Urmările grevei de la TAROM: pasageri umiliţi, pierderi de 2.5 milioane de euro, dar salarii mai mari cu 1.500 de euro pentru piloţi
Piloţii TAROM vor primi salarii mărite după ce au anulat ieri zeci de curse printr-o grevă mascată, cum a numit-o ministrul Transporturilor. Protestul lor a dat o gaură de peste două milioane de euro în bugetul companiei care a uitat de mult gustul profitului. Problema piloţilor s-a rezolvat, mai rămâne problema siguranţei zborurilor, pe care tot ei au ridicat-o.
De Ingrid Tîrziu la 09.07.2024, 19:33După haosul de ieri şi negocierile care s-au terminat târziu în noapte, piloţii au au primit 1.500 de euro în plus la salariu.
Acum, ei câştigă cel puţin 3.000 de euro leafa de bază plus diune. În funţie de vechime şi de numărul de curse pe care îl fac într-o lună, pot ajune la 6.000 de euro. La total se adaugă majorarea obţinută după greva mascată. Plus diurne mărite: 240 de euro pentru pilot şi 200 pentru co-pilot.
"Vor fi realizate aceste majorări aşa cum erau ele discutate înainte cu etapele de rigoare, o parte în toamnă, o parte în primăvara anului viitor. Trebuie realizate în limita bugetului aprobat al TAROM", explică Alexandru Anghel, purtător de cuvânt al TAROM.
"Nu a fost un proces normal de negociere a condiţiilor de muncă şi creşterilor salariale + nu e de bun augur. În principiu, de abia s-a aprobat acest plan, ar trebui să se ţină de el, să respecte bugete", spune Adina Vălean, comisar european pe Transporturi.
- Unde se trimit cererile de despăgubire pentru călătorii afectaţi de zborurile anulate de Tarom. Documentele necesare
- Conducerea TAROM, chemată de ANPC să dea explicaţii. Cum vor fi despăgubiţi pasagerii afectați de anularea...
- Piloţii TAROM s-au făcut bine peste noapte, după ce au fost "trataţi" cu salarii mai mari. Cât vor câştiga...
Problemele cu care se confruntă angajaţii
Problema salariilor s-a rezolvat, dar rămân alte probleme importante în aer. Cea mai importantă, siguranţa. A pasagerilor şi a piloţilor. Comandaţii se plâng că nu au căşti pentru comunicaţii. La decolare şi aterizare, când trebuie să ţină ambele mâinile pe manşă, ei trebuie să apese pe butoane pentru comunicări cu turnul de control. În plus, spun că ar lucra mai mult decât prevăd normele europene - două zile cu cinci. Şirul nemulţumirilor continuă - mâncarea pe care o primesc din partea companiei ar fi expirată uneori, iar unii ar fi făcut toxiinfecţie alimentară. Protecţia Consumatorilor a chemat deja conducerea TAROM la discuţii despre această sesizare.
Haosul de ieri, cu peste 50 de zboruri anulate, a provocat TAROM pierderi de două milioane şi jumătate de euro. Cursele au fost compromise după ce câte un pilot sau copilot din fiecare echipaj s-a declarat „inapt de zbor“.
"Această situaţie în care 30 de piloţi s-au declarat inapţi de zbor e de fapt o grevă mascată. Arată o lipsă de respect faţă de pasageri", spune Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor.
Haos pe aeroport în urma zborurilor anulate
Pasagerii au dormit pe jos în aeroporturi şi au aşteptat ore în şir să afle ce se întâmplă. Unul dintre cei afectaţi este Răzvan Popescu, de la Radio ZU. A stat 10 ore în aeroportul din Amman, şi a fost nevoit să îşi cumpere din banii lui bilet la altă companie, ca să se întoarcă acasă.
"Mă deranjează că şi-au bătut joc de noi printr-o lipsă de comunicare strigătoare la cer. Faptul că noi am stat în aeroport fără ca cineva să ne dea o sticlă de apă. Să ne întrebe de sănătate, să ne dea un sandwich, am solicitat nu reprezentantului TAROM din Amman pentru că el nu se afla acolo, ci reprezentanţilor aeroportului care aveau un soi de legătură cu TAROM, cazare - ni se transmitea, da, da sigur", povesteşte Răzvan Popescu.
Echipa naţională de polo a rămas şi ea blocată, la Belgrad, din cauza protestului piloţilor. După ce au jucat la un turneu internaţional din Serbia, sportivii s-au întors cu autocarul.
"Să pierzi o noapte şi atâtea ore pe autocar... O noapte şi o zi e enorm. Ei trebuiau sa fie acasă la ora 15, au ajuns acasă la ora 4 dimineaţa", spune Alexandru Matei, preşedintele Federaţiei Române de Polo.
Cum pot fi despăgubiţi pasagerii
Pasagerii care au avut bilet la zborurile anulate trebuie să depună cerere de rambursare la adresa de e-mail special creată despagubire8iulie@tarom.ro. Ei vor primi între 250 şi 600 de euro.
Astăzi, la aeroport, pasagerii aveau încă emoţii.
- Pasager: Am plecat cu trei ore mai devreme de acasă, sperăm să se rezolve lucrurile şi astăzi să meargă totul bine. Mi-am schimbat zborul cu KLM
- Reporter: Unde trebuia să plecaţi?
- Pasager: Amsterdam. Din păcate, am stat în jur de 5 ore în aeroport degeaba. zbor anulat, am făcut coadă acolo pentru un nou bilet. A fost haos total
Tarom a schimbat în ultimii patru ani şapte directori
În ciuda potenţialului, niciunul dintre directori nu a reuşit să pună compania pe harta marilor linii aeriene. Dimpotrivă, nu a avut profit. Comisia europeană a aprobat un ajutor de aproape 100 de milioane de euro pentru restructurare.
În paralel, guvernul a negociat în Qatar şi Emiratele Arabe Unite vânzarea unei părţi din acţiuni pentru a salva compania care merge pe pierdere de 17 ani.