Concursul George Enescu, fără public pentru prima oară în 62 de ani
A început Concursul George Enescu cu un concert atipic şi plin de emoţii. Într-o sală goală, fără public fizic şi fără aplauze, dar cu zeci de mii de ochi aţintiţi pe site-ul festivalului, unde evenimentul se transmite integral şi gratuit.
De Redactia Observator la 30.08.2020, 01:34- Repertoriul a fost adaptat pentru o orchestra mai mică
- Toţi cei 40 de instrumentişti aleşi pentru concert au fost testaţi pentru coronavirus
Pentru prima oară în 62 de ani, de când există concursul George Enescu, orchestra, dirijorul şi soliştii au facut plecăciuni la începutul concertului de deschidere, în faţa unor scaune goale.
Repertoriul a fost adaptat pentru o orchestra mai mică. Toţi cei 40 de instrumentişti aleşi pentru acest concert din Filarmonica George Enescu au fost testaţi pentru coronavirus şi au aşteptat cu emoţie rezultatele, toate negative.
Un motiv în plus de bucurie, vizibil pentru dirijor şi pentru public.
Josep Caballé Domenech, dirijor: Muzicienii sunt minunaţi şi se implică foarte mult, chiar dacă avem o orchestră mică. Să cânţi o simfonie de Brahms cu doi contrabaşi e aproape imposibil. Şi totuşi ei fac lucrul acesta posibil. Fac tot ce pot ca să sune bine. Şi sunt atât de bucuroşi că pot cânta, mi-au mulţumit. Aceasta e forţa muzicii.
Repetiţiile au fost mult mai grele, pentru că toată lumea a trebuit să poarte mască şi să stea la distanţă.
Gyehee Kim, violonistă: E foarte inconfortabil mai ales pentru noi, violoniştii, pentru că ne punem instrumentele chiar sub bărbii. Aşa că citesc partitura mai greu, vioara atinge mereu masca, e foarte neplăcut, dar trebuie să o port.
Tot pentru prima dată în istoria competiţiei, jurizarea se va face de acasă. Membrii juriului vor urmări înregistrările online trimise de cei 205 concurenţi din 39 de ţări, la cele patru secţiuni - violoncel, vioară, pian şi compoziţie.
Gyehee Kim, violonistă: E mai dificil, deoarece pentru artişti e mai uşor să cânte în faţa unui public, decât în faţa unei camere sau de unul singur. Sună mai rece, nu mai există spontaneitate. Muzica trebuie ancorată în prezent.
Viktoria Vassilenko, pianistă: Prefer să cânt pe scenă, în faţa juriului, să simt emoţia reală de concurs.
Virusul a răpit toată magia artei. În Uniunea Europeană, 7,3 milioane de locuri de muncă în domeniul creativ şi cultural au fost afectate, iar pierderile sunt de zeci de miliarde de euro la nivel mondial.
Josep Caballé Domenech, dirijor: Îmi este teamă că vom pierde locuri de muncă şi multe orchestre vor dispărea. Că oamenii nu vor mai merge la concerte, pentru că le va fi frică. La un moment dat, trebuie să ne întoarcem fizic în săli, dar sper să nu avem prea multe victime până atunci. Sper că, în final, arta va învinge.
Concursul George Enescu merge aşadar mai departe. Două etape se vor desfăşura anul acesta online, iar finalele şi semifinalele vor fi organizate la Bucureşti, în mai 2021.