Scandalul canalului Bâstroe. Documentele care arată rezultatul măsurătorilor făcute de experţi pe braţul Chilia în ultimii 6 ani
Se pun la punct ultimele detalii pentru măsurătorile care vor arăta exact ce s-a întâmplat pe Bâstroe. Chiar mâine, o echipă din România, formată din specialişti şi oficiali de la Transporturi, Externe şi de la Comisia Europeană, va merge la discuţii în Portul ucrainean Izmail. Între timp, reporterii Observator au intrat în posesia măsurătorilor făcute pe braţul Chilia în ultimii şase ani.
De Sonia Simionov la 06.03.2023, 21:23Apele Române au început propria anchetă în Deltă la izbucnirea scandalului Bâstroe. Observator a intrat în posesia unor documente care arată rezultatul măsurătorilor făcute de experţi pe braţul Chilia. Prin comparaţie cu anul 2017, debitul apei a crescut în zonă. Cu o singură excepţie. În aval de Bâstroe, canalul s-a colmatat şi adâncimea a scăzut cu peste 1 metru, deci, pe aici, curge mai puţină apă.
Sunt trei cauze posibile pentru creşterile măsurate. De la Barajul Porţile de Fier s-a dat drumul la mai multă apă, astfel că debitele pe Chilia şi canalele de confluenţă au crescut. O altă cauză posibilă ar fi că adâncimile au crescut. Şi, dacă ne raportăm la ultimele informaţii oferite de ucraineni, pe Bâstroe şi câteva puncte de pe Chilia, lucrările din ultima perioadă au dublat adâncimile. Iar o altă cauză pentru care Bâstroe preia cu 200m3/s mai multă apă ar putea fi lărgirea gurii de vârsare în Marea Neagră. De altfel, această teorie poate fi confirmată de lucrările de dragare pe care nava Hegemann le face la gura de vârsare de mai bine de o săptămână.
Specialiştii institutului Național de Hidrologie susţin că măsurătorile lor arată că modificările nu sunt majore în ceea ce priveşte debitele.
Ionuț Sorin Banciu, Secretar de stat Ministerul Mediului: Nu există modificări ale braţului Dunării, pe partea comună de frontieră, raportate la ultima măsurătoare care s-a făcut în 2017. Impactul asupra mediului poate fi calculat doar în momentul în care ştim toate detaliile legate de un proiect.
Experţii noştri ar putea intra pe Bâstroe pe 15 martie
Experții ministerului Transporturilor de la București au discutat azi cu omologii ucraineni detaliile tehnice ale măsurătorilor de pe Bâstroe. Experţii noştri ar putea intra pe Bâstroe pe 15 martie. Navele româneşti vor fi escortate şi protejate de militari ucraineni. Iar datele obținute trebuie interpretate.
Ionuț Sorin Banciu, Secretar de stat Ministerul Mediului: Este important să ne bazăm pe studii, studiile astea nu se fac peste noapte, impactul oricăror lucrări se poate vedea în timp, nu imediat.
Deşi doar arbitrar, nici Comisia Europeană nu a rămas indiferentă la temerile exprimate de specialiștii români.
Ramona Chiriac, Șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România: Astăzi soseşte la Bucureşti o echipă de experţi ai Comisiei Europene. Obiectivul nostru principal fiind acela de a ne asigura că acest proiect european, Culoarele Solidarităţii, funcţionează bine.
Iar mâine, echipa de experţi ajunge în Ucraina pentru a dobândi, obiectiv informaţii din ambele ţări.