UE dezvăluie planul privind schimbările climatice. Vânzarea de mașini noi diesel şi pe benzină, interzisă până în 2035
Uniunea Europeană vrea să interzică vânzările de mașini noi pe benzină și diesel până în 2035, într-un amplu plan legislativ menit să combată schimbările climatice și atingerea obiectivului de a deveni, până în anul 2050, primul continent neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
De Ana Maria Ghiarasim la 14.07.2021, 20:31- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Alegeri prezidențiale 2024 LIVE TEXT. A început votul în diaspora. Primii români au votat în Noua Zeelandă
Uniunea Europeană a anunțat, miercuri, o serie de măsuri legislative din planul său pentru combaterea schimbărilor climatice, măsuri care trebuie aprobate de cele 27 de state membre ale blocului și de Parlamentul UE.
Acestea includ planuri de impozitare a combustibilului pentru avioane și interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină și diesel până în 2035. Este așteptat ca propunerile să fie negociate în următoarele luni.
"Vom întreba o mulțime de cetățeni", a spus Frans Timmermans, șeful UE pentru politica climatică. "De asemenea, vom cere mult industriilor noastre, dar o facem cu un motiv întemeiat. O facem pentru a da omenirii o șansă de luptă", scrie BBC.
Contradicții la nivelul Comisiei Europene pe planul pentru combaterea schimbărilor climatice
- Comisia Europeană vrea să impună o taxă minimă de poluare pentru avioane. Proiectul, parte a unei strategii de...
- Comisia Europeană: Noua taxă digitală va fi aplicată câtorva sute de companii, majoritatea europene
- UE a aprobat legislația pentru înjumătățirea emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030. O singură...
Planurile au declanșat contradicții serioase la nivelul Comisiei Europene, brațul administrativ al blocului, pe măsură ce se făceau ultimele modificări, au declarat surse agenției de știri AFP.
Se așteaptă opoziție și de la unii lideri din industrie, precum companiile aeriene și producătorii de vehicule, precum și de la statele membre din est care se bazează foarte mult pe cărbune.
Un diplomat al UE a declarat pentru Reuters că succesul pachetului se va baza pe capacitatea sa de a fi realist și echitabil din punct de vedere social, în timp ce nu va destabiliza economia.
„Scopul este de a pune economia la un nivel nou, nu de a o opri”, au spus el.
Măsurile, considerate cel mai ambițios plan al UE de combatere a schimbărilor climatice, au fost denumite pachetul „Fit for 55”, deoarece ar pune blocul pe drumul cel bun pentru a-și îndeplini obiectivul în 2030 de reducere a emisiilor cu 55% față de nivelul din 1990.
Până în 2019, UE și-a redus emisiile cu 24% față de nivelurile din 1990.
Propuneri-cheie din planul UE pentru combaterea schimbărilor climatice:
1. Standarde mai stricte privind emisiile de CO2 pentru mașini, urmând ca din 2035 să se pună capăt vânzărilor de mașini noi pe benzină sau diesel.
2. O taxă pe combustibilul folosit în aviație și o scutire fiscală de 10 ani pentru alternativele cu emisii reduse de carbon.
3. Un așa-numit tarif impus la frontiera UE, care i-ar obliga pe producători din afara UE să plătească mai mult pentru importul de materiale de construcție precum oțelul și betonul.
4. Obiective mai ambițioase pentru extinderea energiei regenerabile în UE.
5. Determinarea statelor din blocul european de a renova cât mai repede clădirile care nu sunt considerate eficiente din punct de vedere energetic.
Intitulat „Fit for 55”, pachetul de legi propuse de UE, referitoare la energie și climă, ar trebui să ajute la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 și de a ajunge la neutralitate climatică (emisii reduse în proporție de 100%) până în 2050.