Ruşii şi chinezii vor să construiască un tunel subacvatic care să lege Crimeea de Rusia. Cât de fezabil este planul şi ce riscă Putin şi Xi
Război în Ucraina. Oameni de afaceri ruși și chinezi care au legături cu guvernele celor două ţări au purtat discuții secrete pentru construirea unui tunel subacvatic care să lege Rusia de Crimeea. Planul este de a stabili o rută de transport care să fie protejată de atacurile Ucrainei, relatează Washington Post care citează comunicări interceptate de serviciile de securitate ale Ucrainei.
De Redactia Observator la 24.11.2023, 14:27Discuțiile s-au făcut şi în cadrul unor întâlniri la sfârșitul lunii octombrie. Rusia este tot mai îngrijorată cu privire la securitatea podului peste Strâmtoarea Kerci, denumit şi Podul lui Putin, care este o linie de aprovizionare cheie pentru armata rusă, dar care a fost bombardat de două ori de Ucraina și rămâne o țintă vulnerabilă. Negocierile arată că Rusia este în continuare hotărâtă să păstreze controlul asupra Crimeei, pe care a anexat-o ilegal în 2014, dar și dependența tot mai mare de China pentru sprijin global, remarcă Washington Post (WP).
Construirea unui tunel în apropierea podului ar avea de înfruntat obstacole enorme, au indicat pentru WP oficiali americani și experți în inginerie. Lucrări de o asemenea amploare, care ajung şi miliarde de dolari și durează ani de zile pentru a fi finalizate, nu au fost niciodată realizate într-o zonă de război.
Dar, deşi viabilitatea planului este pusă la îndoială, Rusia are motive întemeiate pentru a-l pune în practică, susţin experții. Fără o victorie decisivă în război, pentru Rusia există riscul ca Ucraina să pună în pericol podul Kerci pentru mulți ani de acum înainte, a spus Alexander Gabuev, expert în relațiile Moscova-Beijing la Centrul Carnegie Rusia Eurasia.
Cine sunt ruşii şi chinezii implicaţi în proiectul tunelului
- Ruşii au capturat "Sea Baby”, noua dronă navală a ucrainenilor. "În curând inamicul va avea parte de o...
- Ruşii plătesc scump ofensiva de la Avdiivka. Putin vrea cucerirea oraşului până la jumătatea lui decembrie,...
- "Există veşti importante din România". De ce îi este Zelenski recunoscător preşedintelui Iohannis: Trebuie să...
- Ucraina continuă să distrugă Flota rusă de la Marea Neagră. A avariat alte două nave de debarcare. "Cetățeni...
Proiectul ar prezenta însă riscuri politice și financiare pentru China, care nu a recunoscut niciodată oficial anexarea Crimeei de către Rusia și ale cărei companii ar putea fi sancţionate de Statele Unite și Uniunea Europeană. Cu toate acestea, e-mailurile interceptate de ucraineni indică faptul că una dintre cele mai mari companii de construcții din China și-a arătat disponibilitatea de a participa la construcţia tunelului.
Mesajele interceptate au fost transmise de oficiali ucraineni către The Washington Post pentru a expune proiectul și potențiala implicare a Chinei. Autenticitatea mesajelor a fost coroborată de alte informații obținute separat de WP, inclusiv documente de înregistrare corporativă care arată că recent a fost format în Crimeea un consorțiu ruso-chinez din care fac parte persoane care apar în e-mailuri interceptate.
Schimburile de e-mailuri din ultimele săptămâni între oficialii consorțiului menționează întâlniri cu delegații chinezi în Crimeea. Un e-mail din 4 octombrie arată că Corporația Chineză de Construcție a Căilor Ferate (CRCC) este gata să asigure "construcția unor proiecte căi ferate și de drumuri de orice complexitate în regiunea Crimeea".
CRCC, companie de stat, a construit multe dintre cele mai mari rețele rutiere și feroviare din China și a stabilit legături importante cu Rusia în ultimii ani prin diverse proiecte, inclusiv o extindere a metroului din Moscova, care a fost finalizată în 2021. Compania nu a răspuns la cererile de a face comentarii. La fel şi un director executiv al Consorțiului Ruso-Chinez, cu sediul în orașul Sevastopol din Crimeea.
Contactat telefonic de WP, Vladimir Kalîuzhnî, un om de afaceri rus care este identificat în documente drept directorul general al consorțiului, a respins informaţiile drept "vorbe goale" înainte de a declara că nu va oferi nicio informație "presei inamice" și de a încheia brusc apelul.
Răspunsul său este în contradicție cu modul în care propunerea a fost descrisă în e-mailurile interne. Într-un mesaj trimis luna trecută unui oficial rus care este unul dintre principalii reprezentanți ai Crimeei la Moscova, Kalîuzhnî a spus că are "o scrisoare de la partenerii noștri chinezi despre disponibilitatea uneia dintre cele mai mari companii din China, CRCC, de a participa ca antreprenor general în construcția unui tunel sub strâmtoarea Kerci."
E-mailul era adresat lui Georgiî Muradov, care figurează ca reprezentant permanent al Republicii Crimeea pe lângă președintele Vladimir Putin. Muradov, care anterior a fost ambasadorul Rusiei în Cipru, nu a răspuns solicitărilor de a face comentarii.
Ucraina a declarat recuperarea Crimeei drept unul dintre principalele obiective de război, dar contraofensiva lansată vara trecută nu a reuşit întreruperea liniilor logistice ale Rusiei către peninsulă. În acest context, Rusia continuă şi alte proiecte de infrastructură în teritoriile pe care le-a ocupat din 2014 sau după invazia lansată anul trecut. Imagini din satelit, obţinute recent, au arătat noi secțiuni de cale ferată de-a lungul coastei Mării Azov, parte din coridorul terestru care leagă Rusia de Crimeea.
Construcția implică companii asociate cu Arkadi Rotenberg, un prieten din copilărie al lui Putin, care a făcut o avere uriaşă prin proiecte susținute de Kremlin, inclusiv Jocurile Olimpice de iarnă din 2014 de la Soci. Oligarhul în vârstă de 71 de ani a devenit proprietarul unor importante proprietăți în Crimeea, fiind sancționat de către Trezoreria Americană chiar din 2014. Compania sa de construcții, Stroygazmontazh, a fost antreprenorul principal la construcţia Podului Kerci.
Dosarele de înregistrare ale consorțiului arată că șase dintre cei nouă directori fondatori ai organizației nu sunt numiți public, fapt permis de legile ruse menite să protejeze țintele sancțiunilor occidentale. E-mailurile dezvăluie, de asemenea, şi eforturile Chinei de a păstra secret proiectul. Unul subliniază că CRCC va participa doar în baza unei "prevederi stricte de confidențialitate completă" și că numele companiei va fi înlocuit în orice contract cu "o altă entitate juridică neafiliată". Un alt e-mail menționează o bancă chineză dispusă să "își schimbe fondurile din dolari în ruble pentru a le transfera în Crimeea pentru a finanța proiectele (consorțiului)".
E-mailurile citează discuții între consorțiu şi un director al CRCC identificat drept Xu Huaxiang, care pare a fi vicepreședinte și director general adjunct la brațul internațional al companiei. WP nu a putut da de el. Având în vedere riscurile de sancțiuni și sabotaj, oficialii și experții americani și-au exprimat surprinderea că CRCC ar risca să fie implicată în acest proiect.
"Ar fi ciudat ca un consorțiu de firme importante din China sau guvernul să susțină un astfel de proiect", a spus un oficial american implicat în politica de sancțiuni. "Proiectul ar părea o țintă destul de ușor de distrus pentru ucraineni".
Un tunel pe sub strâmtoarea Kerci este fezabil, iar China îl poate construi
Experți în proiecte majore de transport internațional au comentat că un tunel pe sub strâmtoarea Kerci este fezabil din punct de vedere tehnic iar China are expertiza și echipamentele necesare. Totuși, au spus ei, ar fi un angajament uriaș, comparabil ca anvergură cu tunelul între Danemarca și Germania care este în construcție de opt ani, costurile sale au fost estimate la peste de 8,7 miliarde de dolari iar la final va fi cel mai lung tunel din Europa. Finalizarea ar putea avea loc aproape de sfârșitul deceniului.
Experții arată că este puțin probabil ca un tunel pe sub Strâmtoarea Kerci să poată fi finalizat la timp pentru a ajuta Rusia în efortul de război, dar spun că Moscova ar putea să-l considere o investiție pe termen mai lung, una menită să ofere o legătură sigură cu peninsula care ar putea fi contestată decenii întregi. Susținătorii proiectului par să fie îngrijorați că fără o rută sigură de transport, economia peninsulei ar fi sufocată.
Pentru Putin, Crimeea are o semnificație simbolică, prin urmare este "importantă conectarea ei cu Mama Rusia", a explicat Maria Shagina, expert la Institutul Internațional de Studii Strategice. În ultimii nouă ani, Moscova a făcut Crimeea dependentă de liniile de apă, energie și comunicații din Rusia. Un tunel ar fi "o extensie fizică a narațiunii" pe care Putin o îmbrățișează, a spus ea.
De partea cealaltă, China ar insista probabil să dețină cel puțin o parte a tunelului, care se potriveşte cu expansiunea sa de infrastructuri portuare și de transport la nivel mondial, au spus experții. China ar putea, de asemenea, să finanțeze proiectul și să recupereze banii fie prin taxe, fie din exporturile rusești de petrol și gaze.
Lucrările subterane nu sunt supuse unui risc mare, au spus experții în inginerie. Dar proiectul va presupune mii de angajați, piese costisitoare de echipamente și șantiere întinse care ar fi în raza rachetelor ucrainene. Din cauza amenințării de atacuri, Rusia și China ar putea renunţa la metodele de construcție mai noi care implică nave gigantice de dragare la suprafața apei. În schimb, ar putea apela la tehnologia tradițională de foraj de tunel.
"Este foarte greu de sabotat dacă nu ataci intrările", a spus un inginer pentru WP. Construirea unui tunel pe sub strâmtoarea Kerci ar costa probabil cel puțin 5 miliarde de dolari și ar necesita ca armata rusă să protejeze "nu doar strâmtoarea, ci și locurile de producție de pe țărm" a spus el. "Este o operațiune cu risc ridicat."