Un pilot a uitat să pornească al doilea motor al unui avion cu pasageri la decolare. Lanț de greșeli uriașe comise în aer după lockdown
Reluarea traficului aerian după lunile de lockdown din cauza pandemiei de Covid are și efecte negative: piloții de curse au început să comită mai multe erori, scrie Bloomberg.
De Redactia Observator la 18.10.2021, 12:42Pe măsură ce țările încep să se deschidă, se înregistrează o serie tot mai mare de greșeli comise în aer. De exemplu, în decembrie anul trecut un pilot de linie a uitat să pornească cel de-al doilea motor al avionului la o decolare, o greșeală care s-ar fi putut încheia cu un dezastru dacă nu ar fi abandonat în cele din urma decolarea. Pilotul a menționat în raportul său că recuperarea după ce a făcut Covid a fost una „dificilă pentru mintea mea” și a contribuit la „lipsa de concentrare”, potrivit Bloomberg.
Un alt pilot, care a stat în concendiu șapte luni din cauza pandemiei și-a dat seama aproape prea târziu că nu coborâse trenul de aterizare la doar 240 de metri de pistă. Un alt exemplu: un avion care a decolat de pe un aeroport aglomerat s-a îndreptat în direcția greșită. În cabină se afla un căpitan care nu mai zburase cu pasageri de șase luni. Toate aceste erori care s-ar fi putut încheia dezastruos au avut loc în SUA în ultimele luni, pe măsură ce piloții s-au reîntors la muncă. În fiecare caz, echipajul a dat vina pe faptul că nu a zburat în timpul lunilor de lockdown.
Incidentele se numără printre zecile de erori semnalate anonim de către piloții care și-au pierdut antrenamentul de la începutul pandemiei. Greșelile sunt semnalate într-o bază de date concepută pentru a identifica amenințările la adresa siguranței traficului aerian. Programul de monitorizare, finanțat de Administrația Federală a Aviației, este vechi de zeci de ani, dar acum lansează semnale de alarmă pe măsură ce avioanele au început să se întoarcă pe cer din întreaga lume.
Mulți piloții nu au zburat timp de mai multe luni
Măsurile luate de companiile aeriene din cauza pandemiei au făcut ca circa 100.000 de piloți la nivel global să lucreze foarte puține ore sau să intre în concediu pe termen lung, potrivit firmei de consultanță Oliver Wyman. Mulți nu au zburat timp de mai bine de 18 luni. După ce rata de vaccinare a permis reluarea călătoriilor, au început să apară tot mai multe îngrijorări că lipsa de competență, încredere sau pur și simplu un moment de blocaj ar putea duce la o tragedie.
„Este într-adevăr o situație critică. Ultimul lucru de care industria are nevoie acum este un accident grav” a comentat Uwe Harter, pilot al Lufthansa și vicepreședinte executiv la Federația Internațională a Asociațiilor Piloților de Linie. În timp ce unele companii aeriene oferă piloților un antrenament adecvat, altele oferă o pregătire minimă sau niciuna a spus Harter, care nici el nu a zburat din februarie 2020. „Reglementările pe care le avem nu sunt suficiente”.
Organizația Internațională a Aviației Civile, care stabilește standardele industriei, și Asociația Internațională a Transportului Aerian au remarcat aceste lucruri încă de acum câteva luni. Ambele organisme, precum și autoritatea de reglementare europeană au publicat ghiduri detaliate de instruire pentru a ajuta companiile aeriene să facă tranziția piloților care au stat pe tușă timp de mai multe luni.
Piloții din SUA, Asia și Europa susțin că cei întorși după o lungă perioadă de pauză au diferite grade de abilitate și încredere inclusiv după ce au finalizat programe de antrenamente. Acest lucru este cauzat parțial de faptul că nici teoria, nici practica într-un simulator de zbor nu poate reproduce presiunile din viața reală dintr-o cabină de avion. În plus, aceste pregătiri nu iau în considerare stresul psihologic, emoțional și financiar la care este supus echipajul.
Pandemia a cauzat pierderi uriașe pentru industria aviatică: 138 de miliarde de dolari anul trecut și alte 52 de miliarde de dolari așteptate în 2021 - de când Covidul a oprit călătoriile. Industria încearcă să recupereze o parte din veniturile pierdute, dar gestionarea acestor riscuri devine o povară suplimentară și una pe care companiile aeriene mai puternice au luxul de a o gestiona mai eficient decât companiile low-cost.
Piloții se tem după ce au stat la sol din cauza Covidului
În iunie anul trecut, un copilot la o companie aeriană din SUA care nu zburase timp de aproape trei luni a uitat să pornească mecanismul anti-gheață pentru senzorii de viteză a avionului. În 2009, aceiași senzori neactivați au declanșat prăbușirea zborului Air France 447 pe ruta Paris-Rio de Janeiro. Toate cele 228 de persoane aflate la bord au murit.
Un căpitan de zbor de la Lion Air din Indonezia a spus sub protecția anonimatului că este atât de îngrijorat de capacitatea de zbor a colegilor săi, încât și-a redus propriile ore de zbor. În ceea ce privește siguranța în aer, Indonezia stă cel mai prost din lume, cu 105 accidente și 2.356 de decese asociate, mai rău decât Mexicul și Venezuela, arată datele Rețelei de Siguranță a Aviației din 1945 până în octombrie 2021.
Căpitanul a spus că a fost nevoit să preia comanda aeronavei atunci când se apropiau de Aeroportul Internațional Ahmad Yani din Semarang în timpul unui zbor la mijlocul anului trecut. Copilotul său nu mai zburase de 3 luni și nu a observat că aeronava nu avea activat sistemul de ghidare a aterizării. Acest lucru poate părea un incident minor, dar numărul de aterizări executate prost în întreaga lume aproape s-a triplat în comparație cu perioada de dinainte de pandemie.