Ce sunt tulburările de învăţare şi cum pot fi tratate. Care sunt semnele la care trebuie să fim atenți
Un scris urât, amestecarea semnelor grafice și o dezordine a textului în pagină pot fi semnale de alarmă pentru părinţi. Deseori sunt indicii pentru o tulburare de învăţare, care poate fi rezolvată dacă este identificată din timp.
De Redactia Observator la 13.11.2022, 12:40Performanţa şcolară este foarte importantă pentru majoritatea părinţilor. Deşi studiile arată că succesul academic nu este întotdeauna corelat cu succesul în viaţă, asta nu îi împiedică pe cei mai mulţi părinţi să se îngrijoreze atunci când copiii nu îndeplinesc cu brio sarcinile şcolare cele mai simple cum ar fi cititul, scrisul, socotitul. Doar că uneori, copiii care au dificultăţi nu sunt leneşi, ci au ceea ce se cheamă tulburări specifice de învăţare. Să vedem cum le identificăm. Tulburările specifice de învăţare reprezintă un concept umbrelă pentru o largă varietate de dificultăţi care pot ţine de citit, scris sau calcul şi raţionament matematic. Vorbim despre dislexie, discalculie și disgrafie ca fiind cele mai frecvente.
Tulburările specifice de învățare pot fi asociate unei probleme mai complexe
"Dislexia, copilul care suferă de aceasta tulburare are o problema in a intelege mai dificil cuvintele complicate si atunci vedem o fluenta mai dificila, urmareste cu dificultate randul tiparit sau nu reuseste sa mentina cititul", a declarat Bogdan Fitiu, medic specialist psihiatru. Disgrafia se diagnostichează atunci când copilul are probleme cu scrisul...un scris urât, amestecarea semnelor grafice și o dezordine a paginii pot fi semnale de alarmă. Discalculia este incapacitatea copilului de a înţelege simbolurile şi raţionamentele matematice.
"De exemplu, un copil caruia spunem ca nu ii place matematica el poate sa aiba o dificultate in a intelege conceptele scrise, citeste cu dificultate cifrele si nu intelege. Copilul poate sa nu inteleaga simbolul cifrei 4 si sa nu poata sa o adune", a declarat Bogdan Fitiu, medic specialist psihiatru. Pentru că o tulburare de învăţare nu este sinonimă cu un intelect scăzut, profesorul care bănuieşte că un copil poate avea această problemă trebuie să încurajeze familia să se adreseze unui specialist. "Aceste dificultati pot sa impacteze performanta academica. Cu remedierea educationala si daca nu este prezenta nicio tulburare cognitiva, progresele pot fi facute", a declarat Bogdan Fitiu, medic specialist psihiatru. De cele mai multe ori, tulburările de învăţare pot fi o parte a unei probleme mai complexe cum ar fi ADHD. În orice caz, odată pus un diagnostic, profesorii, părinţii şi medicul sau terapeutul trebuie să lucreze împreună pentru a-l ajuta să obţină cele mai bune rezultate posibile.
Exact cum am spus, tulburările specifice de învățare pot fi asociate unei probleme mai complexe, însă trebuie reținut că un copil care are dislexie, de exemplu, este un copil cu inteligență normală și poate fi capabil de un randament școlar excelent dacă este ajutat să-și depășească problema. Tocmai de aceea, profesorii și părinții trebuie să știe că identificarea precoce a unei astfel de probleme este esențială. Pentru că nu se vindecă, tulburările specifice de învățare trebuie gestionate printr-o muncă de echipă a familiei, profesorilor și terapeutului, care trebuie să-i ofere copilului mijloacele necesare pentru a putea învăța "în felul lui" și a da randament școlar normal. Orice comportament retrograd, în care profesorii sau părinții nu sunt deschiși și nu acceptă metodele terapeutice testate și specifice, poate afecta copilul și îi diminuează considerabil șansa de reușită academică.