Peste un milion de angajați din România ar putea fi afectați de epidemia de coronavirus
Coronavirusul bagă încă o industrie în colaps. Restaurantele, mall-urile şi cafenelele intră în stare de urgenţă. Disperaţi, patronii caută soluţii de avarie pentru a-şi salva business-urile şi a nu da pe nimeni afară. Primele estimări arată că sunt afectaţi sute de mii de români.
De Redactia Observator la 18.03.2020, 21:58- Peste un milion de angajați din România ar putea fi afectați de epidemia de coronavirus
- Pierderile estimate ajung la miliarde de euro
Coronavirusul bagă încă o industrie în colaps. Restaurantele, mall-urile şi cafenelele intră în stare de urgenţă. Disperaţi, patronii caută soluţii de avarie pentru a-şi salva business-urile şi a nu da pe nimeni afară. Primele estimări arată că sunt afectaţi sute de mii de români.
În lipsa clienţilor, 500 de magazine din marile centre comerciale trag obloanele rând pe rând.
Vor să-şi suspende contractele de chirie şi să-şi trimită angajaţii acasă timp de o lună.
Vorbim de 3.000 de oameni care, în acest timp, nu vor fi plătiţi.
Măsura ar putea închide o vreme mall-urile din toată ţara.
Ca să supravieţuiască în această perioadă, restaurantele s-au reorientat. Fac livrări la domiciliu. Pentru a evita contactul cu angajaţii, curierii nu au voie să ridice comanda din restaurant.
"Vă rugăm frumos, dacă se poate, să aşteptaţi afară!".
Eugen Bingeanu, livrator part-time: Noi, livratorii, ne supunem legilor în vigoare, venim, aşteptăm la uşă, luăm comanda, este online, e plătită.
Luiza Dumitrache, manager restaurant: Am încercat pe cât posibil să ne păstrăm toţi membrii personalului, am încercat pe cât posibil să facem orice să îi afecteze pe ei cât mai puţin, tocmai de aceea mergem şi pe ideea de livrări.
Restaurantele au voie să vândă şi în sistem drive-in. Adică mâncarea să fie ridicată din afara localului. Cum deocamdată doar fast-food-urile au acest sistem, clientul comandă prin telefon, apoi își ridică singur pachetul.
Sunt însă şi restaurante care nu au soluţii.
Raluca Nanu, manager restaurant: Susţinerea restaurantului deschis chiar şi pentru livrări la domiciliu implică costuri de energie, utilităţi, taxe şi impozite mai mari decât încasările generate. Cu angajaţii ce se întâmplă? O să-i trimitem ori în concediu fără plată ori aşteptăm susţinerea de la Guvern care ne e promisă, dar nu sunt date niciun fel de măsuri concrete.
Lorena Rădulescu, reporter Observator: Restaurantele şi cafenelele din Centrul Vechi din București erau locurile preferate de cei mai mulţi bucureşteni. Astăzi, însă, multe dintre acestea şi-au suspendat activitatea. Semn că măsurile impuse de autorităţi au început să fie aplicate.
"N-am mai văzut niciodată Centrul Vechi atât de gol. Pentru noi e o perioadă bună. Cam 14 livrări la șapte ore".
"Eu lucrez într-un restaurant. Şi de astăzi tocmai ce s-a închis".
"E foart trist. Eu iubesc Bucureştiul tocmai pentru că oamenii petrec timpul afară, bând cafea".
În toată ţara, locurile animate cândva de clienţi arată acum dezolant.
Alex Prunean, corespondent Observator: Este ora prânzului, afară este extrem de plăcut, iar de obicei la aceste terase din Centrul Istoric al Clujului, cu greu găseai o masă liberă. Astăzi, însă, aici nu e nimeni şi cu greu mai găsim un restaurant care să nu aibă lacătul pe uşă.
"Ce căutaţi? Să mâncăm ceva şi să bem o cafea, dar văd că e cam părăsit pe aici".
Ca să nu pună lacătul, această băcănie cu specific italienesc din Cluj-Napoca s-a adaptat.
Anamaria Dragoș, proprietară băcănie: Marfa noastră venea în procent de 80-90% din Italia. Aşadar, odată închise căile de acces în privinţa materiei prime, va trebui să ne organizăm. Am crescut producţia de pâine, facem pâine de casă zilnic.
"E un pic mai slab situația decât înainte, s-au cam înjumătăţit comenzile".
În loc de meniuri sofisticate, restaurantele din Sibiu pregătesc meniuri de criză, la 20 de lei, iar ospătarii se ocupă de livrări.
Marius Rafa, reprezentant restaurant: Un meniul al zilei accesibil pentru cei care nu pot să gătească acasă sau s-au izolat cu totul.
Nicolae Lupu, reprezentant restaurant: Am redus programul de lucru, facem livrări personal, asta ca să şi scutim, adică să avem cheltuieli cât mai mici.
Retaurante, cafenele, dar şi hoteluri sunt afectate de coronavirus. Cel mai negru scenariu pentru industria HORECA estimează pierderi de 2,4 miliarde de euro şi concedierea a 320.000 de angajaţi. Dar, dacă luăm în calcul şi serviciile care depind de această industrie, cifra se ridică la un milion de angajaţi.
Între timp, Dan Șucu, proprietarul Mobexpert, face un apel la solidaritate.
Apel la solidaritate din partea unui dintre cei mai importanți industriași români. "Dacă ne-am bucurat împreună de profit, trebuie să împărțim și greutatea crizei". Asta transmite oamenilor din business și băncilor Dan Șucu, proprietarul Mobexpert.
"Din păcate si destul de frecvent, ne lovim de lipsa de înţelegere în negociere din partea partenerilor contractuali, fie ei proprietari de spaţii comerciale, mall-uri, bănci, furnizori. Cu greu reuşim să ajungem la un compromis echitabil.
Într-o circumstanţă atât de nefericită, toti actorii economici din piaţă trebuie să-şi asume pierderi. Noi am înţeles că din profitul anilor 2018, 2019 trebuie să susţinem dificultăţile şi pierderile care vor apărea în 2020. Oare ceilalti actori economici, la care am facut referire mai devreme, sunt şi ei dispuşi să-și asume partea lor din pierdere?".
"O situaţie similară întalnesc în relaţia cu proprietarii de mall-uri, care greu răspund la telefon, iar când o fac, nu discută decât despre certificatul de forţă majoră. Este adevărat, acest certificat clarifică lucrurile. Toate contractele comerciale au clauză de forţă majoră, iar acea clauză prevede suspendarea contractului pe perioada evenimentului. Având în vedere amploarea efectelor negative în rândul multor operatori din sectoare numeroase, mă aştept ca invocarea cauzelor de forţă majoră să se întâmple la scară mare. Aceste criterii ar contribui la trierea predictibilă şi mai rapidă a acestor situaţii de invocare a forţei majore, dar şi la prevenirea abuzurilor".