Premieră în România: Drumuri reabilitate cu lignină. Materialul experimental este folosit la turnarea fundaţiei, într-o comună din Timiș
Un material experimental este folosit la turnarea fundaţiei pentru drumurile unei localităţi din Timiş. Şoselele pietruite sau degradate sunt refăcute în stil ecologic, cu o tehnologie testată deja cu succes în Norvegia. E un cadou de peste 700 de mii de euro pe care îl primeşte localitatea, pentru că a acceptat să facă parte dintr-un program de cercetare unic din România.
De Iulia Pop la 26.10.2022, 08:24Pe străzile din comuna Boldur, județul Timiș, şi-au făcut apariţia, de câteva săptămâni, utilajele de mari dimensiuni. Sunt aduse de o firmă norvegiană, care vrea să testeze şi în România reabilitarea drumurilor cu lignină.
Fredrik Walstad, vicepreședinte companie: În zilele și săptămânile următoare, acest material va deveni din ce în ce mai tare și, într-un final, va deveni ca o piatră. Deci tot drumul va fi stabilizat.
Lignina este un material din familia celulozei. Este deja folosită la turnarea fundaţiei drumurilor, în Norvegia. Dar cercetătorii vor să vadă cum se comportă şi la câmpie şi într-un alt tip de climă.
Constantin Stoi, primar Boldur: Sincer să fiu, ni s-a potrivit mănușă în sensul că am avut studiile geo făcute, am avut documentația.
- "A fost frumos!" Și-au luat asfaltul înapoi acasă. O firmă a decopertat șoseaua pe care a modernizat-o, după ce...
- Pericolul din traficul bucureștean. Mai bine de jumătate din infrastructura de tramvai este o bombă cu ceas....
- "Dorel" de Sibiu a turnat asfalt în valuri. Trotuarul unei străzi a devenit o adevărată cursă cu obstacole
Lignina ține la sol pietrele și pământul folosit
Stratul de lignină se va aplica pe 3 kilometri de drum de piatră și pe alţi 3 kilometri cu asfalt degradat. Metoda este considerată una mai prietenoasă cu mediul şi mult mai uşor de aplicat.
Adrian Savu, director biotehnologie: Dacă ar fi să fac o contabilizare a carbonului emis prin arderea combustimililor, utilizarea maşinilor, transport şi aşa mai departe, eu sunt negativ din punct de vedere carbon la acest moment, cu această tehnologie. Este singura tehnologie constructoare de drumuri negativă din punct de vedere al amprentei de carbon.
Iulia Pop – reporter Observator: În imagini, pare ca merg pe un drum de piatră și în mod normal în spatele meu ar trebui să fie un nor de praf. Dar, nu e. Și nu este pentru că lignina, substanța folosită la fundația acestui drum, are rolul de a ține la sol pietrele și pământul folosit. Și, în plus, miroase interesant.
Cercetătorii vor urmări acum dacă ciclul de înghet, dezgheț va provoaca probleme sau fisurări în stratul de lignină.