Pana cibernetică globală, provocată de o actualizare de software Crowdstrike. Haos în transportul aerian mondial
O pană cibernetică uriaşă a provocat haos pentru numeroase bănci, companii de transport şi instituţii media din toată lumea. Companiile aeriene au decis să-şi ţină avioanele la sol. Peste 1.000 de zboruri au fost anulate la nivel mondial, fiind lovite inclusiv servicii de asistență medicală sau magazine online. Problemele au afectat și activitatea unor furnizori de servicii și utilităţi din România. De vină a fost o actualizare de software a firmei de securitate cibernetică Crowdstrike care a lovit sistemele de operare Windows.
O pană informatică la sistemul Microsoft a provocat probleme la nivel global pentru numeroase companii, între care unele din sectoarele aerian, financiar, de sănătate, media, precum şi în alte industrii. Este considerată cea mai mare pană în IT de la atacul cibernetic WannaCry din 2017.
DNSC se află în contact cu compania CrowdStrike pentru remedierea problemelor
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) este în contact cu compania CrowdStrike în ceea ce priveşte problema de funcţionalitate a anumitor servicii, cauzată de o eroare de tip "blue screen", legată de senzorul Falcon CrowdStrike pentru sistemele de operare Windows. Compania lucrează în mod activ la remediere, iar recomandări pentru rezolvarea acestei probleme au fost transmise deja către toţi clienţii afectaţi.
Specialiştii DNSC precizează că, în cazul în care sunt întâmpinate probleme cu sistemele de operare care au instalaţi agenţi CrowdStrike, pot fi parcurşi următorii paşi pentru remediere: se porneşte Windows în modul de siguranţă, se navighează la directorul din Explorer C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike, se localizează fişierul C-00000291*.sys, se face clic dreapta şi se redenumeşte C-00000291*.renamed, apoi se porneşte host-ul în mod normal.
O actualizare de software Crowdstrike a dus la pana IT la nivel mondial
Firma de securitate cibernetică Crowdstrike a anunţat că sistemele de operare Windows au picat din cauza unei actualizări de software a servicilor sale. Compania a transmis că a identificat problema, a izolat-o și a furnizat o soluție.
"Crowdstrike lucrează activ cu clienții afectați de un defect găsit într-o singură actualizare de conținut pentru Windows. Mac și Linux nu sunt afectate. Acesta nu este un incident de securitate sau un atac cibernetic", a declarat CEO-ul Crowdstrike, George Kurtz.
Crowdstrike este un serviciu de securitate cibernetică conceput pentru a opri breșele de securitate sau atacurile cibernetice pentru cele mai mari companii din lume. O actualizare de software emisă de firmă în urmă cu câteva ore se află la originea penei IT la nivel mondial.
Şi Microsoft a dat vina pe o terță parte pentru problemă, dar a spus că rezolvarea ei este "iminentă". Într-o declarație separată, un purtător de cuvânt al Microsoft a transmis că "suntem conștienți de problema care afectează un segment de clienți. Recunoaștem impactul pe care acest lucru îl poate avea asupra clienților și lucrăm pentru a restabili serviciile pentru cei care încă se confruntă cu întreruperi cât mai curând posibil".
Acţiunile CrowdStrike şi Microsoft au scăzut la bursă
Acţiunile CrowdStrike, incluse în indicele Nasdaq, s-au prăbuşit cu circa 21%. Crowdstrike a pierdut o cincime din valoarea sa de piaţă, aproape 16 miliarde de dolari, potrivit BBC.
Şi acţiunile Microsoft erau pe minus cu aproape 3% înainte de începerea sesiunii de tranzacţionare la bursa de la New York.
Pană informatică a sistemului Microsoft
Potrivit Downdetector, un site web care monitorizează întreruperile, încă de joi seară s-au înregistrat vârfuri bruşte privind incidente la diferite site-uri web care includ aplicaţii Microsoft. Problemele care au început să fie detectate în Statele Unite s-au răspândit ulterior în diferite părţi ale lumii.
Microsoft Azure, platforma de cloud computing pentru gestionarea aplicaţiilor şi serviciilor, a confirmat pe reţelele de socializare că au fost semnalate probleme şi că investighează şi lucrează la rezolvarea acestora.
Incidente la nivel global la companii aeriene, bănci şi mass-media
Cauza întreruperii este neclară, însă mulți dintre cei afectați au pus-o pe seama sistemelor de operare Microsoft, relatează BBC. "Investigăm o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicaţii şi servicii Microsoft 365", a anunţat multinaţionala americană într-un comunicat publicat vineri dimineaţa în care precizează că ia măsuri pentru rezolvarea situaţiei.
Aeroporturile din Sydney şi Berlin, companii aeriene ca Delta Airlines, American Airlines şi United au anunţat vineri o perturbare puternică a serviciilor lor. În Statele Unite, numărul de urgenţă 911 nu era disponibil. Statul american Alaska a avertizat că serviciile sale de urgență sunt afectate. Şi companiile feroviare din Marea Britanie raportează întârzieri. În spitalele din SUA, dosarele electronice ale pacienţilor nu pot fi accesate. În Franţa, jurnalişti de la RTL, TF1 sau CNEWS au anunţat probleme tehnice majore care perturbă emisia, la fel şi Sky News din Marea Britanie.
Mai multe curse aeriene ce ar trebui să decoleze din România, afectate
Mai multe curse aeriene care ar trebui să decoleze vineri de pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti sunt afectate de pana informatică a sistemului Microsoft şi anunţă întârzieri la plecare, potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB).
Astfel, cursa Wizz Air 3125 către Abu Dhabi, înregistrează o întârziere estimată de o oră, Wizz Air către Bologna de 48 de minute, Wizz Air 3021 către Tenerife - o oră şi 10 minute, Wizz Air 3099 către Memmingen - 45 de minute, Wizz Air 3199 spre Bari - două ore şi 30 de minute, Wizz Air 3093 spre Dortmund şi Wizz Air 3089 spre Basel - o oră şi 55 de minute fiecare.
Compania aeriană a anunţat că sunt aşteptate potenţiale perturbări din cauza întreruperii continue a sistemului IT global al Microsoft şi sfătuieşte pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puţin trei ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate şi eventuale proceduri.
"Astăzi, la fel ca toate companiile aeriene, Wizz Air se confruntă cu dificultăţi tehnice extreme cauzate de întreruperea sistemelor IT globale ale unei terţe părţi. Clienţii Wizz Air se pot confrunta cu perturbări în întreaga reţea, serviciile de pe website şi aplicaţiile mobile fiind temporar indisponibile. În timpul întreruperii serviciilor, este oferit check-in-ul gratuit la aeroport. Prin urmare, sfătuim pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puţin 3 ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate şi eventuale proceduri de sănătate sau de siguranţă specifice fiecărui aeroport", au transmis reprezentanţii companiei.
Potrivit sursei citate, următoarele servicii online nu sunt disponibile în prezent: website-ul şi aplicaţia mobilă Wizz Air; sistemul de rezervare; sistemul de check-in online şi afişarea cărţii de îmbarcare; centrele de contact - rezervări noi şi modificări ale celor existente.
Zborurile principalelor companii aeriene americane au fost suspendate
Marile companii aeriene americane, inclusiv Delta, United şi American Airlines, şi-au suspendat vineri devreme toate zborurile din cauza unei probleme privind comunicaţiile, potrivit Federal Aviation Administration, relatează AFP şi EFE. Toate zborurile, "indiferent de destinaţie", au fost blocate din cauza "problemelor cu comunicaţiile", a declarat FAA într-o notificare către companiile aeriene.
Nu se ştie cât va dura oprirea la sol a aeronavelor, deşi FAA a indicat că se efectuează actualizări ale sistemului pentru a se reveni la normalitate.
Consemnarea la sol a avioanelor vine după ce o întrerupere majoră a Microsoft a blocat la sol joi pentru ore întregi aeronave ale companiei americane low-cost Frontier Airlines, într-un incident care pare să fi fost rezolvat. Alţi competitori, precum Allegiant şi SunCountry, au declarat, de asemenea, că au dificultăţi, inclusiv cu operaţiunile de rezervare online, facturare şi management al călătoriilor, relatează presa locală.
Probleme majore pe aeroporturile şi pe căile ferate europene
Traficul aerian a fost suspendat vineri dimineaţă pe aeroportul Berlin-Brandenburg din cauza unor probleme tehnice, a informat presa germană. "Din cauza unei defecţiuni tehnice, există întârzieri la facturare. Operaţiunile de zbor sunt suspendate până la ora 10:00", a declarat un purtător de cuvânt al aeroportului pentru ziarul Bild, fără a oferi mai multe detalii.
Potrivit radiodifuzorului public rbb, din cauza unor probleme tehnice masive, operaţiunile de zbor au fost întrerupte vineri dimineaţă, iar un purtător de cuvânt al aeroportului a confirmat că nicio aeronavă nu a putut decola sau ateriza.
Informaţii neconfirmate sugerează că a avut loc o defecţiune masivă la un server şi că sistemele de urgenţă au fost activate. Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, este afectat de pana informatică globală, a declarat vineri un purtător de cuvânt.
"În prezent, există o pană informatică mondială. Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la şi către Schiphol. Impactul este în prezent în curs de cartografiere", a transmis Aeroportul Schiphol într-un comunicat în care a adăugat că nu este încă clar câte zboruri au fost afectate.
Se ştie însă că au fost afectate aeroportul Eindhoven din sudul Olandei, compania aeriană Transavia şi spitale olandeze. Operaţiunile aeriene ale Air France sunt "întrerupte la anumite escale" din cauza unei pene informatice uriaşe care afectează multe companii din întreaga lume, a anunţat vineri compania aeriană, citată de AFP.
Zborurile aflate deja în desfăşurare nu sunt afectate, a adăugat compania, fără a specifica la ce destinaţii se întâmpină probleme. Zborurile cu plecare şi sosire pe aeroporturile pariziene Roissy-Charles de Gaulle şi Orly, principalele puncte de intrare în Franţa pentru Jocurile Olimpice, funcţionează normal, potrivit site-ului grupului ADP, operatorul aeroporturilor pariziene.
Toate aeroporturile spaniole se confruntă cu "perturbări" din cauza penei informatice globale, a anunţat vineri Aena, cel mai mare operator aeroportuar din lume după numărul de pasageri. "Din cauza unui incident la sistemul informatic, au loc întreruperi în sistemele Aena şi în aeroporturile reţelei din Spania", indică grupul, care raportează posibile "întârzieri" într-un mesaj pe o reţea de socializare.
Acest "incident tehnic global afectează în principal punctele de check-in şi de informare a pasagerilor", precizează Aena, care a informat că efectuează anumite operaţiuni "cu ajutorul sistemelor manuale" în aşteptarea remedierii acestei defecţiuni. "Continuăm să lucrăm cu toate părţile implicate" pentru a "remedia această situaţie cât mai curând posibil", adaugă compania.
Principalul operator aeroportuar mondial, Aena, deţinut în proporţie de 51% de statul spaniol, gestionează peste 60 de aeroporturi, dintre care 46 doar în Spania, a doua cea mai mare destinaţie turistică din lume după Franţa. Grupul a transportat anul trecut 283 de milioane de pasageri.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰