România intră doar parţial în Schengen şi va continua să piardă miliarde de euro. Ce avantaje aduce aderarea cu frontiere maritime şi aeriene
România va intra din martie anul viitor în spaţiul european de liberă circulaţie, însă doar cu frontierele aeriene şi maritime. În vămi, vom sta în continuare cu orele în trafic, mai ales în lunile cu cele mai multe concedii, august şi decembrie. Până când, nu se ştie. Oficialii austrieci, care s-au opus aderării, susţin că nu se poartă negocieri pe această temă.
De Marius Gîrlaşiu la 28.12.2023, 19:50Trei luni ne mai despart de momentul în care România intră în aer şi pe mare în spaţiul Schengen.
Iulia Pop, reporter Observator: Principala schimbare pentru românii care călătoresc cu avionul din martie va fi faptul că vor scăpa de controlul paşapoartelor, atât la plecare, cât şi la întoarcere. În schimb, cei care călătoresc terestu şi ajung în vămi vor fi în continuare opriţi şi li se vor verifica documentele - şi când pleacă în străinătate, şi când se întorc. Din acest motiv, în unele zile aglomerate vom vedea aici cozi kilometrice de maşini şi TIR-uri.
Ce avantaje aduce aderarea cu frontiere maritime şi aeriene
Şoferi: E ok dacă intrăm măcar cu avionul, decât nimic...
- Austria analizează proiectul de acord privind aderarea maritimă şi aeriană a României la Schengen. Ce spune...
- Acordul pentru Schengen este "praf în ochi" fără frontierele terestre: "Traficul aerian şi naval este infim în...
- România intră în Schengen aerian şi maritim, din martie 2024. Negocierile pentru aderarea terestră ar putea...
- Pentru cine stă la coadă, camioanele care stau kilometri... Acolo cred că- pierderi foarte mari.
România şi Bulgaria, cele două ţări candidate, au ajuns la un acord politic cu Austria, ţară care s-a opus vehement aderării.
Marcel Ciolacu, premierul României: E primul rezultat concret în toată aceasta perioada de 13 ani, in care multi au vorbit, au comentat sau si au dat cu parerea, dar, de fapt nu au existat.
Rămâne însă în aer situaţia intrării terestre în Schengen. Reprezentanţii celei mai mari organizaţii a transportatorilor de mărfuri din vestul ţării, care reprezintă peste 2.000 de companii cu 15.000 de camioane, susţin că pierd anual circa 20% din cifra de afaceri din cauza blocajelor la graniţa România - Ungaria.
Augustin Hagiu, consultant transporturi: Înseamnă că şi bruma de speranţă ca în viitorul apropiat, să reuşim, totuşi, intrarea cu rutierul, să dispară. Economic înseamnă continuarea pierderilor. Discutăm de miliarde de euro anual pe care statul român le pierde direct şi indirect.
Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe: Rămânem la aceleaşi pierderi şi, din punct de vedere a percepţiei internaţionale, Austria a câştigat în dauna României.
Fără graniţele terestre deschise e ca şi cum am bate pasul pe loc, sunt de părere opozanţii.
Marius Gîrlaşiu, reporter Observator: România trebuie să îndeplinească mai multe condiţii impuse de Guvernul de la Viena. Vorbim aici despre întărirea controlului la frontierele terestre, dar şi despre triplarea numărului de poliţişti de frontieră la graniţa cu Serbia. Dincolo de asta, ţara noastră trebuie să aplice acordul Dublin, ceea ce înseamnă că România va fi obligată să preia migranţii afgani şi sirieni care ajung ilegal în Austria şi despre care există dovezi că, în drumul lor spre Austria, au trecut prin ţara noastră.
Potrivit unei analize recente, 90% dintre cetăţenii străini care trec ilegal în Ungaria prin România şi sunt prinşi, au permis de muncă în ţara noastră. Când le expiră contractele, nu mai vor să se întoarcă şi îşi încearcă norocul în Occident. Ruta principală de migraţie este însă prin Albania şi Serbia.