Mii de angajați din industria auto, trimiși în șomaj tehnic
Industria auto din România rulează fin spre recesiune. Cu 20 de mii de angajaţi direct și aproape un milion de oameni indirect. De mâine, Dacia Piteşti îşi închide temporar porţile, iar Ford trimite 6000 de angajaţi în şomaj tehnic.
De Redactia Observator la 18.03.2020, 21:40- Mii de angajați din industria auto sunt trimiși în șomaj tehnic
- Industria auto trece printr-o perioadă extrem de dificilă
Industria auto din România rulează fin spre recesiune. Cu 20 de mii de angajaţi direct și aproape un milion de oameni indirect. De mâine, Dacia Piteşti îşi închide temporar porţile, iar Ford trimite 6000 de angajaţi în şomaj tehnic. Impactul acestor decizii va fi puternic pe orizontală: mii de firme colaboratoare se întreabă ce va fi.
13.500 din cei 14 mii de angajaţi ai uzinei Dacia din Mioveni intră în şomaj tehnic până pe 5 aprilie. Rămân doar pompierii, paznicii şi oamenii de la mentenanță.
Ion Iordache, vicelider sindical Dacia: În condiţiile prevăzute în contractul colectiv de muncă: 85% din salariu. Bonurile de masă rămân la salariaţi.
Un oraş întreg, cu 32 de mii de suflete, depinde de uzina Dacia. Şi o întreagă industrie, de la furnizori, până la micile afaceri locale. În total, sute de mii de oameni afectaţi.
"Va fi greu, deja s-au închis magazine. Va fi dezastru".
"Cred că sănătatea oamenilor primează acum în faţa economiei".
"Nu e bine, dar asta e situaţia şi dacă se impune trebuie să se închidă".
Ludovic Orban, premierul României: Deocamdată măsurile sunt pe de-o parte măsuri de a susţine financiar, de la buget, efortul de plată a ceea ce se numeşte şomajul tehnic. Capacitatea acestor companii de a reveni într-o capacitate cât mai aproape de normal depinde de capacitatea de a ţine aceşti anagajați într-o formă de susţinere.
Şi uzina Ford din Craiova opreşte producţia. Angajaţii intră în şomaj tehnic şi vor primi 78% din salariul de bază.
Cristina Oprea, corespondent Observator: Este ultima zi de lucru fără întrerupere la uzina Ford din Craiova. De mâine, toţi cei 6000 de angajaţi intră în şomaj tehnic. Iar decizia de a opri temporar producţia se aplică în toate marile fabrici din Europa Continentală.
"În principiu până pe 5 aprilie e șomaj tehnic, dacă se prelungeşte nu ştim".
"Se aştepta, ca peste tot".
"Ne descurcăm, mai greu, dar ne descurcăm".
Dacia şi Ford sunt principalii exportatori ai României. Anul trecut, la Mioveni au fost fabricate aproape 350.000 de maşini, iar la Craiova peste 140.000.
Industria auto are un impact de 14 procente în PIB, cu o cifră de afaceri de aproximativ 30 de miliarde de euro. Acum, şi nu ştim până când, mergem pe zero.
Adrian Caciu, economist: Tot parcul auto al statului să fie actualizat, să fie cumpărate maşini auto din zona internă, nu e niciun fel de problemă în loc să luăm maşini din Cehia, să luăm maşini din România, Dustere, sau chiar şi de la Ford Craiova, sunt produse în România.
Unul dintre cei mai mari angajatori din Olt, Pirelli Slatina, suspendă activitatea şi trimite 4.000 de angajaţi în şomaj tehnic.