Lecţie de şofat şi de ales anvelopele potrivite, care îţi pot salva viaţa
Alegerea anvelopelor potrivite pentru maşină poate salva vieţi. În teorie. În practică, fiecare şofer se uită în portofel când schimbă cauciucurile maşinii.
De Redactia Observator la 18.10.2017, 21:50Alegerea anvelopelor potrivite pentru maşină poate salva vieţi. În teorie. În practică, fiecare şofer se uită în portofel când schimbă cauciucurile maşinii. Anvelopele ieftine sau cele la mâna a doua sunt printre cele mai căutate. Deşi, pot fi un pericol pe şosea. Reporterii Observator au vrut dovada şi au aflat-o, cu ajutorul unui experiment, pe pista de teste.
Anvelopele sunt poroiectate şi făcute astfel încât să evacueze apa, zăpada, ca pata de contact să fie cât mai bună cu solul. Începem testele. Primul implică două maşini identice, dar cu anvelope cu grad de uzură diferit. Vom vedea care este diferenţa de frânare, la 80 de kilometri pe oră, pe un asfalt uscat.
Aproximativ un metru. Mergem mai departe. Am udat circuitul şi am încercat din nou. În acest moment, ambele maşini rulează cu o viteză de 80 de kilometri pe oră. A început frânarea la 40 de metri în spatele meu. Este destul de evident. În stânga este maşina cu anvelope uzate, iar la mai bine de 12 metri în dreapta mea a rămas maşina cu anvelopele noi.
La o viteză de peste 100 de kilometri pe oră distanţa de frânare, pe aceeaşi suprafaţă, creşte cu câteva zeci de metri. Pe lângă faptul că ajungem foarte departe, inclusiv manevrabilitatea maşinii scade considerabil cu cauciucurile uzate.
Însă, cum alegem anvelopele? În funcţie de maşină, de utilizare, de stilul de conducere. De buget. Anvelopele au o inscripţie numită DOT. Este, de fapt, data de fabricaţie a anvelopei.
Degradarea începe în momentul utilizării. Şi, pentru că avem două sezoane care ne impun două rânduri de anvelope, e important să ştim să le depozităm. Nu în umezeală, nu în soare excesiv, într-o temperatură cât de cât constantă, maximum 20 de grade. Ţinute la o temperatură constantă.
Chiar dacă producătorul susţine că viaţa unui set de anvelope poate fi până la 10 ani, trebuie verificate constant limitele de uzură. Mai mult, există o diferenţa mare între înţeparea unui cauciuc şi tăierea lui. În situaţia din urmă, trebuie schimbat!
Dacă anvelopa tăiată nu este înlocuită, poate produce explozii prin pierderea presiunii în roată. Ori, dacă reparaţia cedează, se poate pierde controlul asupra maşinii. Virajul trebuie făcut în acelaşi sens în care derapează partea din spate. Aşa că, în timpul derapajului, trebuie să alegeţi, cu privirea, punctul unde doriţi să ajungeţi, nu cel de care vreţi să vă feriţi. Şi.. Să păstrez piciorul pe acceleraţie. În mod normal, când mă sperii, instinctul este să calc frâna. Calc frâna, îmi amplific derapajul şi nu mai am nicio şansă să redresez maşina.
Chiar şi cu aceste cunoştinţe, specialiştii vin şi cu cea mai importantă recomandare: nu instinctul, nu talentul, nu experienţa la volan, ci prevenţia salvează cele mai multe vieţi!