Cum își pun navetiștii viața în pericol. Fără alte posibilități, fac autostopul și se urcă în mașinile unor șoferi necunoscuți
Deşi interzis prin lege, transportul de ocazie, neautorizat, este o practică greu de oprit. Fără suficiente legături cu oraşul, navetiştii de la sate mai ales, îşi asumă cu bună ştiinţă riscurile de a călători cu şoferi necunoscuţi şi în condiţii pe care nu le pot controla. De partea cealaltă, transportatorii de ocazie îşi umplu ochi maşinile şi fac cât mai multe curse din care obţin venituri mari, nedeclarate. O echipă Observator a făcut astăzi autostopul şi ne arată în ce condiţii se circulă şi cu cât se plătesc cursele clandestine.
De Cristina Oprea la 11.10.2022, 16:46Client: Până la Leu caut şi eu o cursă.
Șofer: Mergeţi cu mine.
Client: Mergeţi?
Șofer: Da, da.
- Şoferul din Satu Mare, care în urmă cu doi ani a omorât pe trecerea de pietoni o fată de 13 ani, scapă de...
- O mamă a făcut autostopul zile în şir la Bucha, căutându-și fiul ucis de ruşi. O săptămână mai târziu...
- Ministerul Educaţiei promite o aplicație prin care elevii şi studenții să cumpere abonamente online pentru...
Client: Cât este până acolo?
Șofer: 10 lei.
Client: Ok.
Suntem în zona de vest a Craiovei, la ieşirea spre Caracal - Alexandria. Şoferii opresc în așa-zisa staţie de ocazie şi încep să caute pasageri. Tariful nu se negociază. O cursă de 20 de kilometri costă 10 lei.
Client: Aoleu, dar ce aglomerat e. Aşa iau.
Reporter: Şi totuşi mai caută o persoană?
Client: Mai caută o persoană? Păi şi unde să o bage, aici, între noi?
Client: Da.
Clienți: Aoleu, doamne, ce aglomerat e. Suntem deja cinci, mai vrea şi a şasea persoană.
Cum microbuzele nu sunt la discreţie, a şasea persoană se găseşte imediat, iar şoferul porneşte în cursă. Nu are vreo preocupare legată de siguranţa sa sau a pasagerilor şi ignoră alarma de centură necuplată.
Cristina Oprea, reporter Observator: Experienţa a fost, într-adevăr una memorabilă. Am ajuns relativ uşor la destinaţie însă, în niciun caz, confortabil sau în siguranţă. În timpul călătoriei, şoferul a vorbit la telefon, iar din Craiova s-a plecat abia atunci când toate locurile s-au umplut. Iar când portbagajul a fost şi el plin ochi, pasagerii au fost nevoiţi să îşi ţină bagajele la picioare.
Autostopul, singura soluție pentru românii la care nu ajung microbuzele
Dacă pentru noi a fost un experiment, pentru alţii este o situaţie cotidiană. Cei care fac transport de persoane cu microbuze nu îşi asumă mai mult de una, două curse pe zi iar, o dată cu creşterea preţului combustibililor, pentru unele trasee nici nu s-au mai găsit firme interesate. În aceste condiţii, pentru oamenii de la ţară care fac naveta şi nu au maşină proprie, autostopul rămâne singura soluţie. Cunosc riscurile, dar nu au ce face.
Bărbat: Sunt mult mai mari riscurile la ocazie decât la microbuz. Pentru că în microbuz ne cunoaştem, suntem navetişti, pe când la ocazie nu ştii ce dement sau ferească Dumnezeu.
Femeie: Aştept ocazie.
Reporter: Nu vă e teamă să mergeţi cu ocazie?
Femeie: Mă uit mai întâi cine e în maşină şi apoi mă urc.
Reporter: Credeţi că e riscant?
Femeie: Da.
Reporter: Şi totuşi, vă asumaţi riscul? De ce?
Femeie: Să ajungem mai repede acasă.
Se poate merge însă şi în siguranţă. Eduard ia şi el oameni la ocazie, însă o face în mod legal şi cu răspundere deplină. Iar dacă un client nu este mulţumit de serviciile pe care le plăteşte, se poate adresa autorităţilor. Omul ne spune cum identificăm transportatorii autorizaţi şi îi îndeamnă pe clienţi să ceară să vadă documentele.
Șofer: Deci cam astea sunt indiciile, ne uităm dacă are casă de marcat. Da. Şi contractul de prestări servicii. Examenul psihologic, medical, cu numere până în 2024, copia conformă, autorizaţia pentru efectuarea transportului în regim de închiriere, atestat.
Ce pedepse riscă cei care nu respectă legea
Cine nu respectă legea răspunde în faţa ei. Iar pasibili de amendă sunt şi pasagerii.
Mihaela Sadoveanu - IPJ Dolj: Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se execută numai de către transportatori autorizaţi. Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă.
Numai în judeţul Dolj, în primele 8 luni ale anului, poliţiştii au aplicat 182 de amenzi contravenţionale pentru nerespectarea legii autostopului.