Scafandrii povestesc modul în care intervin pe nava plină cu oi răsturnată în Portul Midia
Scandalul oilor care agonizează pe nava răsturnată în Marea Neagră a ajuns, după patru zile, în Guvern. Premierul cere evacuarea urgentă a vasului şi vorbeşte de o "bombă biologică". Ludovic Orban vrea demiterea conducerii DSV.
De Redactia Observator la 28.11.2019, 20:10Scandalul oilor care agonizează pe nava răsturnată în Marea Neagră a ajuns, după patru zile, în Guvern. Premierul cere evacuarea urgentă a vasului şi vorbeşte de o "bombă biologică". Ludovic Orban vrea demiterea conducerii DSV. Între timp, salvatorii au reuşit să scoată 250 de oi în viaţă de pe navă. Misiunea este considerată una dintre cele mai periculoase operaţiuni din Marea Neagră.
Dintre miile de oi aflate pe vaporul răsturnat, salvatorii reuşesc să mai scoată după patru zile alte câteva în viaţă. Ca să ajungă la ele, se strecoară în magaziile inundate ale navei prin labirinturi înguste. Au improvizat poduri din scânduri.
Marian Ciulei, şeful echipei de scafandri: Călcăm efectiv pe ele. Fiind sedate, a existat şi un risc personal unde să cad cu tot cu oaie în apă, în navă
Scafandrii poartă echipament de alpinişti şi intervin legaţi de cordeline. Din cauza riscului la care se expun, poate fi considerată una din cele mai periculoase operaţiuni de salvare care au avut loc vreodată pe marea noastră.
Nicolae Traian Lazarec, scafandru: Trebuie să te caţeri pe nişte balustrade aşezate de-a curmezişul. Seul de oaie crează suprafeţe alunecoase şi automat pericolele te aşteaptă la orice colţ şi la orice pas făcut
În plus, pompierii trebuie să lupte şi cu mirosul toxic pe nava plină de cadavre. Ei au tuburi de oxigen, dar pentru că nu se pot mişca în voie din cauza lor, sunt nevoiţi uneori să poarte doar o mască.
În funcţie de efortul pe care-l depui, poţi să stai 30-40 de minute. Cu cât depui efort mai mult, cu atât se consumă aerul mai repede.
Cei care acţionează în această zonă încearcă să găsească o modalitate astfel încât să repună nava în poziţia de plutire. De altfel, azi s-a mai făcut încă un compartiment astfel încât să se poată ajunge inclusiv în compartimentele în care nu au mai fost până acum.
Asociaţiile pentru protecţia animalelor cer ca cei responsabili să plătească pentru tragedie.
Kuki Bărbuceanu, preşedinte ARCA: Ar trebui să cadă cine a făcut aceste proceduri în primul rând. Astea trebuie făcute la nivel de ministere
Şi premierul intervine în scandal şi cere demiterea conducerii DSV.
Ludovic Orban, premierul României: Îi voi cere domnului preşedinte Robert Chioveanu să facă rapid o anchetă şi să demită conducerea DSV. Deja e o bomba ecologică, nu trebuie aşteptat armatorul şi cu asiguratorul. Este o urgenţă absolută să demareze operaţiuna de evacuare mâine
În timp ce pe vasul scufundat pompierii fac eforturi pentru salvarea oilor, la câţiva metri depărtare au loc alte scene şocante. Mii de vaci sunt încărcate pe un vapor, iar unele sunt lovite cu cruzime. Imaginile suprinse arată mai mulţi bărbaţi care lovesc cu bâte şi bice animalele.
Între timp, apar noi detalii care ar putea elucida misterul care a dus la răsturnarea vasului. În această imagine se vede că nava era înclinată când a plecat de la cheu. A fost însoţită de două remorchere româneşti care au încercat să o tragă.
Avea o încărcătură de 690 de tone şi pentru că era prea grea, acestea nu au reuşit să o mişte. Pilotul unuia dintre remorchere a crezut că este înfiptă în nisip, iar comandantul a decis să pornească motorul navei.
Sergiu Floca, preşedintele Asociaţiei Piloţilor din România: Nava s-a îndreptat. A avut de făcut o întoarcere către dreapta de 40 de grade, după care trebuia să se îndrepte pe şenal, o întoacere de mai mult de 90 de grade
După ce ajunge aici, este obligată să facă o întoarcere foarte rapidă, vedeţi, peste 90 de grade, către ieşire. În această perioadă, nava începe să se încline către tribord. Deci se înclină în acest sens.
Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor: Navele pot pleca înclinate de la cheu, dar, de regulă, nu se pleacă înclinată cu nava de la cheu. Trebuie verificate calcule de stabilitate astfel încât nava să aibă o stabilitate bună
Salvatorii vor continua misiunea pe navă până ce toate animalele care mai sunt în viaţă vor fi scoase de acolo.