Premisa unui dezastru: Angajaţii Romaero acuză că pasagerilor le este pusă viaţa în pericol deoarece nu mai există personal care să verifice aeronavele
Situaţie alarmantă la Romaero, cea mai mare companie de stat din industria aerospațială și de apărare românească! Angajaţii susţin că pasagerilor le este pusă viaţa în pericol, pentru că nu mai sunt specialişti care să facă verificări şi reparaţii aeronavelor civile. Romaero are contracte de mentenanţă cu RyanAir, BlueAir sau Air Bucharest. Ministrul economiei dezminte informaţiile.
De Bianca Iacob la 16.10.2022, 14:00UPDATE: În urma informaţiilor prezentate de Observator, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a emis un comunicat.
"Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, referitoare la scrisoarea transmisă de către angajații ROMAERO, Autoritatea Aeronautică Civilă Română face următoarele precizări:
- - AACR a verificat periodic, conform reglementărilor legale, modul în care sunt respectate normele în ceea ce privește întreținerea aeronavelor, realizată de către toate organizațiile de întreținere autorizate de Autoritatea Aeronautica Civilă Română;
- - În cazul ROMAERO, AACR subliniază că, organizația nu poate pune în pericol siguranța aviației civile întrucât, activitatea de întreținere a aeronavelor este suspendată;
- - Mentionăm că, toate activitățile de întreținere au fost efectuate conform cerințelor producătorului aeronavelor, însă din cauza faptului că ROMAERO nu are personal suficient la departamentul de calitate (care să verifice modul în care a fost făcută întreținerea), AACR luat măsura suspendării certificatului care permitea efectuarea unor astfel de lucrări;
- - AACR nu agrează transformarea unor nemulțumiri ale angajaților/foștilor angajați ROMAERO, într-o situație care ar putea crea panică în rândul pasagerilor"
- Pasagerii unui avion care trebuia să plece din Rusia, daţi jos după îmbarcare: co-pilotul a fost luat direct din...
- Un avion Boeing şi-a pierdut o roată în timpul zborului. Anvelopa a aterizat într-o podgorie din Italia
- Românii "spioni" ai NATO. Cei 10 militari români care văd din aer tot ce mişcă în Europa
Angajaţii Romaero încep scrisoarea cu îngrijorări referitoare la situaţia extrem de periculoasă, cu potenţial de pierderi de vieţi omeneşti în care îşi desfăşoară activitatea societatea. Fără personal calificat suficient, societatea nu mai îndeplineşte condiţiile de aprobare ale agenţiei europene pentru siguranţă aviatică şi ''se continuă lucrări la aeronavele de pasageri fără să îndeplinească condiţii minime pentru conformitatea lucrărilor şi siguranţa la zbor''. Pe scurt, spun ei, s-ar contura premisele unui dezastru în aer.
Experţii în aviaţie susţin că dacă aceste lucruri sunt adevărate, situaţia este extrem de gravă iar autorităţile trebuie să ia urgent măsuri.
Sorin Stoicescu, expert în aviaţie: Ceea ce semnalează ei este foarte periculos. Este o încălcare flagrantă a codului aerian. Acolo trebuie să vină şi parchetul pentru că punerea în pericol a securităţii, siguranţei aviaţiei civile este infracţiune.
Ministrul Economiei dezminte informaţiile
Ministerul Economiei susţine însă că informaţiile nu sunt corecte.
Florin Spătaru, ministrul Economiei: Cine spune că ROMAERO nu mai e în stare să facă mentenanţă la aeronave civile minte! Dacă sunt angajaţii ROMAERO şi sunt acolo înseamnă că sunt calificaţi pentru că altfel nu ar fi acolo.
Romaero, companie cu capital majoritar de stat este cea mai mare companie din industria aerospaţială şi de apărare românească. Şi asigură mentenanţă pentru avioanele Hercules, Antonov și Spartan ale Ministerului Apărării Naționale. Iar pentru zborurile de pasageri are contracte în valoare de aproape 5 milioane de euro cu mai multe companii low cost printre care Ryan Air şi Blue Air.
Sorin Stoicescu, expert în aviaţie: O lucrare care nu este făcută profesional poate să conducă la o catastrofă, la pierderea de vieţi
Florin Spătaru, ministrul Economiei: Avem autorizaţii pentru a face lucrări de mentenanţă pentru aviaţia civilă şi militară în vigoare.
Autoritatea Aeronautică Civilă tocmai a încheiat o verificare la Romaero, dar deocamdată nu se cunosc detalii despre concluzii. Directorul companiei nu a putut fi contactat. În ultimii ani, şi pe fondul pandemiei şi din cauza războiului de la graniţă, ROMAERO a rămas fără personal. Peste 20 la sută dintre angajaţi au plecat. Asta înseamnă şi venituri mai mici. Anul trecut, societatea a avut pierderi de aproape 63 de milioane de lei.