Reacția șefului CrowdStrike, după ce a cauzat cea mai mare pană IT din istorie: "Ne pare nespus de rău"
Pană majoră în IT. "Ne pare nespus de rău", a declarat CEO-ul CrowdStrike, George Kurtz, la NBC, după ce o actualizare de software a făcut ravagii în întreaga lume. Ar putea să dureze "ceva timp" până când totul va reveni la normal.
De Redactia Observator la 19.07.2024, 17:02George Kurtz spune că problemele globale au fost cauzate de o singură actualizare defectuoasă a conținutului. "Acea actualizare conținea o eroare de software și a cauzat o problemă cu sistemul de operare Microsoft. Am identificat acest lucru foarte repede și am remediat problema", spune el.
Întrebat cum o singură actualizare poate provoca un asemenea haos global, George Kurtz a răspuns: "Trebuie să ne întoarcem și să vedem ce s-a întâmplat aici. Sistemele noastre sunt mereu în căutare de cele mai recente atacuri din partea adversarilor care sunt acolo".
A fost sau nu un atac cibernetic?
- Măsurile pregătite de Guvern pentru evitarea unui blackout. Cum vrea Ciolacu să salveze un sistem în care nu s-a...
- Pana cibernetică globală, provocată de o actualizare de software Crowdstrike. Haos în transportul aerian mondial
- Zboruri Wizz Air afectate de pana IT. Pasagerii, chemaţi cu cel puţin trei ore înainte la aeroport
Întrebat dacă există vreo posibilitate ca acesta să fi fost un atac cibernetic, el a răspuns negativ: "Nu a fost un atac cibernetic. A fost legat de această actualizare de conținut". El spune că el și echipa sa au avut "o noapte lungă", dar că sistemele au fost reparate. În ceea ce privește momentul în care totul va reveni la normal, Kurtz a spus că "ar putea dura ceva timp pentru unele sisteme".
Cea mai mare pană IT din istorie
Defecţiunea IT a afectat companii aeriene, bănci şi televiziuni din SUA şi Europa până în Australia, Japonia şi India.
"Întreruperea IT la nivel mondial înregistrată în această dimineaţă este fără precedent prin gama şi amploarea sistemelor afectate", a declarat Harjinder Lallie, expert în securitate cibernetică la Universitatea Warwick. Un alt cunoscut consultant de securitate, Troy Hunt, susţine că aceasta este cea mai mare pană IT din istorie.
CrowdStrike este o companie de securitate cibernetică înfiinţată în 2011 şi cu sediul central în Austin, Texas. Software-ul său Falcon este conceput pentru a opri atacurile cibernetice şi include o suită de produse care rulează pe dispozitive individuale şi sunt furnizate prin intermediul cloud-ului.
Haos în transportul aerian mondial
Peste 1.000 de zboruri au fost anulate la nivel mondial, fiind lovite inclusiv servicii de asistență medicală sau magazine online. Problemele au afectat și activitatea unor furnizori de servicii și utilităţi din România.
Mai multe curse aeriene care ar trebui să decoleze vineri de pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti sunt afectate de pana informatică a sistemului Microsoft şi anunţă întârzieri la plecare, potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB).
Astfel, cursa Wizz Air 3125 către Abu Dhabi, înregistrează o întârziere estimată de o oră, Wizz Air către Bologna de 48 de minute, Wizz Air 3021 către Tenerife - o oră şi 10 minute, Wizz Air 3099 către Memmingen - 45 de minute, Wizz Air 3199 spre Bari - două ore şi 30 de minute, Wizz Air 3093 spre Dortmund şi Wizz Air 3089 spre Basel - o oră şi 55 de minute fiecare.
Compania aeriană a anunţat că sunt aşteptate potenţiale perturbări din cauza întreruperii continue a sistemului IT global al Microsoft şi sfătuieşte pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puţin trei ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate şi eventuale proceduri.
"Astăzi, la fel ca toate companiile aeriene, Wizz Air se confruntă cu dificultăţi tehnice extreme cauzate de întreruperea sistemelor IT globale ale unei terţe părţi. Clienţii Wizz Air se pot confrunta cu perturbări în întreaga reţea, serviciile de pe website şi aplicaţiile mobile fiind temporar indisponibile. În timpul întreruperii serviciilor, este oferit check-in-ul gratuit la aeroport. Prin urmare, sfătuim pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puţin 3 ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate şi eventuale proceduri de sănătate sau de siguranţă specifice fiecărui aeroport", au transmis reprezentanţii companiei.
Potrivit sursei citate, următoarele servicii online nu sunt disponibile în prezent: website-ul şi aplicaţia mobilă Wizz Air; sistemul de rezervare; sistemul de check-in online şi afişarea cărţii de îmbarcare; centrele de contact - rezervări noi şi modificări ale celor existente.
Zborurile principalelor companii aeriene americane au fost suspendate
Marile companii aeriene americane, inclusiv Delta, United şi American Airlines, şi-au suspendat vineri devreme toate zborurile din cauza unei probleme privind comunicaţiile, potrivit Federal Aviation Administration, relatează AFP şi EFE. Toate zborurile, "indiferent de destinaţie", au fost blocate din cauza "problemelor cu comunicaţiile", a declarat FAA într-o notificare către companiile aeriene.
Nu se ştie cât va dura oprirea la sol a aeronavelor, deşi FAA a indicat că se efectuează actualizări ale sistemului pentru a se reveni la normalitate.
Consemnarea la sol a avioanelor vine după ce o întrerupere majoră a Microsoft a blocat la sol joi pentru ore întregi aeronave ale companiei americane low-cost Frontier Airlines, într-un incident care pare să fi fost rezolvat. Alţi competitori, precum Allegiant şi SunCountry, au declarat, de asemenea, că au dificultăţi, inclusiv cu operaţiunile de rezervare online, facturare şi management al călătoriilor, relatează presa locală.
Probleme majore pe aeroporturile şi pe căile ferate europene
Traficul aerian a fost suspendat vineri dimineaţă pe aeroportul Berlin-Brandenburg din cauza unor probleme tehnice, a informat presa germană. "Din cauza unei defecţiuni tehnice, există întârzieri la facturare. Operaţiunile de zbor sunt suspendate până la ora 10:00", a declarat un purtător de cuvânt al aeroportului pentru ziarul Bild, fără a oferi mai multe detalii.
Potrivit radiodifuzorului public rbb, din cauza unor probleme tehnice masive, operaţiunile de zbor au fost întrerupte vineri dimineaţă, iar un purtător de cuvânt al aeroportului a confirmat că nicio aeronavă nu a putut decola sau ateriza.
Informaţii neconfirmate sugerează că a avut loc o defecţiune masivă la un server şi că sistemele de urgenţă au fost activate. Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, este afectat de pana informatică globală, a declarat vineri un purtător de cuvânt.