Pasagerii din avionul TAROM cu roţile explodate la aterizare povestesc prin ce au trecut
Mărturii şocante, obţinute în exclusivitate de reporterii Observator, după incidentul aviatic de seara trecută de la Otopeni, când patru anvelope ale unui avion au fost distruse la aterizare. Pasagerii spun că s-au simţit ca într-un tren care sare de pe şine şi s-au temut că avionul nu va opri.
De Redactia Observator la 10.07.2019, 20:00Mărturii şocante, obţinute în exclusivitate de reporterii Observator, după incidentul aviatic de seara trecută de la Otopeni, când patru anvelope ale unui avion TAROM au fost distruse la aterizare. Pasagerii spun că s-au simţit ca într-un tren care sare de pe şine şi s-au temut că avionul nu va opri la timp. Specialiştii cred că roţile s-ar fi putut bloca în momentul în care au atins pista. Dar mai există şi varianta unei probleme tehnice la sistemul de frânare. Aeronava va zbura din nou peste două zile.
Era ora 20:00. Afară era lumină şi vizibilitate. La bordul aeronavei, doi piloţi tineri. În avion, 22 de oameni. La momentul aterizării, unii dintre ei dormeau.
Unul dintre pasageri spune că "eu m-am trezit când facea avionul urât. Nu se oprea. Ca un tren care sare de pe şină, aşa simţeam. Vă daţi seama că ne-am speriat cu toţii, nu ştiam ce se întâmplă".
Alfred Ghergan, pilot şef TAROM: Au venit, au aterizat, nu au avut nimic anormal în momentul contactului, după ce au aterizat, la decelelare, a fost o decelelare un pic mai rapidă. Aterizarea a fost foarte lină, nu a fost derapată. Pneurile, se pare că unul singur a fost afectat, s-a desumflat şi asta a tras o dejantare şi a celorlalte
Avionul a rulat câteva zeci de metri doar pe jante. Turnul de control a văzut imediat problema.
Orice aeronavă trebuie să fie în confirguraţie de zbor la cel puţin 300 de metri de sol. Niciun sistem de la bordul avionului nu îi poate spune comandantului dacă are roţile blocate.
Aeronava ATR 42 care a aterizat ieri pe Aeroportul Otopeni a atins solul la o viteză de aproximativ 200 de kilometri pe oră.
Prima ipoteză a specialiştilor este că roţile, la contactul cu solul, ar fi fost blocate. Nu se învârteau. Aşa că frecarea dintre anvelope şi ciment a dus la o supraîncălzire a pneurilor şi au cedat. Avionul a rulat aproap 40 de metri în acest fel pe pistă.
Virgil Ristea, fost pilot: O defecţiune tehnică la care pilotul nu avea cum să intervină. Deci acest sistem nu are un sistem de avarie, să zicem eu din interior ştiu că s-au blocat roţile şi trag de o anumită manetă şi deblochez roţile. Nu există aşa ceva
Avionul a rămas pe mijlocul pistei. Imediat, pompieri, ambulanţe şi specialişti tehnici au ajuns la faţa locului. Pasagerii au fost evaluaţi de un medic în avion şi după urcaţi într-un autobuz.
Avioanele ATR-42 au fost fabricate începând cu anul 1984. Sunt aeronave cu două motoare, cu elice, produse în Franţa şi Italia.
Virgil Ristea, fost pilot: Ele au cam 20 de ani cam de când le-am cumpărat noi. Pentru mine n-ar însemna vechi, dar dacă au multe ore de zbor pot deveni vechi într-o firmă care le foloseşte intens în funcţie de câte curse, câţi călători, câte aterizări au făcut
Compania TAROM are nouă astfel de aeronave. În urma incidentului doar acest avion a rămas la sol. I-au fost schimbate roţile şi urmează ca vineri să zbore din nou. Concluziile finale vor veni peste câteva zile.