Scandal după UNTOLD. Gheboasă a împărţit România în două după show-ul cu mesaje misogine şi rasiste: "O adaptare la piață"
UNTOLD şi-a închis porţile în această dimineaţă după patru nopţi şi patru zile în care sute de mii de oameni au cântat şi au dansat până la epuizare alături de artiştii preferaţi. Evenimentul nu a fost ocolit însă de controverse.
De Redactia Observator la 07.08.2023, 14:19Spiritele s-au încins în mediul online, după prestaţia artistului român Gheboasă, care a urcat pe scena festivalului clujean, sâmbătă, pe 5 august. Cântăreţul de trap a utilizat expresii jignitoare la adresa femeilor şi romilor, iar internauţii au fost revoltaţi de faptul că cei mai mulţi dintre spectatori erau copii şi adolescenţi.
Printre cei care au criticat prestaţia de la UNTOLD a trapperului Gheboasă se numără şi expertul antidrog Cătălin Țone.
"Modele de viaţă ale copiilor noştri. Îndemn la consumul de droguri şi obscenităţi de neimaginat. Pentru ei le dăm bani copiilor noştri, să îi aplaude la unele festivaluri (...). Să ne apărăm copiii de influencerii negativi!", a scris Cătălin Ţone, sâmbătă, pe Facebook.
- Armin Van Buuren a tras cortina peste ediţia din acest an a festivalului UNTOLD. DJ-ul a mixat până la răsărit
- Untold 2023. Fanii s-au înghesuit în a treia noapte de festival: 110.000 spectatori au venit să-i vadă pe French...
- Traficant de droguri, prins când încerca să comercializeze substanţe interzise în Cluj
Sociologul Gelu Duminică a explicat pe Facebook că melodiile cu mesaje vulgare sunt promovate de zeci de ani în muzica românească, iar popularitatea lor nu face altceva decât să reflecte "valorile pe care le avem în societate".
"Ceea ce fac acum artiștii români care au astfel de muzici și mesaje nu e decât o adaptare la "piață". Fiți siguri că dacă muzica lor nu ar avea un public consistent, s-ar reprofila", explică sociologul Gelu Duminică, într-un mesaj postat pe Facebook, în urma valului de critici online după prestaţia mai multor trapperi români.
"Văd lumea oripilată de versurile muzicilor cântate pe scena UNTOLD de câțiva artiști extrem de populari în rândul tinerilor și adolescenților (gen Gheboasa). Se propune stropirea cu aghieazmă mare, se leșină de grija viitorului și se induce ideea că cei ce sunt acolo în public reprezintă un pericol pentru națiune.
Cu siguranță, versurile sunt extrem de vulgare și pline de mizerie. Eu nu consum muzica asta și nici nu cred că o voi consuma vreodată. Din păcate însă nu pot să nu văd că nu e nimic nou sub soare cu muzica de genul ăsta și că ea a existat, sub varii forme, mai dintotdeauna. (...) Din punctul meu de vedere, ceea ce fac acum artiștii români care au astfel de muzici și mesaje nu e decât o adaptare la "piață". Fiți siguri că dacă muzica lor nu ar avea un public consistent, s-ar reprofila. Ceea ce ei reprezintă e doar un tip de subcultură muzicală (atenție "subcultură" nu însemnă ceva inferior) care există peste tot și a existat mai dintotdeauna. Și căt există public care o consumă, nu prea avem ce face", scrie Gelu Duminică.
Cântăreţii de trapp - un gen muzical extrem de controversat -, care transmit mesaje violente şi misogine, sunt extrem de populari, mai ales în rândurile publicului tânăr. "Discuția nu e despre ”artiști”, ci despre valorile pe care le avem în societate. Și despre cele pe care le transferăm copiilor noștri, conștient sau inconștient", explică sociologul.
"Voi realizați ce umbre zac în noi de rezonăm la versuri care glorifică șmecheria, mașina, banii, gagigile și *ăoazele? Voi înțelegeți cât de farisei suntem când zicem că nu rezonăm la astfel de valori însă ne uităm la clipuri în care acestea sunt transformate în formă de distracție? Voi sunteți conștienți că ”artiștii” care au devenit mega-populari cântând despre toate astea nu au ”hrănit” decât demonii pe care îi avem? (...)
Cred că discuția nu e despre ”artiști” ci despre valorile pe care le avem în societate. Și despre cele pe care le transferăm copiilor noștri, conștient sau inconștient. Dar e greu să ne asumăm aceste discuții", conchide Gelu Duminică.