destinatia finală.
Valiza pleacă apoi într-o călătorie despre care nu prea mai ştim nimic. Peste 1.000 de metri de bandă rulantă, 4 carusele imense, piste de preluare, dispozitive de dirijare, filtre de securitate dotate cu raze X şi scannere performante. Nu ascundeţi nimic, pentru că totul se vede!
Printr-un carusel imens al aeroportului, nevăzut de oamenii obişnuiţi, trec în fiecare oră aproape 2.000 de valize. Pe bandă înaintează cu o viteză de 1 metru pe secundă şi, aici, practic se decide soarta valizei dumneavoastră.
VALENTIN IORDACHE, purtător de cuvânt al Aeroportului Henri Coandă: Bagajele sunt verificate automat pe mai multe niveluri de securitate. Toate cele care indeplinesc condiţiile de securitate ajung pe această bandă de unde sunt preluate, încărcate pe cărucioare şi vor pleca la avion.
De pe fiecare etichetă de valiză se dezlipeşte un cod care este adăugat pe lista de bagaje pentru o anumită destinaţie. Practic, aşa se face sortarea iar lucrătorii se asigură că fiecare troller sau geantă de voiaj ajunge acolo unde trebuie. Aici pot apărea şi erorile.
VALENTIN IORDACHE, purtător de cuvânt al Aeroportului Henri Coandă: Cel mai des bagajele se ratacesc atunci cand escala pe un aeroport e foarte scurta si pasagerul are timp sa prinda urmatorul avion, bagajul, nu, escala poate fi foarte scurta inca de cand se programeaza acel zbor dar poate fi foarte scurta si pentru ca celalalt avion a intarziat, al doilea pleaca la timp, bagajul nu mai are timp sa ajungă.
Și, după ce au trecut prin sistemul întortocheat al benzilor transportoare din aeroport, bagajele dumneavoastră ajung în sfârşit în cala avionului. Dar nu oricum, valizele sunt aşezate în funcţie de destinaţie, dar şi de greutate astfel încât să nu fie afectată siguranţa zborului.
VALENTIN IORDACHE, purtător de cuvânt al Aeroportului Henri Coandă: Greutatea bagajelor trebuie să fie limitată pentru că este în primul rând o problemă de sănătate a muncii personalului care le manevrează, aşa cum aţi văzut bagajul este transferat manual de pe bandă pe cărucior respectiv de pe cărucior pe banda ccare îl urcă în avion.
În lume, in fiecare an, peste 200.000 de pasageri nu-si mai gasesc valizele cand ajung la aeroport. La Bucureşti, cifrele sunt mai mici decât media mondială. Potrivit unor date neoficiale, doar un pasager dintr-o mie ramane fără bagaj.
De obicei însă, bagajele rătăcite ajung la pasagerii ghinionişti a doua sau a treia zi. Dacă s-au pierdut definitiv, se pot cere despăgubiri de cel mult 1500 de euro.
Companiile aeriene vor incerca maximum 21 de zile sa va gaseasca bagajele, dupa aceea le puteti spune ”Bon voyage”!