"Mica Elveție" din România, în care poți schia până în iunie. La doar câțiva pași însă, două stațiuni au ajuns o ruină
Staţiuni de dezinteres naţional, episodul 1. Supranumit "mica Elveție" a României, Domeniul Schiabil Transalpina oferă pârtiile cu cea mai frumoasă panoramă din țara noastră. Investiţiile s-au oprit, însă, după ce au fost amenajaţi nici 10 kilometri de pârtii din cei 80 cât avea proiectul. Pentru o vacanţă acolo trebuie să îţi faci rezervare cu luni bune înainte, pentru că locurile de cazare sunt insuficiente în faţa cererii. Voineasa este în apropiere, dar nu poate ajuta. Cele mai multe hoteluri şi restaurante din staţiune au lacătul pe uşă. Vidra nu e nici ea departe, dar, e în aceeaşi paragină. Aşa că în loc să avem o alternativă la aglomeraţia de pe Valea Prahovei, la poalele munţilor Lotrului găsim un monument al dezinteresului naţional.
De Diana Speretoiu la 09.02.2023, 15:57La 80 de kilometri de Râmnicu Vâlcea sunt pârtiile pe care zăpada rezistă cel mai mult în fiecare an: aici se poate schia până în iunie.
Adrian, turist venit din București: Zona e de vis, e de poveste. Merită din plin venit aici, mai ales cu copii
Reporter: Cum se schiază?
Eduard, schior: Foarte bine. Pârtiile sunt geniale. Chiar și pârtia de sub gondolă și teleschi.
- Fetiţă de un an, cu corneea arsă după ce a fost expusă la raze UV în Spitalul Gomoiu. Durerea cumplită a...
- Ce salarii câștigă angajații STB. Un român care a venit din Anglia pentru a se angaja ca șofer povestește cum...
- EXCLUSIV. Șoferul care s-a blocat cu camionul în Pasajul Unirii a vrut să fugă cu orice preț. După ce a lovit...
Schior venit din Bacău: Ecepțional. Și drumul mi-a plăcut. De la Râmnicu-Vâlcea, cum am făcut la dreapta, Nu aglomerat, printre munți, chiar foarte frumos. Musai mai venim!
Până la cota 1800, se poate ajunge cu telegondola. Însă pârtiile de la Voineasa urcă și mai mult. Ajung până la 2.000 de metri altitudine. Domeniul Schiabil Transalpina Voineasa are, în total, șapte pârtii omologate de Federația Internațională de Schi. Totul face parte dintr-un proiect măreț, prin care s-a dorit amenajarea a 80 de km de pârtii. Pe hârtie. Pentru că, în realitate, nu s-au conturat decât 10%.
Planurile sunt făcute încă de pe vremea comunismului
Prima pârtie a fost amenajată în 1980, la ordinul lui Nicolae Ceaușescu, lângă Vidra. Azi a mai rămas din ea doar telescaunul ruginit printre brazi. Clădirile ridicate de proiectanţii austrieci pentru muncitorii care au lucrat la Barajul de pe Lotru au fost transformate în hoteluri şi au ajuns în administrarea Uniunii Generale a Sindicatelor. Astăzi, sunt clădiri-fantomă.
Se schiază în condiții excelente și pârtiile nu sunt aglomerate. Poate şi pentru că nici nu știe prea multă lume de ele. Instalaţiile de transport pe cablu au o capacitate de 2200 de persoane pe oră. Cinci mii de oameni ar avea loc pe pârtie. Dar în zilele bune abia dacă se strâng o mie.
Adrian Iepure, administrator domeniu schiabil: Un număr scăzut de turiști e reflectat și de situația aceasta: lipsa unităților de cazare, lipsa unităților de cazare la standarde de 4-5 stele, hoteluri cu jacuzzi, cu spa. E un mare minus că nu avem unități de servicii
Cele mai apropiate locuri de cazare de pârtie sunt la 7 kilometri, în Obârșia Lotrului
Micuţa staţiune nu poate primi, însă, mai mult de 350 de turişti. În Voineasa, la 30 de kilometri de pârtie sunt funcţionale circa 1000 de locuri de cazare. Iar cine nu găseşte o cameră pe o rază de 30 de kilometri, nu are altă opţiune decât să îşi caute cazare pe Valea Oltului, la 80 de kilometri depărtare.
2000 de turiști ar putea fi cazați în hotelurile și casele de vacanță din stațiunea Voineasa. Clădirile, însă, se degradează cu fiecare zi. Multe dintre ele au lacătul pus pe ușă și de peste 20 de ani. Clădirile sunt ale sindicatelor, terenul de sub ele, al primăriei.
Gabriel Năstăsescu, primar Voineasa: Nu sunt bani puțini ca să refaci o stațiune.
Reporter: Mai ales după atâția ani de dezinteres.
Gabriel Năstăsescu, primar Voineasa: Da.
Reporter: S-a mai rezolvat ceva?
Bogdan Hossu, preşedintele Cartel Alfa: Nu, nu s-a rezolvat nimic. Nu poţi să participi la programe europene. Dacă nu e întabulată, nu poţi să participi. Deci totul e, într-o formă sau alta, blocat.
Reporter: Mai bateţi la uşa ministrului Turismului, amintiţi-i ce e la Voineasa.
Bogdan Hossu, preşedintele Cartel Alfa: Îl bat la cap pe ministrul Turismului şi degeaba.
În 2008, s-a mai ivit o rază de speranţă pentru zonă
Domeniul schiabil Transalpina urma să lege Voineasa din Vâlcea, peste munte, de Rânca din Gorj şi de Straja din Hunedoara. Prima parte a proiectului a fost inaugurată în 2012. Şi cu atât am rămas.
Adrian Iepure, administrator domeniu schiabil: Să continue proiectul inițial! Pentru că potențial există foarte mult. Trebuie acces mult mai mare spre zona alpină. După cum vedeți, vremea s-a schimbat destul de mult și la cote joase nu se mai pretează a se investi în instalații pe cablu
Marcel Andreescu, șef Salvamont Voineasa: Lacul Vidra, și cu împrejurimile: Munții Latoriței, Munții Lotrului, Căpățânii, Parâng, Șureanu
Lângă restaurantele, hotelurile și casele de vacanță lăsate în ruină, încep, încet-încet să se dezvolte mici afaceri. Oameni care au simțit potențialul zonei investesc la câțiva kilometri de pârtie.
Gabriel Năstăsescu, primar Voineasa: Sunt oameni cu ambiții și vor să facă ceva, să facă cel puțin o nouă stațiune în Obârșia Lotrului.
O pensiune ridicată în mijlocul pădurii de brazi are o capacitate de 42 de locuri. Crăciunurile şi Revelioanele sunt vândute pe mulţi ani înainte.
Nicoleta Manea, reprezentant pensiune: Pentru perioada de iarnă avem rezervări și de anul trecut. Să știți că sunt foarte impresionați de zonă pentru că este o zonă foarte plăcută, nu e foarte aglomerată, doar cazările sunt destul de puține
Adrian, turist venit din București: Cazările sunt foarte bune, căldura. 27 de grade, că-n Drumul Taberei nici apă caldă nu este!
Voineasa şi Vidra sunt, din păcate, doar încă o dovadă că Dumnezeu îţi dă, dar nu-ţi bagă şi-n traistă. De pomană avem peisaje unice, dacă nu suntem în stare să refacem infrastructura hotelieră. Iar în lipsa investiţiilor, cele două perle de pe Lotru nu îşi vor atinge niciodată potenţialul.